Impatimitii jocurilor pe calculator, din ce in ce mai multi de la an la an, au determinat o dezvoltare constanta a pietei romanesti. "In 2005, piata romaneasca a jocurilor pe calculator s-a ridicat la 4-5 milioane de euro, reprezentand 0,01% din piat
Impatimitii jocurilor pe calculator, din ce in ce mai multi de la an la an, au determinat o dezvoltare constanta a pietei romanesti. "In 2005, piata romaneasca a jocurilor pe calculator s-a ridicat la 4-5 milioane de euro, reprezentand 0,01% din piata mondiala a jocurilor", spune Michael Allardin, directorul general al Best Distribution. In conditiile in care in Romania principalul concurent al acestei piete este "piata neagra", pirateria reprezentand aproximativ 95% din vanzarile de jocuri, reprezentantul Best Distribution apreciaza ca acest procent este unul destul de bun si estimeaza ca, in 2006, valoarea totala a pietei va depasi sase milioane de euro. La randul sau, directorul general al TNT Games, Doru Raduta, estimeaza pentru acest an o crestere cu 50% a vanzarilor: "Piata jocurilor pe calculator si-a inceput, efectiv, activitatea in 1999 si nu cred sa fi fost an fara cresteri cuprinse intre 50% si 100%. si in acest an speram o crestere de cel putin 50% a pietei, incluzand in aceste estimari vanzarile de jocuri, dar si vanzarile de console".
Impactul pe care apropiata integrare in Uniunea Europeana il va avea asupra pietei romanesti a jocurilor pe calculator este greu de stabilit. In timp ce unii reprezentanti ai pietei mizeaza pe o scadere a preturilor practicate, ca urmare a cresterii salariului mediu, exista voci care sustin ca integrarea va determina practicarea unor preturi mai mari. Astfel, Michael Allardin sustine ca se observa deja o scadere a preturilor la jocurile video: "Acum un an, un joc video putea fi cumparat la 1,7 milioane de lei vechi, iar in momentul de fata, acelasi joc poate fi achizitionat la pretul de 1,2 milioane de lei. Credem ca pana la sfarsitul anului vor fi pe piata jocuri sub un milion de lei, si aproximativ aceleasi preturi sunt practicate si pe pietele din afara. In viitorul foarte apropiat, ne asteptam la preturi foarte apropiate de cele practicate de Ungaria si Polonia", spune Allardin. Pe de alta parte, reprezentantul TNT Games considera ca, daca in prezent preturile jocurilor pe calculator variaza intre 20 si 30 de euro, integrarea va aduce preturi "imposibile pentru consumatorul roman", de 45-50 de euro. Raduta spera insa ca, in urma discutiilor cu toti marii producatori si distribuitori, nu toti producatorii sa faca aceasta aliniere.

Pirateria joaca tare
Principala problema intampinata de piata jocurilor pe calculator ramane pirateria. Tot ceea ce s-a reusit in ultimii trei ani a fost elaborarea unei legislatii conforme cu normele Uniunii Europene. "Avem o lege foarte buna privind protectia drepturilor intelectuale, avem si foruri si organizatii care se ocupa de combaterea pirateriei", subliniaza Doru Raduta. Daca pentru persoanele juridice (de exemplu, internet-cafe-urile) 2006 a insemnat o reducere drastica a pirateriei, in cazul persoanelor fizice, monitorizarea acestui fenomen este, inca, dificil de realizat.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.