In urma publicarii de catre ZIUA a articolului cu titlul "Militienii soselelor democrate", aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor ne-a trimis un drept la replica. Ziarul ZIUA va publica, conform deontologiei j
In urma publicarii de catre ZIUA a articolului cu titlul "Militienii soselelor democrate", aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor ne-a trimis un drept la replica. Ziarul ZIUA va publica, conform deontologiei jurnalistice, in serial, punctul de vedere prezentat de Ministerul Administratiei si Internelor, intrucat acesta este foarte stufos - mult mai mare decat articolul propriu-zis - in plus contine anumite interpretari care se cuvin a fi clarificate.
In urma publicarii, in cotidianul ZIUA, a articolului cu titlul "Militienii soselelor democrate", aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor doreste sa faca urmatoarele precizari, in vederea asigurarii unei informari corecte a cetatenilor.
In articol se fac unele aprecieri critice la adresa "Noului Cod Rutier", pe care "Guvernul sovaie sa-l puna in vigoare" si ale carui prevederi "intaresc excesiv puterea politistului in detrimentul drepturilor omului si al legilor in vigoare". De asemenea, se afirma ca "noul cod rutier" anuntat ca un "produs" inspirat din legislatia similara a Uniunii Europene incalca atat legile in vigoare, dar si pe cele universale care garanteaza drepturile fundamentale ale omului.
Sunt criticate, in principal, prevederi ale O.U.G. nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, introduse prin Legea nr.49/2006 (publicata in M.Of. al Romaniei, partea I nr. 246 din 20 martie 2006), ale carei dispozitii (devenite parte integranta a ordonantei de urgenta) urmeaza a intra in vigoare la 1 decembrie. De asemenea, tangential, sunt criticate si unele prevederi ale Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr.195/2002, adoptat de Guvern in sedinta din 4 octombrie a.c., respectiv ale O.U.G. nr.63/2006.
Prezentam, punctual, criticile din articolul de referinta.
5. Amenzile privind circulatia pe drumurile publice se fac venit integral la bugetele locale. Amenzile cuvenite bugetelor locale se achita la Casa de Economii si Consemnatiuni " C.E.C. - S.A. sau la casieriile autoritatilor administratiei publice locale ori ale altor institutii publice abilitate sa administreze veniturile bugetelor locale, indiferent de localitatea pe a carei raza functioneaza acestea, de cetatenia, domiciliul sau de resedinta contravenientului ori de locul savarsirii contraventiei, precum si la ghiseul unic din punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei. O copie de pe chitanta se preda de catre contravenient agentului constatator sau se trimite prin posta organului din care acesta face parte, in termenul prevazut de lege". Este o contradictie flagranta. Cum poate, de exemplu, un politist care intocmeste la Baia Mare un proces verbal si incaseaza amenda de la un sofer bucurestean, care locuieste sa zicem in Sectorul 5 sa trimita cele 7 milioane primite, la autoritatile locale de pe raza de domiciliu a contravenientului, in cazul in speta la Sectorul 5. Nu este mai simplu ca amenda sa fie platita la CEC sau la administratia publica?
Din analiza textelor citate nu rezulta care este rationamentul care l-a determinat pe autor sa considere ca "este o contradictie flagranta". In fapt, sunt prezentate doua proceduri alternative, respectiv plata pe loc facuta politistului si plata in una din celelalte modalitati prevazute de lege, care nu pot da nastere la o contradictorialitate.
Pe de alta parte, este evident ca NU este mai simplu ca amenda sa fie platita la CEC sau la administratia publica, cata vreme, pe langa aceste doua posibilitati, legea ofera si alte variante de plata".
ZIUA considera ca angajatii MAI, care au conceput dreptul la replica, nu au tinut cont de faptul ca in articol se constata faptul ca ne-am intors, datorita unor formulari din noul Cod rutier, la perioada ceausista. Daca in ultimii anii, politistii nu aveau dreptul sa mai dea amenzi pe loc, acum acestia au capatat puteri absolute. La ce au mai fost necesare investitiile, deloc mici, in centre de colectare a amenzilor. Mergand pe rationamentul acestora, politistul ar trebui sa incaseze contraventiile, indiferent de suma. Cum a fost gasit acest plafon de sapte milioane de lei vechi, atat cat poate incasa agentul? Mai mult, referirea la adaptarea codului rutier dupa legislatia europeana in domeniu pare o gluma, intrucat in nici o tara din spatiul UE, un politist nu poate incasa bani pe capota masinii. Proceduri altenative exista oricum, amenda putand fi platita ori la Agentiile CEC, ori la centrele special amenajate. (M.I.T.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.