Fapta - suprema pledoarie
Avocatul Poporului - denumirea constitutionala sub care s-a organizat si functioneaza in Romania clasica institutie a Ombudsmanului occidental - contribuie la solutionarea conflictelor dintre persoanele fizice si a

Fapta - suprema pledoarie
Avocatul Poporului - denumirea constitutionala sub care s-a organizat si functioneaza in Romania clasica institutie a Ombudsmanului occidental - contribuie la solutionarea conflictelor dintre persoanele fizice si autoritatile administratiei publice, pe cale amiabila, prin mediere, prin dialog - atat la solicitarea cetatenilor, cat si din oficiu. El urmareste rezolvarea legala a cererilor primite si solicita autoritatilor repunerea in drepturi a petitionarului si repararea pagubelor.
Atributiile conferite de lege ii permit Avocatului Poporului sa formuleze "puncte de vedere" la cererea Curtii Constitutionale, precum si sa sesizeze Curtea cu privire la neconstitutionalitatea legilor, inainte de promulgarea acestora de catre seful statului. El poate, insa, sesiza si direct Curtea cu exceptia de neconstitutionalitate a legilor si ordonantelor. Aceste atributii in domeniul justitiei constitutionale consolideaza pozitia institutiei si reprezinta un mijloc eficient in realizarea functiei de protectie a drepturilor omului.
Incepand cu anul 2003 s-a trecut la infiintarea Birourilor Teritoriale ale Avocatului Poporului, care isi desfasoara activitatea pe raza teritoriala de competenta jurisdictionala a Curtilor de Apel - aflandu-se sub coordonarea institutiei centrale.
La aceasta ora, functioneaza deja zece birouri teritoriale - la Alba-Iulia, Bacau, Brasov, Constanta, Craiova, Cluj-Napoca, Galati, Iasi, Suceava si Targu-Mures - urmand a se infiinta inca patru: la Oradea, Pitesti, Ploiesti si Timisoara. Prin intermediul acestor birouri a fost inlesnit accesul cetatenilor la serviciile Avocatului Poporului, precum si mediatizarea rolului constitutional si legal al Institutiei.

Activitate intensa
Cantitatea de munca si suflet depusa de lucratorii Institutiei Avocatul Poporului cunoaste o expresiva transpunere in valoarea cifrica a efortului. Cateva exemple. In anul 2005, la sediul central si la birourile teritoriale au fost inregistrate 5.465 de petitii, in care a fost sesizata incalcarea unor drepturi sau libertati ale persoanelor fizice. Dintre acestea, un procent de 29,55% se refera la proprietate, munca, protectie sociala, impozite si taxe; 24,85% - la drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap; 23,16% - la drepturile omului, egalitatea de sanse intre barbati si femei, culte religioase si minoritati nationale; 22,45% - la armata, justitie, politie si penitenciare.
La sediul central si la birourile teritoriale au fost acordate 8.529 de audiente si au fost inregistrate, prin dispecerat, 3.475 de apeluri telefonice.
Au fost efectuate 52 de anchete (cu 36% mai mult decat in anul anterior) si au fost formulate 11 recomandari (cu 38% mai mult decat in 2004). In aceeasi perioada de timp, au fost adresate Curtii Constitutionale 1.005 puncte de vedere cu privire la legi si ordonante care se refera la drepturile si libertatile cetatenilor, o obiectie de neconstitutionalitate, referitoare la Legea liberei circulatii a romanilor in strainatate si doua exceptii de neconstitutionalitate.Semnificative sunt si rezultatele obtinute in prima luna a actualului an - ianuarie 2006. La sediul central si la birourile teritoriale au fost inregistrate 498 de petitii, 731 de audiente si 338 de apeluri telefonice. Totodata, au fost realizate doua anchete si au fost adresate Curtii Constitutionale 120 de puncte de vedere.

Colaborare romano-olandeza in domeniul drepturilor omului
La Bucuresti s-au desfasurat in perioada 27 februarie - 1 martie lucrarile celei de-a doua runde privind "Examinarea posibilitatii utilizarii unei proceduri mai eficiente de solutionare a petitiilor" (partea a II-a) tema cuprinsa in Programul olandezo-roman MATRA - "Intarirea capacitatii administrative si institutionale a Avocatului Poporului", lansat de catre Ombudsmanul National al Olandei in sprijinul institutiei similare romanesti.Delegatia olandeza a fost primita de catre prof. univ. dr. Ioan Muraru, Avocatul Poporului din Romania, care a facut o prezentare a starii de fapt de la ultima intalnire pana astazi.Aceasta a fost cea de-a cincea intalnire de lucru intre specialistii celor doua organisme, dupa un prim studiu pregatitor, efectuat in anul 2004, si doua intalniri consacrate alegerii unei imagini publice si cresterii receptivitatii publicului fata de institutia Avocatul Poporului. La aceasta ultima reuniune au participat, din partea olandeza: doamna Jos de Bruijin, director adjunct; consilierul Stephan Sjouke, responsabilul Programului MATRA; Marcel Haddink, expert - alaturi de consilieri si experti romani, antrenati in realizarea Programului, avand ca responsabil pe domnisoara Simina Popescu, consiliera a Avocatului Poporului. Membrii celor doua echipe si-au impartasit, timp de doua zile, din experienta lor in sfera solutionarii petitiilor cetatenilor nedreptatiti de autoritatile administratiei pubice, selectand impreuna cele mai bune metode de lucru.Aflat la jumatatea realizarii sale, Programul de colaborare romano-olandeza MATRA are in obiectiv, pentru inca doi ani de activitate, teme privind perfectionarea pregatirii profesionale in acordarea audientelor, evaluarea si imbunatatirea anchetelor si rapoartele speciale; perfectionarea sistemului de inregistrare a petitiilor.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.