In momentul de fata, asistam la o intensificare a controverselor legate de imbunatatirea sistemului parlamentar din Romania.
Actualul sistem - cu Camera Deputatilor si Senat - este costisitor si greoi, se spune. De fapt insa, actualul sistem bi
In momentul de fata, asistam la o intensificare a controverselor legate de imbunatatirea sistemului parlamentar din Romania.
Actualul sistem - cu Camera Deputatilor si Senat - este costisitor si greoi, se spune. De fapt insa, actualul sistem bicameral functioneaza ca unul unicameral, intrucat deputatii si senatorii sunt alesi - spre deosebire de alte tari - dupa aceleasi principii si reguli. Din bicameralism, sistemul adoptat dupa prabusirea comunismului a preluat lipsa de fluiditate a procesului legislativ si costurile ridicate dar nu a preluat si avantajele: o mai buna filtrare a vointei populare, trecute prin doua corpuri legiuitoare.
In felul acesta, nu le-a venit greu unor comentatori sa faca praf bicameralismul, trecand peste meritele sale indiscutabile. Caci bicameralismul ingreuneaza concentrarea puterii in mana Legislativului, impartind-o intre conducerea statului si Guvern. Acesta este motivul pentru care parlamentarismul clasic este bicameral. Sansele unei democratii monocamerale sunt indoielnice, putem fi siguri ca abuzurile si rateurile legislative se vor inmulti. Iar daca asa stau lucrurile - sa nu ne bucuram de economiile obtinute, caci pierderile ar putea fi incalculabile.
In fapt, nu bicamerismul este problema numarul 1, ci erodarea competentelor Guvernului de catre presedintele statului; in mod firesc, primul-ministru se impotriveste unui Parlament unicameral susceptibil sa agraveze aceasta tendinta.
Importanta este si imbunatatirea calitatii personale a alesilor poporului; or, pentru atingerea acestui scop, e suficient sa fie inlocuit actualul sistem (proportional) de votare cu un sistem mixt, proportional si uninominal (dupa modelul german, de pilda).
Problema numarul 3 ar fi gasirea unei identitati electorale noi pentru Senat (ales si prin vot indirect...)
Reforma electorala presupune deci aproape sigur modificarea Constitutiei si alegeri anticipate... De unde si ipoteza ca alegerile anticipate si nu reforma electorala ar putea fi chiar scopul principal urmarit de presedinte, prezentat de natura sa motiveze electoratul in mai mare masura decat pana in prezent.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.