Vanzarile de lumanari parfumate si decorative pe piata din Romania ating valoarea de 10 milioane euro anual, in crestere cu 20 - 30%, in fiecare an. Conform principalilor actori din piata, tot ceea ce se comercializeaza in Romania provine din import,

Vanzarile de lumanari parfumate si decorative pe piata din Romania ating valoarea de 10 milioane euro anual, in crestere cu 20 - 30%, in fiecare an. Conform principalilor actori din piata, tot ceea ce se comercializeaza in Romania provine din import, in special din Germania si Olanda.
In ceea ce priveste produsele chinezesti, romanii au capatat, deja, un comportament matur invatat dupa ani intregi de achizitionare de produse ieftine, dar slabe calitativ, spune Cornel Chiaru, directorul general al Chiaro Prod, cel mai important jucator de pe piata, cu aproape 50%. "Pentru mine, importurile din China nu constituie o amenintare", spune Chiaru.
In ceea ce priveste consumul de astfel de lumanari, Romania este foarte departe de ceea ce inseamna UE.
Proprietara Job Graph, Oana Bordila, ofera un exemplu clar in acest sens, precizand ca in Olanda consumul anual pe cap de locuitor este de 5 kg, in timp ce in Romania acesta este de doar 100 g, in crestere, insa, de la an la an. Totodata, numai unul dintre producatorii importanti din aceasta tara cu 15 milioane locuitori vinde de 17 mil. euro anual, mai arata Chiaru. In Romania cea mai importanta crestere se inregistreaza la vanzarile de lumanari albe aflate intr-o carcasa din aluminiu, asa-numitele "pastile", unde piata a inregistrat un adevarat "boom" in ultimii ani, precizeaza proprietara Job Graph.

Baza o reprezinta lanturile de retail

Pentru comerciantii care vand astfel de produse, lanturile de retail reprezinta cel mai bun client, cu aproape 90% din total vanzari. Totusi si aici exista anumite probleme, pentru ca, potrivit lui Bordila, aceasta piata este foarte dificila, cam fiecare comerciant fiind "cu retailer-ul lui". Aparent, odata ce un comerciant anume se instaleaza intr-un supermarket, devine foarte greu sa fie scos de-acolo, o asemenea eventualitate fiind posibila doar daca intr-adevar nu este performant. De exemplu, societatea pe care o conduce se bazeaza cel mai mult pe Carrefour, insa in viitor se vrea a se incheia o colaborare cu lantul Real. Grupul Chiaro, in schimb, este prezent in toate marile lanturi din tara, insa prezenta cea mai importanta este in magazinele grupului Metro. Din acest punct de vedere, extinderea activitatii societatii conduse de Chiaru se va produce doar odata cu extinderea, in tara, a acestor magazine. O alta modalitate de a creste o astfel de afacere si pe care o va aplica este extinderea listei de produse comercializate, precizeaza Bordila.

Nu e rentabil sa faci productie

Niciunul dintre comerciantii cu care s-a discutat nu intentioneaza sa intre pe segmentul de productie, pentru ca spun ca nu e rentabil.
"M-am gandit sa intru pe sectorul de productie, dar mi-am dat seama ca ar iesi niste produse foarte slabe calitativ, pentru ca materia prima ar fi din import, utilajele necesare tot din import, practic doar forta de munca ar fi romaneasca si oricum nu ar fi vorba de prea multi oameni. Problema ar fi ca nu am avea know-how-ul pe care-l au producatorii din Vest, iar produsul final nu ar iesi la fel", declara Chiaru. O alta problema ar fi costurile uriase ale unei linii de productie, o linie completa de productie fiind de sute de mii de euro. Doar un utilaj simplu costa in jurul a 200.000 de euro, spune Bordila. Totodata, ar exista o sumedenie de restrictii impuse de UE, cum ar fi dimensiunea festilei sau limitarea cantitatii de fum scos la anumite valori. La unison, cei doi reprezentanti ai comerciantilor mentionati mai sus declara ca se asteapta, in continuare, la cresteri ale volumelor de vanzari. Pentru perioada urmatoare, marii producatori externi nu vor veni in Romania, singura posibilitate fiind sa infiinteze unitati in tarile vecine.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.