Planeta descoperita in 2005, despre care se crede ca ar fi a zecea planeta din sistemul nostru solar, este mai mare decat Pluto, potrivit unui studiu publicat miercuri, transmite Mediafax. Corpul ceresc, botezat provizoriu 2003-UB313, este cel mai indepartat obiect care graviteaza in jurul Soarelui, gasit pana acum. Planeta se situeaza la 15 miliarde de kilometri distanta de Pamant. Noul studiu, condus de astrofizicianul german Frank Bertoldi de la Universitatea din Bonn, a aparut in editia on-line a jurnalului britanic Nature si se sprijina pe observatii termice facute asupra lui 2003-UB313, realizate pentru a i se deduce dimensiunile. Potrivit calculelor lui Bertoldi, diametrul corpului ceresc este de 3.000 de kilometri. Pluto, cea mai mica planeta a sistemului nostru solar, are un diametru de 2.300 de kilometri. "De vreme ce 2003-UB313 este mai mare ca Pluto, ar fi dificil de justificat neincluderea sa in categoria planetelor", a subliniat omul de stiinta.
Dar, alti astronomi avertizeaza ca 2003-UB313 este de doua ori mai indepartat de Soare decat Pluto, cu o orbita care il situeaza departe, in centura Kuiper, care inconjoara sistemul nostru solar si este formata din milioane de asteroizi inghetati.
De altfel, o buna parte a comunitatii stiintifice pune sub semnul intrebarii chiar natura lui Pluto, despre care unii spun ca ar fi tot un obiect apartinand centurii Kuiper, care nu ar trebui inclus in randul planetelor. Unii cercetatori au propus ca aceste astre intermediare sa fie numite "planete pitice". "Cea de-a zecea planeta" a fost descoperita pe 8 ianuarie 2005, dupa ce au fost reexaminate fotografii facute la observatorul de pe muntele Palomar, din California. (D.M.)

Ziua