Ce-i nou in materie de legislatie rutiera? Ce aduce nou in peisajul rutier autohton Legea nr. 49 din 8 martie 2006? Ce a dorit sa sublinieze legiuitorul in cadrul unor texte din aceasta lege rutiera? Care este mesajul transmis de articolul cutare sau cutare? Cum trebuie interpretat articolul referitor la... ? Cand se poate considera ca nu a fost respectat dreptul de prioritate? Ce inseamna prioritate de trecere? De cate feluri sunt intersectiile, cum sunt ele categorisite? Intrebari, nedumeriri, nelamuriri!

‘’Din categoria masurilor tehnico-administrative mentionate la art. 88 indice (1) face parte si cea referitoare la anularea permisului de conducere. Potrivit celor mentionate la alin. (5) al articolului sus mentionat, anularea se dispune de catre politia rutiera pe a carei raza de competenta s-a produs una din faptele prevazute la art. 101 din Legea 49/2006.
Anulare este sanctiunea suprema ce intervine in cazul savarsirii unor fapte apreciate ca avand un grad ridicat de pericol social, respectiv fapte cu caracter infractional care au produs consecinte grave sau foarte grave si pentru care sunt prevazute pedepse penale inclusiv anularea permisului de conducere.
Privarea unei persoane de dreptul de a mai conduce autovehicule pe drumurile publice este determinata de pericolul efectiv materializat in consecinte deosebite, de la accident imputabil pana la infractiuni specifice acestui domeniu.
Subiectul acestei masuri are o calitate speciala anume aceea de a fi conducator de autovehicul in virtutea dreptului dat de calitatea de a fi posesor al permisului de conducere. O prima observatie: anularea permisului de conducere intervine numai daca s-a emis o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva; anularea permisului de conducere intervine daca acest document a fost obtinut in mod fraudulos si acest mecanism a fost demonstrat inaintea instantei de judecata; anularea permisului de conducere poate interveni daca posesorul a indus in eroare autoritatea competenta.
O a doua observatie: din cuprinsul regulamentului ca si din cuprinsul legii de aprobare a ordonantei de urgenta 195/2002 au fost eliminate toate acele prevederi care aveau drept urmare anularea permisului de conducere pe fondul consecintelor determinate de incalcari repetate, de natura contraventionale, ale unor fapte ce determina suspendarea exercitarii dreptului de a conduce. Cand poate interveni anularea permisului de conducere a unei persoane? Raspunsul il gasim in continutul articolului care urmeaza:
‘’Art. 101 - (1) Anularea permisului de conducere se dispune in urmatoarele cazuri:
a) titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, pentru o infractiune care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea corporala a unei persoane, savarsita ca urmare a nerespectarii regulilor de circulatie;
b) titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva pentru infractiunile prevazute la art. 77, art. 78 alin 92), art. 79 alin. 91, (2) , (4) si (5), art. 81 alin (1) si (2), art. 82 alin (1) si art. 84 alin (3);
c) permisul de conducere a fost obtinut in perioada in care titularul se afla in urmarire penala pentru una dintre infractiunile prevazute la art. 24 alin. (6);
d) titularul permisului de conducere i s-a aplicat, printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, pedeapsa complementara a interzicerii exercitarii profesiei sau ocupatiei de conducator de vehicule, prevazuta la art. 64 lit. (c) din Codul Penal.
e) permisul de conducere a fost obtinut cu incalcarea normelor legale, situatie constatata de instanta competenta;
(2) Permisul de conducere se anuleaza si in cazul in care titularul acestuia a decedat.
(3) Procedura anularii permisului de conducere se stabileste prin regulament.
Asadar, institutia anularii permisului de conducere intervine in situatii grave, limita in care faptele savarsite atrag raspunderea penala sau documentul a fost obtinut in mod ilegal. Evident ca fiecare situatie mentionata in cuprinsul art. 101 prezinta o anume particularitate. Elementul special de care este conditionata aplicarea masurii de anulare a permisului de conducere este dat de existenta hotararii judecatoresti definitive si executorii.
Aceasta inseamna ca toate caile de atac au fost epuizate si ca sentinta pronuntata urmeaza a fi pusa in executare. Cel mai frecvent caz de anulare a documentului are in vedere urmarea accidentului rutier. Orice eveniment de acest gen, in care s-a dispus inceperea urmaririi penale are deja demonstrata, in proportie de 95 - 96 la suta, culpa celui de la volan care nu a respectat o anume regula de circulatie.
Consecinta nerespectarii unei sau mai multora dintre regulile de circulatie inseamna uciderea sau vatamarea corporala grava a unei persoane. In cazul unui accident, pot fi consecinte multiple, dupa cum evenimentul a avut urmari colective sau acestea s-au rezumat la accidentarea unei singure persoane.
Urmeaza aplicarea aceleiasi masuri pentru savarsirea de catre posesorul permisului de conducere a unei fapte ce constituie infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice si este mentionata ca atare in cuprinsul Legii nr. 49/2006.
De retinut ca sunt calificate drept infractiuni un numar de 23 de actiuni ale soferului posesor de brevet de conducere cu o singura exceptie, asupra careia vom aduce clarificarile de rigoare. Important de retinut este faptul ca: majoritatea infractiunilor la regimul circulatiei pe drumurile publice au drept consecinta, pe langa pedeapsa pronuntata de instanta de judecata si aplicarea masurii administrative a anularii permisului; masura este operationala numai din momentul in care hotararea instantei a ramas definitiva si executorie.
Efecte interesante din punct de vedere juridic determina mentiunea referitoare la alineatul (2) al art. 78 care se refera la "Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai de catre o persoana al carei permis de conducere este necorespunzator categoriei sau subcategoriei din care face parte autovehiculul respectiv sau permisul i-a fost retras sau anulat ori careia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendata sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule in Romania se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda."
In prima ipostaza persoana de la volan are permis de conducere, dar acesta nu este corespunzator categoriei ori subcategoriei din care face parte vehiculul efectiv condus pe drumul public. Documentul detinut de aceasta persoana, document obtinut in mod legal, va fi anulat in virtutea prevederii de mai sus.
Aceeasi persoana poate sa demonstreze ca a avut permis de conducere pe deplin valabil pentru categoria vehiculului pe care l-a condus inainte de a fi oprit pentru control, dar ca acest document i-a fost retras deoarece sufera de o anume afectiune sau ca se afla in perioada de suspendare pentru cumul de puncte de penalizare.
In ambele imprejurari, masura anularii intervine dupa ce instanta s-a pronuntat definitiv si irevocabil . Art. 79 descrie si sanctioneaza etilismul la volan ca si a substantelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora.
Atat conducerea efectiva cat si formele prin care autorul incearca sa scape de raspundere sunt tot atatea motive de natura sa atraga inclusiv masura administrativa a anularii permisului de conducere. Parasirea locului accidentului fara incuviintarea politiei care efectueaza cercetarea locului faptei are drept urmare aplicarea aceleiasi masuri de anulare.
Consumul de bauturi alcoolice, produse ori substante stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora, dupa producerea accidentului, pana la recoltarea probelor biologice ori pana la testarea cu un mijloc tehnic certificat, constituie o infractiune de sine statatoare si duce, in final, si la anularea permisului.
In fine, aceeasi masura se aplica si celor care organizeaza si/sau participa in calitate de conducator de vehicul la intreceri neautorizate pe drumurile publice. Un caz special este cel mentionat de art. 81 alin (2) care mentioneaza "Cu pedeapsa prevazuta la alin (1) se sanctioneaza si fapta oricarei persoane de a modifica starea locului sau de a sterge urmele accidentului de circulatie din care a rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, fara acordul echipei de cercetare la fata locului." In prezenta acestui text, delimitarea aplicarii masurii precizate in articolul 101 este oarecum confuza. Faptele incriminate (modifica sau sterge ori si modifica si sterge, desi stergerea implica un rezultat concret prin care intimitatea initiala a locului faptei a suferit o modificare) nu cer, neaparat sau obligatoriu calitatea de sofer al persoanei care realizeaza efectiv aceste manopere. In aceste imprejurari, textul este neaplicabil. Se putea evita aceasta stare de confuzie daca se mentiona "... cu pedeapsa prevazuta la alin (1) se sanctioneaza fapta oricarei persoane, posesoare sau nu de permis de conducere...!"
Masura anularii documentului in conditiile in care a fost dobandit in timp ce titularul se afla in plina ancheta judiciara pentru comiterea uneia dintre infractiunile mentionate la art. 24 alin (6) este pe deplin justificata. Reamintim ca potrivit acestui alineat (6) sunt excluse de la dreptul prezentarii si sustinerii examenului in vederea obtinerii permisului de conducere, acele persoane care au fost deja condamnate, prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, pentru savarsirea uneia din urmatoarele infractiuni: cele referitoare la regimul circulatiei pe drumurile publice; omor, lovire ori vatamare cauzatoare de moarte; vatamare corporala grava; talharie; furt de vehicul’’.