In decembrie anul trecut, ZIUA atragea atentia asupra deseurilor de origine animaliera si a cadavrelor de animale aruncate peste tot, in special de catre abatoare, care se pot transforma in adevarate bombe ecologice cu consecinte dramatice pentru pop
In decembrie anul trecut, ZIUA atragea atentia asupra deseurilor de origine animaliera si a cadavrelor de animale aruncate peste tot, in special de catre abatoare, care se pot transforma in adevarate bombe ecologice cu consecinte dramatice pentru populatie. Pentru a ne alinia cerintelor comunitare, autoritatile competente au incercat concesionarea activitatii de ecarisaj, impartind Romania in opt zone geografice. Numai ca, pentru preselectia privind licitatia ce avea sa urmeze, au fost impuse niste conditii aberante, care s-au dovedit total inoportune. Din acest motiv, licitatia a fost anulata, organizandu-se alta la fel de stupida. In plus, Ministerul Agriculturii mai vrea sa modifice si legislatia in vigoare, la ceas de taina, dupa ce inscrierile candidatilor au demarat deja.
Europenii nu sunt naivi din fire
Raportul Uniunii Europene de monitorizare pe anul 2005 a Romaniei mentioneaza necesitatea unor schimbari majore in sectorul veterinar. Este vorba despre imbunatatirea sistemului de control al encefalopatiilor spongiforme transmisibile si a distrugerii subproduselor animale. La data respectiva exista baza legislativa necesara acestui scop si anume Ordinul nr. 723/2003 al ministerului. Cu toate acestea, Executivul a incercat sa-i pacaleasca pe europeni prin aprobarea OG nr. 47/2005, "privind reglementari de neutralizare a deseurilor de origine animala", care chipurile demonstreaza ca avem si o strategie la nivel national. Asta se intampla in august, anul trecut. Din nefericire, reprezentantii UE s-au prins ca se incearca tragerea lor pe sfoara, iar la sfarsitul lunii noiembrie 2005 s-a intocmit un alt raport - ce-a fost remis mai multor persoane responsabile, in frunte cu ministrul agriculturii, Gheorghe Flutur, si ministrul integrarii, Anca Boagiu -, prin care am fost atentionati ca europenii nu sunt atat de naivi pe cat ii credem noi.
UE ne trage de urechi
La 28 noiembrie 2005 s-a desfasurat la Bruxelles, sub egida Subcomitetului nr. 1 pentru agricultura si pescuit Romania - UE, o reuniune consacrata mai multor probleme, printre care si sistemul de ecarisaj. Din documentele prezentate de partea romana a rezultat ca se prevede "o perioada de tranzitie pana la 31.12.2009, ceea ce nu corespunde rezultatului negocierilor de la cap. 7 - Agricultura", au aratat europenii. Initial se cazuse de acord - in ceea ce priveste activitatea de ecarisaj - pentru impartirea teritoriului in opt zone geografice, urmand ca fiecare dintre acestea sa fie concesionate la licitatie. Numai ca romanii s-au prezentat in capitala Belgiei cu mentiunea ca la noi mai exista si 24 de abatoare din sectorul carnii de pasare care, chipurile, ar dispune de propriile sisteme de ecarisaj pentru cadavrele si deseurile animaliere rezultate din activitatea proprie. In conditiile in care statul va acorda subventii pentru aceasta activitate (lucru care nu se intampla in nici o tara civilizata - n.n.), unele dintre aceste abatoare ar putea moderniza instalatiile de ecarisare pentru a raspunde cerintelor UE, fara insa a participa la licitatia pentru concesionarea activitatii de ecarisaj. Ce se ascunde in spatele acestei smecherii vom arata in continuare.
Subventii fara licitatii
Majoritatea abatoarelor existente sunt mosteniri din epoca de trista amintire, care au fost cumparate pe nimic de cetateni de origine araba. Acestea au fost dotate cu niste asa-zise distructoare, care de fapt prelucreaza deseurile de origine animaliera, transformandu-le in fainuri proteice, interzise a mai fi folosite in hrana animalelor, de la 1 august 2005. Doar doua din cele 24 de abatoare si-au modernizat, pe cheltuiala proprie, instalatiile de incinerare a subproduselor animaliere, restul functionand ca in urma cu 20 - 30 de ani, adica contrar reglementarilor UE. Acum, aceste unitati asteapta subventii de la stat, pentru a-si moderniza instalatiile, ceea ce este de-a dreptul aberant, cata vreme exista firme interesate atat in tara, cat si in strainatate, care sunt gata sa desfasoare aceasta activitate fara nici un fel de ajutor financiar, avand dotarea si experienta necesare in domeniu. Ce i-a surprins si mai mult pe europeni este urmatorul fapt: desi respectivele abatoare nu vor fi nevoite sa liciteze pentru activitatea de ecarisaj, ele sunt gata sa se infrupte cu dezinvoltura din subventiile acordate de stat.
Delegatii europeni au solicitat urgent lista celor 24 de abatoare si intentiile acestora cu privire la activitatea de ecarisaj in viitor, precum si modul in care vor fi ele integrate sistemului de ecarisaj, cata vreme activitatea respectiva va fi concesionata altor companii in urma licitatiei.
ZIUA a avut dreptate
Pentru a concesiona activitatea de ecarisaj pe cele opt zone geografice, Guvernul a aprobat, in prima jumatate a lunii octombrie 2005, hotararile nr. 1210 si 1211. Prima se refera la "concesionarea activitatii de neutralizare a deseurilor de origine animala", iar a doua la "sprijinul direct al statului pentru activitatea de neutralizare a deseurilor de origine animala".
Incepand cu data de 19 decembrie 2005, Agentia Domeniilor Statului (ADS) din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR) a inceput deschiderea plicurilor cu candidaturi pentru concesionarea activitatii de neutralizare a deseurilor de origine animala din Romania. Licitatia publica deschisa cu preselectie urma sa se desfasoare in primele luni ale acestui an. Din cauza faptului ca conditiile de preselectie au fost intocmite fara cap, asa cum ZIUA a demonstrat pe parcursul a trei episoade, majoritatea candidatilor nu s-au putut incadra in cerinte, desi printre acestia se numarau mai multe firme specializate din tara si strainatate. Impotenta responsabililor ADS a dus, cum era si de asteptat, la anularea preselectiei, in continuare optandu-se pentru o licitatie publica deschisa fara preselectie.
Dedesubturile afacerii
La 25 ianuarie 2006, ADS a publicat in mai multe ziare, inclusiv pe propriul site, noul anunt privind "concesionarea activitatii de neutralizare a deseurilor de origine animala, activitate publica de interes national". Conditiile de participare au fost modificate substantial, asta neinsemnand insa ca nu contin in continuare o serie de aberatii, dupa cum vom demonstra intr-un articol viitor. Dar interesant este cu totul altceva.
Cu doua saptamani mai devreme, adica in prima jumatate a lunii ianuarie 2006, MAPDR transmite oficialilor UE un document privind "Organizarea sistemului de neutralizare a deseurilor animale, in Romania", cuprinzand si lista celor 24 de abatoare, lista ce fusese solicitata de Bruxelles in termen de doua saptamani, incepand cu data de 28 noiembrie 2005, dar a fost remisa cu o luna intarziere. In document se arata oficialilor UE ca: "Unitatile de crestere a animalelor si/sau de prelucrare a produselor de origine animala care prelucreaza deseurile provenite din unitatea proprie NU primesc subventii pentru activitatea de neutralizare desfasurata". Si asta, pentru "descurajarea aparitiei de noi operatori in domeniul neutralizarii deseurilor care desfasoara activitatea de neutralizare in unitatea proprie (prin neacordarea subventiei pentru activitatea de neutralizare)".
Miron Moldovan atenteaza la banul public
In acelasi document transmis UE se mai precizeaza, in mod cu totul surprinzator: "Aplicarea sistemului de neutralizare a deseurilor animale prezentat va fi asigurata prin modificarea legislatiei existente (OG nr. 47/2005: HG nr. 1210/2005)".
Cu alte cuvinte, "inteleptul" ADS, aflat sub incompetenta tutela a MAPDR, organizeaza cu o intentie vinovata licitatia, in baza unei legislatii ce urmeaza a fi ulterior modificata. Dar asta nu e tot.
Din informatiile noastre, la 24 ianuarie 2006 s-a intrunit in sesiune extraordinara Comisia pentru Agricultura, Silvicultura si Dezvoltare Rurala a Camerei Deputatilor, dezbatandu-se problema licitatiei si modificarii legislatiei, prilej cu care a iesit mare vanzoleala. Aceasta a fost creata de Miron Moldovan, directorul Directiei pentru Buget Finante din cadrul MAPDR, care s-a dovedit un vasnic sprijinitor al intereselor arabe pe pamant romanesc. Acesta, in loc sa se ingrijeasca cu mai mult sarg de banul public, a sustinut cu dintii mentinerea in legislatie a subventiilor acordate de stat proprietarilor de abatoare care vor sa-si incropeasca propriile incineratoare din banii contribuabilului, desi in asa-zisa strategie nationala inaintata UE se sustine cu totul altceva. Iar aceste subventii se adauga altora de care respectivii producatori beneficiaza, gratie grijii parintesti aratate de MAPDR in mod constant. Sa dam si un exemplu edificator. Avicola Calarasi se afla in stadiul de perfectionare a unei intelegeri cu o firma straina, pentru realizarea activitatii de ecarisaj. Nimic mai frumos. Dar de ce sa beneficieze aceasta asociere de bani publici, asta nu putem intelege in ruptul capului.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.