Aflat in Japonia, la Tokyo, in prima etapa a turneului sau asiatic, presedintele George W. Bush a vizitat, ieri, celebrul templu budist Pavilionul de aur si a discutat cu premierul japonez, Junichiro Koizumi, pe care l-a numit drept "unul dintre cei
Aflat in Japonia, la Tokyo, in prima etapa a turneului sau asiatic, presedintele George W. Bush a vizitat, ieri, celebrul templu budist Pavilionul de aur si a discutat cu premierul japonez, Junichiro Koizumi, pe care l-a numit drept "unul dintre cei mai buni prieteni din cadrul comunitatii internationale", informeaza Mediafax. Liderul american a tinut o pledoarie in favoarea lui Koizumi, intr-un moment in care liderii de la Tokyo sunt acuzati, de catre statele vecine - China si Coreea de Sud - de nationalism. Mai mult, Bush a apreciat ca alianta americano-nipona este "pilonul de stabilitate si securitate din regiune". La randul sau, Koizumi i-a raspuns presedintelui american, intr-o conferinta de presa comuna, subliniind ca, pentru tara sa, Statele Unite reprezinta "un aliat indispensabil". In elogiul pe care i l-a adus premierului nipon, Bush l-a felicitat pe seful guvernului de la Tokyo pentru decizia de a trimite trupe in Irak. "In timpul celui de al doilea razboi mondial, tatal meu si un oficial nipon numit Koizumi erau dusmani. Astazi, cei doi fii ai lor sunt lideri democratic alesi ai doua natiuni libere", a remarcat presedintele american. Koizumi a admis ca numerosi japonezi se opun prezentei militarilor americani in arhipelag si nu a precizat daca Japonia va prelungi sau nu misiunea trupelor din Irak, care in principiu se va incheia la 14 decembrie.
Pe de alta parte, intr-un discurs rostit in fata oamenilor de afaceri niponi, liderul american a cerut Chinei sa acorde cetatenilor sai mai multe libertati si sa poarte un dialog cu Taiwanul, declaratie care a atras imediat protestele Beijingului. Oferind ca exemplu de consolidare a democratiei Taiwanul, Bush a impartit Asia in trei categorii: statele democratice - Japonia, Coreea de Sud si Taiwan, tarile care "au facut cativa pasi catre libertate, dar inca nu au ajuns la finalul drumului" (China) si regimurile totalitare (Myanmar si Coreea de Nord). Aducand in discutie necesitatea dialogului dintre China si Taiwan, pentru solutionarea pe cale pasnica a diferendelor lor, liderul de la Casa Alba a reamintit ca Washingtonul considera, in continuare, ca nu exista decat "o singura China". In acest context, el a lansat un avertisment referitor la "orice tentativa unilaterala de schimbare a acestui status quo de catre una dintre parti". In acelasi timp, Bush a cerut Beijingului sa promoveze mai multe reforme in domeniul democratiei, considerand ca progresul economic nu poate fi separat de progrese in domeniul respectarii drepturilor omului si al libertatilor religioase. "Poporul chinez vrea mai multa libertate de exprimare, vrea sa se roage fara sa fie controlat de stat, vrea sa publice Biblii si alte texte sfinte fara sa se teama de pedepse", a afirmat presedintele american, care, in turneul asiatic are programata si o vizita in China. Cum era de asteptat, comentariile liderului de la Casa Alba au atras protestul autoritatilor comuniste de la Beijing, care, in general, nu inghit afirmatiile Washingtonului referitoare la Taiwan. "Taiwanul face parte din China, este o parte inseparabila a Chinei, iar Beijingul nu tolereaza nici un amestec in problemele sale interne", a replicat, la scurta vreme, ministrul chinez de Externe, Li Zhaoxing. (D.E.)