Un elicopter militar de tip IAR-330 L Puma, apartinand Bazei 90 Transport Aerian, din Bucuresti, s-a prabusit, ieri, in jurul orei 13.10, in lacul de acumulare de la Golesti, judetul Arges. Elicopterul prabusit ieri era destinat zborurilor VIP, fiind
Un elicopter militar de tip IAR-330 L Puma, apartinand Bazei 90 Transport Aerian, din Bucuresti, s-a prabusit, ieri, in jurul orei 13.10, in lacul de acumulare de la Golesti, judetul Arges. Elicopterul prabusit ieri era destinat zborurilor VIP, fiind folosit inclusiv de Traian Basescu.
Potrivit unui comunicat al Ministerul Apararii (MAp), "aparatul executa un zbor de instructie, iar echipajul era compus din trei persoane, doi piloti si un mecanic de bord". Cei trei militari aflati la bordul aparatului nu au fost gasiti si, pana la inchiderea editiei, se presupunea ca si-au pierdut viata. Echipajul elicopterului era format din doi piloti, comandorul Adrian Marinescu si locotenentul Adrian Cioarba, si un mecanic de bord, maistrul militar Constantin Hurchi.
Comandorul Adrian Marinescu s-a nascut la data de 15 februarie 1962. Avea 2600 ore de zbor, din care 2400 pe elicoptere Puma. Era ofiter din 1984, pilot clasa I, instructor de zbor in toate conditiile si era incadrat pe functia de sef sectie la Statul Major al Fortelor Aeriene. In perioada aprilie-iulie 2006 a indeplinit functia de comandant al Aeroportului International Kabul, Afganistan.
Locotenentul Adrian Cioarba s-a nascut la data de 11 februarie 1979. Era ofiter din 2001 si pilot pe elicopter din 2004, avand 108 ore de zbor, din care 58 pe elicoptere de tip PUMA.
Maistrul militar Constantin Hurchi, s-a nascut la data de 30 iulie1967 si era mecanic de bord din anul 1990.
S-a dezintegrat in momentul contactului cu apa
Martorii care au asistat la accident au declarat ca motoarele elicopterului s-au oprit in timpul zborului, iar aparatul s-a prabusit in apa. In momentul impactului s-a auzit o bubuitura puternica, iar elicopterul s-a dezintegrat la contactul cu apa. Potrivit acelorasi martori, elicopterul s-a prabusit brusc la jumatatea lacului de acumulare, neexistand nici o explozie anterioara, el zburand la altitudine joasa, foarte aproape de luciul apei.
La scurt timp dupa incident, lucratori de la baraj au sustinut ca au vazut in apa "doua puncte negre" si au presupus in prima faza ca ar exista supravietuitori. De altfel, muncitorii au fost cei care au anuntat autoritatile despre accident.
Doua elicoptere
Echipele de interventie i-au cautat pe membrii echipajului timp de cateva ore, fiind folosite mai multe barci si un elicopter MEDEVAC care a survolat zona in care s-a prabusit aparatul de zbor. Elicopterul MEDEVAC a fost trimis pentru interventie tot de la Baza 90 Transport Aerian. Conform viceamiralului Gheorghe Marin, seful Statului Major General, statul Major al Fortelor Aeriene a trimis in judetul Arges o echipa de specialisti, pentru a stabili cauzele prabusirii elicopterului. Martorii au relatat ca in zona ar fi fost vazute doua elicoptere care executau exercitii la mica altitudine.
Pana in prezent nu se cunosc cauzele producerii incidentului, dar acesta ar fi putut fi generat de o eroare umana sau o defectiune tehnica, vremea fiind favorabila zborului. Aseara, echipele de interventie reusisera sa scoata din lac mai multe bucati din elicopter.
Pe de alta parte, Administratia Nationala "Apele Romane" (ANAR) a informat ca accidentul de elicopter a provocat pierderi de combustibil in apa, autoritatile monitorizand calitatea apei lacului. Reprezentantii ANAR au prelevat probe de apa din zona unde s-a prabusit elicopterul. Administratia apelor precizeaza ca localitatile din zona nu sunt alimentate cu apa direct din lacul Golesti. ANAR a mai mentionat ca a anuntat SC Apanova Bucuresti si ca va monitoriza calitatea apei din Lacul Golesti, precum si in aval.
Precedente
Pe 29 ianuarie 2004, in apropiere de localitatea Posta Calnau, din judetul Buzau, isi pierdeau viata trei persoane in urma prabusirii unui elicopter IAR 330. Membrii echipajului elicopterului erau locotenent comandor Fanel Belu, navigator de escadrila, pilot clasa I, locotenent comandor Danut Ionel Dumitrache, comandant, pilot clasa I si maistrul militar Constantin Plaiasu. Toti trei au murit. Elicopterul era fabricat in 1978, executase 5246 ore de zbor si nu avea armament sau munitie la bord. Doua luni mai tarziu, MApN informa ca "accidentul a avut drept cauza inrautatirea brusca a conditiilor meteorologice, determinata de formarea intermitenta si deplasarea rapida a bancurilor de ceata din zona, ceea ce a generat scaderea dramatica a vizibilitatii".
Pe 7 aprilie 2003 s-a prabusit un alt IAR 330 (de la Baza Aeriana 57 Mihail Kogalniceanu) in apropiere de localitatea Castelu, judetul Constata. Cei trei membri ai echipajului au murit. Cercetarile facute ulterior au indicat faptul ca accidental aviatic s-a produs din cauza conditiilor meteo nefavorabile si a unei defectiuni a aparatului de zbor.
Pe 16 august 2001 pe pista de la Aerodromul Boteni s-a prabusit un alt elicopter IAR 330 SOCAT( elicopter dotat cu Sistem Optoelectronic de Cautare si lupta Antitanc). La bordul elicopterului se aflau capitanul comandor Mircea Ciuca, capitanul Cristian Badea si maistrul militar Adrian Tudorache, toti fiind raniti in accident.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.