Nu la mult timp de la inceputul anului, se prefigureaza deja cresteri, daca nu masive, cel putin sustinute, pe piata romaneasca de retail - si nu este neaparat vorba aici in primul rand de "febra deschiderii de hipermarketuri" care a marcat in 2006 B

Nu la mult timp de la inceputul anului, se prefigureaza deja cresteri, daca nu masive, cel putin sustinute, pe piata romaneasca de retail - si nu este neaparat vorba aici in primul rand de "febra deschiderii de hipermarketuri" care a marcat in 2006 Bucurestiul, ci de sectorul retailului din provincie, care se prefigureaza ca fiind in egala masura demn de atentia investitorilor, chiar daca probabil nu generator de profituri la fel de mari. In afara de magazinele de tip discount, care au gasit in orasele de provincie si veniturile medii ale locuitorilor acestora solul fertil pentru dezvoltare, un real avant este cunoscut si de retelele de supermarketuri, unele dintre ele excluzand chiar, pana acum cel putin, de pe harta extinderii lor, Capitala, perceputa probabil ca o piata deja suprasaturata in acest domeniu - ca urmare, un spatiu in care este destul de greu sa te faci remarcat. Prin urmare, provincia ramane terenul sigur pe care sa te dezvolti, mai ales cand iti ofera avantajul deloc de neglijat, esential chiar in marketing, al primului-venit - decat sa te zbati sa-ti faci loc intr-o multitudine de "giganti" care determina deja evolutia generala a pietei, unii jucatori opteaza, cu un succes notabil, pentru zone cu potential neexploatat, cum ar fi orasele de dimensiune medie.

2007: 15 milioane de euro pentru opt noi magazine Artima

Un astfel de caz este ilustrat si de reteaua de supermarketuri Artima, al carei director de operatiuni, Claudiu Graffius, a declarat, citat de Mediafax, ca planurile pe anul 2007 ale companiei vizeaza investitii totale aproximative de 15 milioane de euro, prin deschiderea a opt noi magazine. Avand sediul central in Timisoara, centrul atentiei retailerului se va concentra asupra zonei Ardealului, Claudiu Graffius subliniind: "Planurile pentru 2007 prevad extinderea retelei cu inca opt magazine, in orase precum Campina, Sfantu Gheorghe si Timisoara. Volumul investitiei variaza de obicei intre 500.000 de euro si 2,5 milioane de euro pentru un magazin. Estimam ca in acest an valoarea totala a investitiilor se va cifra la circa 15 milioane de euro".
Operand la ora actuala un numar de 19 magazine, bugetul planificat pentru 2007 de catre Artima Retail Investment Company este mai mult decat dublu fata de anul trecut, cand aceasta a inregistrat "investitii de circa 6,5 milioane euro in patru supermarketuri din Oradea, Arad, Brasov si Ramnicu-Valcea". Doua dintre aceste locatii au fost deschise in urma unor preluari, in luna martie a anului trecut - Lotus Supermarket din Oradea si supermarketul Avantaj din Ramnicu Valcea -, spatiile comerciale reamenajate fiind relansate sub brandul Artima.

Pana in 2009, retailerul estimeaza ca va detine 50 de magazine

In corelatie cu proiectele pe termen scurt ale companiei - ce ar culmina, la sfarsitul anului, cu atingerea unei retele de 27 de magazine -, se prefigureaza si planurile pe termen lung ale retailerului, acesta intentionand ca, pana in 2009, sa controleze un lant de 50 de magazine. La ora actuala, in contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, Claudiu Graffius este de parere ca cel mai semnificativ obstacol de care se va lovi compania pe pietele locale va consta in deficitul fortei de munca in aceste zone. In ceea ce priveste politica de preturi practicata de reteaua de magazine Artima, oficialul considera ca aceasta va ramane, in mare parte, neschimbata, subliniind: "Nu estimez o modificare semnificativa a preturilor produselor din magazine. Unele produse se vor ieftini datorita eliminarii taxelor, altele in schimb se vor scumpi ca urmare a cresterii preturilor la utilitati, a cresterilor salariale, implicit a costului mai mare de productie".
Fondata in 2001 de catre omul de afaceri Florin Banu, Artima Retail Investment Company a suportat pana acum trei infuzii de capital strain, din partea unor institutii financiare germane si americane - DEG, SEAF Trans-Balkan Romania Fund si SEAF CEE Growth Fund -, pentru ca, in 2005, sa fie preluata de catre Enterprise Investors, aceeasi companie care administreaza fondul de investitii polonez Polish European Fund V. Pe 2006, compania Artima a inregistrat o majorare a cifrei de afaceri fata de anul precedent, in timp ce estimarile pentru anul in curs preconizeaza o crestere de 20%. Pentru 2005, Artima a atins o cifra de afaceri de 205 milioane de lei, alaturi de un profit net de 6,75 milioane de lei, conform datelor raportate de Ministerul Finantelor.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.