Nu mai putin de 34 de companii din sectorul energetic, transporturi si utilitati publice vor beneficia de anularea atat a datoriilor catre buget, cat si a obligatiilor fiscale catre Fondul de risc aferente imprumuturilor externe garantate sau subimpr

Nu mai putin de 34 de companii din sectorul energetic, transporturi si utilitati publice vor beneficia de anularea atat a datoriilor catre buget, cat si a obligatiilor fiscale catre Fondul de risc aferente imprumuturilor externe garantate sau subimprumutate de stat, inregistrate la 31 decembrie 2005.
Potrivit Mediafax, decizia a fost aprobata de Guvern prin ordonanta de urgenta, la finele anului trecut, si anuntata ca o masura de scutire de la plata arieratelor. Conform documentului, cele 34 de companii vor beneficia atat de anularea datoriilor bugetare, reprezentand impozite, taxe, contributii si taxa pe valoarea adaugata aferenta alocatiilor bugetare, inclusiv cele aferente lunii decembrie 2005 cu scadenta in anul urmator, cat si de scutirea la plata a obligatiilor fiscale principale catre Fondul de risc aferente imprumuturilor externe garantate sau subimprumutate de stat, inregistrate la finele anului 2005. Nu vor fi anulate impozitele si contributiile cu stopaj la sursa, taxa pe valoarea adaugata datorata la vama si accesoriile calculate la acestea.

Companii cu "greutate"

Pe lista companiilor ale caror datorii vor fi anulate au fost incluse Termoelectrica, Nuclearelectrica, Compania Nationala de Cai Ferate CFR, Romarm Bucuresti, SN Lignitului Oltenia, SN Carbunelui Ploiesti, CN Huilei Petrosani, Minvest Deva, Remin Baia Mare, Minbucovina Vatra Dornei, Banat Anina, Baita Stei, Cuprumin Abrud, Moldomin Vaslui, Societatea pentru Inchiderea si Conservarea Minelor Targu Jiu, Termoficare 2000 Pitesti, Uzina Termica Comanesti, CET Brasov, Uzina Termica Calafat, Termica Vaslui, Uzina Termoelectrica Giurgiu, Uzina Electrica Zalau, Termsal Tecuci, Enet Focsani, Proditerm Bistrita, Termica Botosani, Termon Onesti, CET Energoterm Resita, CET Bacau, Acvacalor Brad, RAM Buzau, Termourban Oltenita, Regia Autonoma Judeteana Apa Canal Iasi si Regia Autonoma de Gospodarire Comunala si Locativa Pascani.

Datoriile firmelor din energie - 700 milioane de euro

Potrivit ministrului Economiei si Comertului, Varujan Vosganian, numai datoriile firmelor din domeniul energetic depasesc 700 milioane euro.
Procedurile de executare silita a creantelor fiscale initiate impotriva acestor companii vor fi suspendate pana la data aplicarii masurii de anulare a datoriilor.
Masura de anulare a datoriilor a fost justificata de initiatorii actului normativ prin faptul ca societatile nationale si comerciale la care statul este actionar majoritar, cu conturile bancare blocate si introduse in procedura de executare silita, nu au "surse de finantare" pentru stingerea obligatiilor neachitate, iar intrarea companiilor in faliment ar declansa probleme economice si sociale foarte mari. Actul normativ, avizat de premierul Calin Popescu Tariceanu, a fost contrasemnat de ministrii Economiei si Comertului, Transporturilor si Finantelor.

Decizia nu va influenta bugetul de stat

Se pare ca decizia Guvernului de a sterge datoriile celor 34 companii din sectorul energetic, transporturi si utilitati publice nu va influenta bugetul de stat sau inflatia, cel putin asa apreciaza analistul economic Ilie Serbanescu. El considera ca problema acestor companii nu se va rezolva nici pe viitor, cu toate ca se vor inregistra cresteri de preturi mult mai puternice decat in trecut, in domeniile respective, care vor asigura acestor societati posibilitatea de a-si plati darile catre bugetele publice. "Este vorba de datorii ale unor companii care nu pot fi inchise", a afirmat Serbanescu. Potrivit ministrului Economiei si Comertului, Varujan Vosganian, numai datoriile firmelor din domeniul energetic depasesc 700 de milioane de euro. In opinia lui Serbanescu, unul dintre dezavantajele pentru companiile producatoare de energie din Romania consta in faptul ca acestea lucreaza cu carbune slab caloric, a carui exploatare si valorificare costa mult. "Procesul de productie e scump, la fel si energia care este livrata consumatorului, pentru ca aceste companii sa isi acopere costurile". Pe de alta parte, spune analistul economic, infrastructura Cailor Ferate Romane este veche, exploatarea costand foarte mult. "Orice modernizare este fabulos de scumpa. Deci, tot in baza pretului final, al tarifelor la Caile Ferate, se poate face o acoperire de costuri. Nu spun o eficientizare, pentru ca asta este o chestiune de decenii", a conchis Serbanescu.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.