Rapita si floarea-soarelui vor deveni combustibilii viitorului. In Romania s-au declansat doua investitii considerabile pentru obtinerea carburantului de tip biodiesel. Peste doi ani rapita, floarea-soarelui si soia isi vor lansa pe piata pro

Rapita si floarea-soarelui vor deveni combustibilii viitorului. In Romania s-au declansat doua investitii considerabile pentru obtinerea carburantului
de tip biodiesel.

Peste doi ani rapita, floarea-soarelui si soia isi vor lansa pe piata provocarea la adresa titeiului strabun, ca materie prima pentru biodiesel. Grupul Rompetrol a anuntat o investitie de 16 milioane de euro intr-o rafinarie de biodiesel, la numai doua luni dupa ce, in acelasi scop, Grupul Martifer, din Portugalia, si-a facut intrarea in Romania, declansand o investitie de 47 de milioane de euro, incluzand tot 16 milioane pentru rafinarie, restul fiind alocat unui intreg proiect agricol. Cele doua capacitati ar urma sa asigure mai mult de jumatate din necesarul de biodiesel al Romaniei. O firma olandeza prospecteaza piata pentru o eventuala investitie de 70 milioane euro in productia de biodiesel.
CONCURENTII. ""Pana in martie 2007, o capacitate de productie anuala de 60.000 de tone va fi data in functiune la Petromidia, iar dupa doi ani aceasta se va dubla"", a declarat Dumitru Manoiu, vicepresedinte al diviziei Dezvoltare si produse noi a grupului Rompetrol. Portughezii de la Martifer vor finaliza tot peste doi ani, la Lehliu Gara, constructia unei fabrici de 100.000 de tone/an. Rompetrol a inceput negocierile cu trei companii producatoare de rapita si floarea-soarelui, in timp ce portughezii s-au instalat deja pe 10 hectare, urmand sa cumpere alte 40 de hectare.
Martifer prefera rapita si floarea-soarelui. ""Tehnologia pe care o vom folosi este flexibila, avand posibilitatea prelucrarii unei compozitii flexibile care adauga soia la rapita si floarea-soarelui. Grasimile animale si uleiurile alimentare uzate sunt binevenite"", spune la randul sau vicepresedintele Rompetrol, potrivit caruia rapita ramane cea mai valoroasa.
STIMULENTE. In mai anul viitor ar putea declara drept obligatorie atingerea pana in 2010 a unei proportii de 5,75% de biocarburnati (inclusiv etanolul si anumiti compusi ai acestuia) in volumul de carburanti folosit la transporturi. Deocamdata, pragul este o tinta indicativa. Proportia trebuie sa creasca de la 2%, la 31 decembrie 2005, cu circa 0,7 procente, beneficiind de anumite facilitati fiscale. In Romania deocamdata este in vigoare scutirea directa de accize a biodieselului produs in tara, dar nu si a motorinei cu continut de biodiesel vanduta la pompa. Companiile petroliere spera ca discutiile dintre oficialii Ministerului Finantelor si cei ai Ministerului Economiei si Comertului vor avea ca rezultat corectarea acestei situatii.
JOCUL PRETURILOR. ""In conditiile actuale, biodieselul nu scumpeste semnificativ motorina"", a declarat pentru Jurnalul National Wojciech Gurgacz, director adjunct in cadrul Grupului PKN Orlen din Polonia, referindu-se la preturile titeiului, ale energiei si materiei prime, ca si la proportia de biodiesel din motorina ceruta in prezent. ""Dar gazele se tot scumpesc, energia electrica, de asemenea"", adauga Gurgacz, care este unul dintre zecile de specialisti polonezi absolventi ai Universitatii de Petrol si Gaze din Ploiesti. In Romania, circa 2 milioane de hectare, care ar trebui sa iasa din circuitul agricol o data cu aderarea la Uniunea Europeana ar putea fi cultivate cu rapita. In plus, piata uleiului de floarea-soarelui, ar putea creste substantial o data cu noua cerere.

MOTOARE SI POLUARE


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.