Pentru piata retailului romanesc, anul 2006 a debutat cu o explozie de investitii, fapt ce parea sa se transforme in trend. Pana anul trecut piata locala era disputata de retelele Carrefour si Cora, dar, odata cu patrunderea Kaufland, Auchan sau Real

Pentru piata retailului romanesc, anul 2006 a debutat cu o explozie de investitii, fapt ce parea sa se transforme in trend. Pana anul trecut piata locala era disputata de retelele Carrefour si Cora, dar, odata cu patrunderea Kaufland, Auchan sau Real pe sectorul retailului local, "greii" par sa aiba concurenta.
Chiar daca nu se afla printre domeniile care au atras cele mai multe investitii, retailul a intrat pe o panta ascendenta. Daca marile retele sunt dornice sa poposeasca pe piata romaneasca, de-a lungul ultimelor luni avantul le-a fost injumatatit de preturile exorbitante ale terenurilor. Poate tocmai pentru faptul ca Romania este in continuare tara cu cel mai redus numar de spatii comerciale concerne renumite si-au anuntat extinderea pe piata locala.
Cu planuri de investitii ambitioase si promisiuni de extindere rapida, reprezentantii retelelor de retail ce vizeaza Romania se declara nemultumiti de pretul terenului, situat deseori peste nivelul din alte tari europene.
"Pretul platit pentru teren in Romania l-a depasit, recent, pe cel din majoritatea tarilor est-europene. In unele cazuri, peste limita la care este profitabil sa deschizi chiar si locatii importante", a declarat directorul general al Real-Hypermarket Romania, John Rix, citat de Mediafax. Faptul ca retailul romanesc este un segment inca virgin nu le asigura nou-intratilor succesul fara doar si poate.
Intrarea pe o noua piata si extinderea retelei au la baza calcule care trebuie sa dovedeasca oportunitatea unei astfel de decizii, respectiv profitabilitatea ei. O pondere foarte importanta in ecuatie o are in aceasta situatie pretul terenului.

50% din fonduri inghitite de teren

"Pretul terenurilor este exagerat in comparatie cu celelalte tari. A crescut in special in ultimii trei ani", a mentionat directorul general Kaufland, Gunter Grieb, in timp ce managerul retelei de magazine de discount Profi, Caius Crisan, sustine ca terenul este foarte scump in raport cu puterea de cumparare, ceea ce determina o perioada lunga de recuperare a investitiei.
Atractivitatea pietei romanesti de retail a intensificat insa apetitul investitorilor straini. Divizie a concernului german Lidl & Schwartz, reteaua Kaufland a investit pana acum peste 200 mil. de euro in magazinele din Romania.
In ciuda preturilor mari ale terenurilor, strategia de expansiune a grupului francez Aunchan vizeaza investitii de peste 100 de milioane de euro, atat in Capitala, cat si in provincie.
Cu sase hipermarketuri si investitii de 220 de milioane de euro, liderul si primul operator international venit pe piata locala de retail, Carrefour isi continua expansiunea.
Planurile concernului vizeaza investitii de aproximativ un miliard de euro, destinati dezvoltarii unui numar total de 30-40 de magazine. Pentru urmatorii ani, Cora intentioneaza sa isi intensifice prezenta pe piata locala cu 14 noi hipermarketuri, valoarea investitiilor fiind apreciata la peste 500 de milioane de euro.
Potrivit reprezentantilor companiilor din piata, fondurile alocate pentru achizitionarea terenurilor au ponderi care variaza de la 10% pana la 50% din totalul investitiei, in functie de locatie si magazin.
"Pentru terenuri am alocat aproximativ un milion de euro in cazul fiecarei locatii. Tinand cont de valoarea importanta pe care o au terenurile in structura investitionala, alocam achizitiei acestora pana la 50%.
Oricum, nivelul preturilor este complet exagerat si nefondat in raport cu valoarea pietei romanesti", apreciaza si directorul general al MiniMax Discount, Rainer Exel.

Bucurestiul, mai scump decat Zurichul

In ciuda previziunilor analistilor CB Richard Ellis pentru viitorul preturilor terenurilor, care vor inregistra cresteri usoare intr-un ritm scazut fata de anul trecut, mai ales datorita limitarii profitabilitatii investitiilor in raport cu preturile ridicate ale terenurilor, reprezentantii retelelor deja prezente pe plan local, precum Selgros Cash&Carry, Profi, Plus sau Angst, sustin ca terenurile din Romania sunt de multe ori mai scumpe decat cele achizitionate de companiile respective in alte tari europene.
"Tarile in care activam sunt Elvetia, Vietnam si Brazilia. Ce putem spune este ca preturile pe metru patrat din zona centrala a Capitalei sunt uneori mai ridicate comparativ cu centrul Zurichului", a afirmat directorul de vanzari al Angst, Stefan Padure.
De aceeasi parere este si reprezentantul companiei Plus Discount, directorul Uwe Klostermann, care apreciaza nivelul pietei autohtone mult mai mare decat cel din alte locatii est-europene in care s-a extins pana in prezent.

Pret maxim chiar si pentru marile companii

Piata dezvoltarilor pe segmentul retail pare nu foarte primitoare si in niciun caz nu usureaza accesul concernelor straine. Principala piedica in calea profitabilitatii investitiilor pusa de preturile piperate ale terenurilor pare sa persiste, iar viitorul nu promite nimic spectaculos pe acest segment. Fata de anul trecut, pretul de vanzare al terenurilor a crescut in medie cu 25-50% datorita cresterii semnificative a cererii si diminuarii numarului de terenuri disponibile, apreciaza analistii CBRE.
Vecinatatea terenurilor cu proiecte deja existente sau propuse si cu proiectele de infrastructura, precum cele aflate in vecinatatea celei de-a doua sosele de centura a Capitalei sau cele din apropierea viitoarei autostrazi Bucuresti - Brasov, a determinat in unele cazuri cresteri artificiale ale preturilor.
Cele mai mari cresteri au fost inregistrate de terenurile pentru proiecte comerciale din interiorul orasului, situandu-se in prezent intre 250- 600 euro/mp, subliniaza studiul citat. Compania imobiliara Eurisko a previzionat, pentru acest an, cresteri ale preturilor terenurilor in toate orasele importante din Romania.
Referitor la aceste estimari, directorul retelei Real a afirmat ca, in urmatorii ani, doar proprietarii care inteleg ca exista un pret maxim chiar si pentru marile companii, pentru orice fel de teren, vor beneficia de dinamismul actual al pietei imobiliare.
"Cativa proprietari de terenuri, care au depasit un anumit nivel al preturilor, vor ramane cu proprietatile, atunci cand se va termina boom-ul imobiliar, in urmatorii 3-5 ani", a adaugat John Rix.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.