Ce-i nou in materie de legislatie rutiera? Ce aduce nou in peisajul rutier autohton Legea nr.49 din 8 martie 2006? Ce a dorit sa sublinieze legiuitorul in cadrul unor texte din aceasta lege rutiera? Care este mesajul transmis de articolul cutare sau
Ce-i nou in materie de legislatie rutiera? Ce aduce nou in peisajul rutier autohton Legea nr.49 din 8 martie 2006? Ce a dorit sa sublinieze legiuitorul in cadrul unor texte din aceasta lege rutiera? Care este mesajul transmis de articolul cutare sau cutare? Cum trebuie interpretat articolul referitor la... ? Cand se poate considera ca nu a fost respectat dreptul de prioritate? Ce inseamna prioritate de trecere? De cate feluri sunt intersectiile, cum sunt ele categorisite? Intrebari, nedumeriri, nelamuriri!
Art.1. - (1) Circulatia pe drumurile publice a vehiculelor, pietonilor si a celorlalte categorii de participanti la trafic, drepturile, obligatiile si raspunderile care revin persoanelor fizice si juridice, precum si atributiile unor autoritat ale administratiei publice, institutii si organizatii sunt supuse dispozitiilor prevazute in prezenta Ordonanta de urgenta.
(2) Dispozitiile prevazute in prezenta Ordonanta de urgenta au ca scop asigurarea desfasurarii fluente si in siguranta a circulatiei pe drumurile publice, precum si ocrotirea vietii, integritatii coroprale a sanatatii persoanelor participante la trafic sau aflate in zona drumului public, protectia drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietatii publice si private, cat si a mediului.
(3) Autoritatea competenta in domeniul circulatiei pe drumurile publice privind initierea si avizarea unor reglementari, precum si aplicarea si exercitarea controlului privind respectarea normelor din acest domeniu este Ministerul Administratiei si Internelor, prin Inspectoratul General al Politiei Romane.
(4) Reglementarile privind circulatia pe drumurile publice se emit, dupa caz, de catre autoritatile publice centrale sau locale cu atributii in acest domeniu, numai cu avizul Insepctoratului General al Politiei Romane si cu respectarea acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
(5) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica tuturor participantilor la trafic, precum si autoritatilor care au atributii in domeniul circulatiei si sigurantei pe drumurile publice, precum si in domeniul protectiei mediului.
COMENTARIU:
1. In primul sau alineat, (1) este aratat care anume este obiectul supus reglementarii prin intermediul Ordonantei de urgenta 195/2002 astfel cum a fost aceasta modificata si completata prin legea 49/2006. Cu alte cuvinte, este precizata si delimitata intinderea zonei reglementata de acest act normativ.
2. In acest context, se precizeaza ca obiectul actiunii Ordonantei de urgenta 195/2002 are in vedere: circulatia pe drumurile publice (a se retine ca din capul locului regulile si principiile ordonantei se refera la drumul public) a vehiculelor (o prima categorie de participanti) pietonilor (o a doua mare categorie) si a celorlalte categorii de participanti la trafic (biciclisti, carutasi, vehicule trase sau impinse cu mana, conducatori de turme, cirezi, coloane organizate etc.) drepturile, obligatiile si raspunderile care revin persoanelor fizice si juridice (intr-un cadru juridic oferit de prevederile unei ordonante, hotarari sau legi, cei care intra in raporturi juridice, spre pilda in momentul in care vehiculul s-a pus in miscare, cel de la volan accepta si isi asuma responsabilitatea, raspunderea sa conduca masina astfel incat sa nu aduca vreo anume atingere regulilor de circulattie care s-ar putea finaliza cu producerea unui accident mai grav ori mai putin grav. In momentul in care persoana de la volanul automobilului, sau autocarului ori autocisternei, ajungand intr-o intersectie in care intalneste indicatorul STOP va avea la dispozitie una din urmatoarele alegeri, ambele producatoare de efecte juridice: sa opreasca, sa se asigure, sa acorde drept de trecere conducatorilor celorlalte vehicule si astfel sa respecte prevederea legala si respectiv partea sa de raprt juridic, ori dimpotriva sa traverseze intersectia in mod imprudent si astfel sa produca un eveniment rutier grav sau foarte grav. In acest caz, situatia juridica a celui in culpa va intra in hora improbabilului data de evolutia starii de sanatate a celor accidentati, responsabilitatea sa, de natura penala in primul rand, urmand a fi apreciata in raport de starea sanatatii victimelor. Cel din a carui vina se produce un accident soldat cu avarii este tinut sa raspunda civil si el va trebui sa acopere prejudiciul cauzat fie prin polita obligatorie de asigurare, fie prin polita de asigurarea facultativa ori prin intermediul unui proces civil de desdaunare. In mod corespunzator administratorul drumului din a carui neglijenta se produc accidente prin netratarea corespunzatoare a carosabilului cu materiale antiderapante, este tinut sa raspunda patrimonial pentru acoperirea prejudiciului) precum si atributile unor autoritati ale administratiei publice, institutii si organizatii sunt supuse dispozitiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.
3. Alineatul (2) trece in revista scopul Ordonantei si respectiv al legii de aprobare: desfasurarea fluenta si in siguranta a circulatiei pe drumurile publice (desfasurarea fluenta si in siguranta a traficului este o conditie premisa de maxima importanta de ea depinzand in fapt realizarea celorlalte scopuri asumate de lege); ocrotirea vietii, integritatii corporale si a sanatatii persoanelor participante la trafic sau aflate in zona drumului public (este urmarea directa a modului in care se deruleaza circulatia rutiera. Acolo unde pe langa dotarile materiale sau zestrea de care dispune soseaua, strada, intr-un cuvant drumul public traficul inmagazineaza si doza de bun simt de civilizatie, acolo accidentul rutier este realmente... accidental), protectia drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietatii publice si private cat si a mediului (legea rutiera a fost astfel conceputa incat orice atingere adusa acestor valori sa poata fi remediata).
4. Alin (3) al Art.1 ne spune cine este managerul general al administrarii acestui domeniu, respectiv cel al circulatiei pe drumurile publice. Din textul acestui alineat rezulta faptul ca: a) initierea si avizarea unor reglementari; b) aplicarea si exercitarea controlului pentru respectarea regulilor din aceast domeniu este Ministerul Administratiilor si Internelor, prin Inspectoratul General al Politiei Romane.
5. Alin (4) mentioneaza faptul ca orice reglementare in domeniul circulatiei pe drumurile publice, initiata de autoritatile publice centrale sau locale carora le revin, prin lege, atributii si in acest domeniu, trebuie sa aiba si avizul IGPR, respectandu-se totodata prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care tara noastra este parte.
6. Alin (5) precizeaza segmentul social caruia ii sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei de urgenta: tuturor participantilor la trafic; autoritatilor care au atributii in domeniul circulatiei si sigurantei pe drumurile publice, precum si in domeniul protectiei mediului.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.