Dupa ce, in mai anul trecut, "Cidade baixa" ("Orasul de jos") al brazilianului Sergio Machado (nascut la 19 august 1968 la Salvador) era prezentat la Cannes in sectiunea "Un certain regard" (unde avea sa obtina "Prix de la jeunesse"), iata ca la Mons
Dupa ce, in mai anul trecut, "Cidade baixa" ("Orasul de jos") al brazilianului Sergio Machado (nascut la 19 august 1968 la Salvador) era prezentat la Cannes in sectiunea "Un certain regard" (unde avea sa obtina "Prix de la jeunesse"), iata ca la Mons smulge Marele Premiu, dupa deliberari prelungite ale juriului din care a facut parte si Marcel Iures. Insotita de Deco si Naldinho, Karina spera sa faca o stralucita cariera de stripteuza la Salvador, insa, in jungla orasului, lucrurile se complica. Pasiunile se infierbanta, iar gelozia face ravagii, amenintand sa distruga prietenia celor trei. Un film fara indoiala specific sud-american, in care evenimentele se consuma la temperaturi inalte.
In orice caz, peisajul palmaresului acestei editi, a 22-a, a Festivalului filmului de dragoste de la Mons a fost dominat de problematica social-politica, in al carei context iubirile suporta determinari abrupte, deraind adesea in moarte. Conditia femeii din estul european a impresionat juriul, care i-a atribuit Premiul de interpretare feminina polonezei Anna Cieslak pentru personajul din filmul "Numele tau este Justine" (coproductie Luxemburg/Polonia). O tanara pleaca in vacanta, dar iubitul ei are un plan secret, obligand-o sa se prostitueze. De aici, un sir de confruntari dramatice. De altminteri, un alt juriu, traditional la Mons, a acordat filmului mai sus mentionat "Prix CineFemme", ceea ce confirma justetea optiunii juriului oficial, cu majoritate masculina.
Dupa ce, anul trecut, un film sud-african (o poveste tragica in ambianta post-apartheid dintr-un Johannesburg euforic dar incert) obtinea aici Marele Premiu (acordat, sa nu uitam, in 2004 filmului "Occident" de Cristian Mungiu), regizorul acestuia avea sa fie invitat in 2006 ca presedinte al juriului. La o lectura atenta a palmaresului, se poate spune ca amprenta lui Suleman Ramadan este evidenta in sensul evidentierii realismului din existenta personajelor.
Intr-o sectiune noua a festivalului, "Regards croises", a participat si filmul romanesc "Femeia visurilor", care a prilejuit o intalnire a publicului cu regizorul Dan Pita si cu actrita Irina Movila.
In afara filmelor din competitie, un "focus" belgian, ca si noua sectiune rezervata scurt-metrajelor belgiene ne conving de vigoarea cinematografului tarii gazda, ca si de calitatea artistica de exceptie a acestuia. Au fost de fata mai multi autori reprezentativi, printre care Gerard Corbian, al carui film "Le maitre de musique" a putut fi vazut la Cinematograful Plaza din centrul Mons-ului. Unul dintre momentele cele mai emotionante l-a constituit intalnirea cu celebra Leslie Caron, aproape neschimbata, desi in iunie va implini 75 de ani: energica, volubila, afectuoasa si plina de voie buna. Vedeta americano-franceza a prefatat proiectia filmului "Gigi" (1958), in regia lui Vicente Minnelli.
Ca unul care am fost la alte cateva editii ale festivalului, as putea spune ca, in acest an, selectia si organizarea au fost remarcabile. Sa nu uitam ca filmele romanesti se incadreaza in traditia festivalului, iar cineastii nostri sunt cautati si onorati.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.