Ce-i nou in materie de legislatie rutiera? Ce aduce nou in peisajul rutier autohton Legea nr. 49 din 8 martie 2006? Ce a dorit sa sublinieze legiuitorul in cadrul unor texte din aceasta lege rutiera? Care este mesajul transmis de articolul cutare sau
Ce-i nou in materie de legislatie rutiera? Ce aduce nou in peisajul rutier autohton Legea nr. 49 din 8 martie 2006? Ce a dorit sa sublinieze legiuitorul in cadrul unor texte din aceasta lege rutiera? Care este mesajul transmis de articolul cutare sau cutare? Cum trebuie interpretat articolul referitor la...? Cand se poate considera ca nu a fost respectat dreptul de prioritate? Ce inseamna prioritate de trecere? De cate feluri sunt intersectiile, cum sunt ele categorisite? Intrebari, nedumeriri, nelamuriri!

Radarul este o instalatie care functioneaza pe baza efectului Doppller, un fascicul de raze este emis, loveste corpul in miscare ori oprire, se reintoarce si viteza acestuia este rapid si corect determinata, inregistrata, vizualizata si stocata la operator.
Radarul poate fi amplasat in puncte fixe, folosit alternativ in diverse zone si ore, el avand misiunea de a cere sa fie respectata viteza. Este vorba, de fapt, de efortul intregii comunitati de a reduce cat se poate din efectul dramatic al accidentului de circulatie datorat vitezei in exces ori a celei care implica neadecvarea acesteia la conditiile concrete de drum.
Poate ca nici un exemplu nu este mai concludent pentru a sublinia efortul unor oameni de a se stradui, prin solutii tehnice, sa impuna primatul abuzului si pericolului desantat, prin nesocotirea cuvantului legii ce stabileste precis limita maxima a vitezei ca si imprejurarile ce impun reducerea severa a acesteia si interesul intregii comunitati de a se apara impotriva nebuniei data de excesul la care se dedau, din pacate, din ce in ce mai multi soferi.
Viteza in exces sau neadaptata reprezinta cauza a peste 25 % din totalul accidentelor inregistrate in decursul unui an calendaristic! Masura este pe deplin justificata si este indreptata impotriva elementelor abuzive si imature.
Exista o generatie de aparate ce au drept scop sa identifice prezenta si starea activa a radar-ului amplasat undeva in zona drumului public, in localitate sau in afara acesteia. Aceasta generatie nu are efecte asupra functionalitatii aparaturii de determinare a vitezei si deci nu intra in categoria celor ce sunt supuse regimului confiscarii!
In mod similar sunt vizate pentru confiscare placutele cu numarul de inmatriculare sau inregistrare care nu corespund standardelor in vigoare si care sunt montate pe vehicule.
Situatia este data de forma si dimensiunea lacasului de care dispune un model sau altul din categoria vehiculelor supuse regimului inmatricularii sau inregistrarii si care pentru a putea primi placuta cu numarul de inmatriculare/inregistrare trebuie sa fie supus unor modificari simple sau mai putin simple.
Deoarece proprietarul nu sufera sa-si vada masina oarecum schimonosita prin adaugarea unui suport sau a unor legaturi, prefera sa indoaie placuta sa o franga ori sa o fragmenteze asa ca posibilitatea de identificare, de citire lesnicioasa a numarului devine greoaie sau imposibila.
Pentru aceste motive, o astfel de solutie nu este acceptata si masura de ridicare si confiscare a placutelor sau numai a uneia dintre ele, este pe deplin justificata.
De altfel, art. 16 alin(5) din Legea 49/2006 mentioneaza clar "Este intezisa punerea in circulatie a unui vehicul, inmatriculat sau inregistrat, care nu are montate placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare atribuite de autoritatea competenta ori daca acestea nu sunt conforme cu standardele in vigoare, precum si in cazul in care certificatul de inmatriculare sau inregistrare este retinut, iar dovada inlocuitoare a acestuia este eliberata fara drept de circulatie sau termenul de valabilitate a expirat.
"Odata cu aplicarea masurii de confiscare a placutei sau placutelor neconforme cu standardul in materie, amenda contraventionala aferenta acestei fapte, politistul rutier va lua si masura retinerii certificatului de inmatriculare, potrivit dispozitiilor mentionate in cuprinsul art. 99 lit. p), ce prevad "certificatul de inmatriculare sau inregistrare se retine daca placutele cu numerele de inmatriculare nu sunt conforme cu standardul, sau daca au aplicate dispozitive de iluminare, altele decat cele omologate."
Ce se intampla daca masura este luata in provincie? Circula mai departe fara placuta? Nu se poate asa ceva. In cuprinsul dovezii de retinere a certificatului de inmatriculare se face mentiune despre masura, se fixeaza un termen rezonabil in care detinatorul sa poata ajunge la domiciliu si, de asemenea, se precizeaza numarul de inmatriculare.
Pentru deplasarea care urmeaza detinatorul va trebui sa confectioneze unul sau doua cartoane cu numarul original, sa le fixeze in lacasurile lor si sa ofere cuvenitele explicatii tuturor agentilor rutieri care, eventual, il opresc!
In fine, masura confiscarii se dispune si impotriva vehiculelor cu tractiune animala, cand circula pe drumurile publice pe care le este interzis accesul ori pe alte trasee decat cele stabilite de autoritatile publice locale.
Textul de la litera d) este susceptibil de interpretari diverse. Prima si cea mai importanta are in vedere urmatorul aspect: sunt confiscabile vehiculele cu tractiune animala, in sensul larg si cuprinzator adica atat caruta, cotiga, sareta, faetonul, cat si animalul sau animalele de povara ori numai vehiculul cu doua sau patru roti, animalele restituindu-se proprietarului? In opinia noastra, formularea prezenta se limiteaza numai la vehicul nu si la animalul tragator.
Daca s-ar fi dorit confiscarea ambelor, atunci formularea trebuia sa fie explicita, de genul: "sunt supuse confiscarii vehiculele si animalele de tractiune...."


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.