Dupa ce a furat cantitatea de 892,42 tone de zahar din portul Constanta, conducerea SC AGREX SHIPPING & TRADING SRL era cat pe ce sa fie scoasa basma curata de catre politistul Radu Ungureanu si procurorul Silviu Ciocoiu, de la Parchetul de pe la
Dupa ce a furat cantitatea de 892,42 tone de zahar din portul Constanta, conducerea SC AGREX SHIPPING & TRADING SRL era cat pe ce sa fie scoasa basma curata de catre politistul Radu Ungureanu si procurorul Silviu Ciocoiu, de la Parchetul de pe langa Tribunalul teritorial, care au propus neinceperea urmaririi penale. Pentru a reusi aceasta performanta, cei doi au disjuns cauza dintr-un dosar penal mai amplu in care cuplul Popescu-Botea este cercetat pentru numeroase fapte deosebit de grave. Abia in urma dezvaluirilor ZIUA pe parcursul mai multor luni, faptele penale de o gravitate deosebita au fost luate la puricat, iar faptuitorii trimisi in judecata, in stare de libertate. La cinci ani de la comiterea furturilor de catre Gheorghe Botea, Nicolae Popescu si sotia acestuia, Elena Popescu, Judecatoria Sibiu (unde a fost stramutat dosarul) a dispus "aplicarea sechestrului asigurator asupra tuturor bunurilor inculpatilor".
Inginerie de familie
In baza contractului incheiat intre SC AGROEXPORT SA si importatorul ED & F MAN SUGAR Ltd. Londra s-a convenit prestarea serviciilor de transbord direct din vasul Bulk Amethyst in vagoane, a cantitatii de circa 15.000 de tone de zahar. Operatiunea a avut loc in perioada 22.12.1999 - 14.01.2000. Din vasul cu pricina s-a descarcat in realitate cantitatea de 15.916,2 tone de zahar. Plusul de 916,2 tone a fost impartit intre invinuitii Popescu si Botea cu comandantul navei Bulk Amethyst. Gheorghe Popescu era director general al sucursalei Constanta a AGROEXPORT, iar sotia acestuia Mariana, detinea 50% din SC AGREX, impreuna cu Nicolae Popescu - tot 50%. Prestarile de servicii ale AGROEXPORT au fost facturate in final pentru 15,886 tone de zahar, astfel: 15.000 de tone pentru ED & F MAN SUGAR si 886,4 tone pentru SC AGREX, care n-avea nici o tangenta cu marfa respectiva.
Interesant este faptul ca "reincarcarea" pe nava (situatie neintalnita vreodata in port) a fost supervizata doar de SC INTERNATIONAL CONTROL BUREAU SRL, condusa si controlata de sotia lui Popescu, Elena - contabil sef la AGREX. In continuare, zaharul furat a fost livrat SC Zaharul Calarasi de catre AGREX, care nu era proprietarul marfii si nu avea nici o legatura cu contractul incheiat intre AGROEXPORT si importator. Astfel, escrocii au intrat in posesia sumei de 3.269.929.600 lei, la valoarea anului 2000.
Contrabanda la malul marii
Importatorul a fost informat la un moment dat ca pe vapor a existat un surplus de zahar care a fost furat si, ca sa musamalizeze hotia, directorul Gheorghe Botea a recunoscut cantitatea de 160,2 tone (in loc de 916,2 tone cat impartise cu comandantul navei). Pentru a acoperi falsul, plusul de peste 160 de tone a fost compensat de Botea dupa bunul plac, cu serviciile portuare efectuate de AGROEXPORT. Toata aceasta inginerie a fost confirmata de inspectorii Directiei Regionale Vamale Interjudetene Constanta, care au sesizat organele de cercetare penala. Cum politia si parchetul judetene au musamalizat cazul, vama a incheiat doi ani mai tarziu un proces-verbal de contraventie, stabilind ca paguba adusa statului, actualizata, este de 4.909.545.261 de lei, bani ce trebuia varsati la buget. Totodata au fost aplicate si o serie de amenzi. Faptele de care se fac vinovati sotii Popescu si Botea sunt: sustragere cu caracter de delapidare, abuz in serviciu, fals intelectual si uz de fals.
Complicii hotilor
Pe parcursul procesului penal care se desfasoara la Judecatoria Sibiu, importatorul ED & F MAN SUGAR Ltd. a depus la dosar o nota prin care solicita scoaterea din cauza. Dar, ca sa se lamureasca cu privire la aceasta solicitare, instanta a considerat necesara trimiterea "unei adrese catre aparatorul ales al acesteia din Bucuresti, pentru a ne comunica daca nu intelege sa se constituie parte civila - pentru ca nu exista prejudiciu, nu a existat vreodata sau a existat prejudiciu si acesta a fost acoperit". Ceea ce implica doua aspecte, si anume: ori importatorul nu poate justifica nici el cu acte zaharul adus in tara, ori s-a inteles cu contrabandistii, ca acestia din urma sa scape de puscarie, pacalind Justitia romana.
Popescu-Botea, sponsorii Politiei Constanta
Spre sfarsitul anului 2002, organele de politie constantene au confiscat 6,02 tone de zahar brut, iar pana la definitivarea cercetarilor l-au depozitat la sucursala AGROEXPORT SA din port.
A doua zi, din dispozitia directorului Gheorghe Popescu, zaharul a plecat pe aceeasi ruta ca in cazul precedent, adica la Calarasi, fiind facturat de SC AGREX SHIPPING & TRADING SRL. Cu alte cuvinte, avem de-a face tot cu un furt calificat de proportii, de care Politia constanteana nu prea s-a sinchisit. Iata si motivatia acestei pasivitati: firma controlata de Nicolae Popescu si Mariana Botea, sotia directorului sucursalei Constanta a AGROEXPORT, a sponsorizat la greu prin reclame revista locala "Politia are Impact" editata de Fundatia Ordine Publica Constanta.
Nu stim daca sechestrul asigurator instituit asupra bunurilor apartinand celor trei hoti va acoperi daunele provocate de acestia, dar este cert ca multe dintre proprietatile lor sunt trecute pe alte nume, cum este si iahtul lui Botea cu care se plimba noaptea pe mare.
In final sa mai amintim ca Popescu si Botea tarasc ZIUA prin tribunale, in dosare separate, acuzandu-ne de calomnie si insulta, pana acum fara succes.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.