Un nou teatru independent, facut de tineri pentru tineri, va functiona in Capitala, intr-un fost magazin de telefoane, la initiativa unor regizori si actori care au pus la cale spectacole, workshop-uri si proiecte de documentare de spectacol pe teme
Un nou teatru independent, facut de tineri pentru tineri, va functiona in Capitala, intr-un fost magazin de telefoane, la initiativa unor regizori si actori care au pus la cale spectacole, workshop-uri si proiecte de documentare de spectacol pe teme ca sexualitatea sau Bucurestiul.
Teatrul Desant, al carui sediu de pe Bd. Ion Mihalache a fost pus la bataie de sponsorul fondator, se va adauga celor cateva spatii teatrale independente existente deja in oras. Daca Teatrul Arca functioneaza in podul unui vechi imobil, Teatrul Act intr-un subsol de pe Calea Victoriei, iar vecinul sau, Teatrul Luni, intr-un club, Desant se va instala intr-un fost magazin. Cu intrare de la strada si doua incaperi mai mari la subsol (una va deveni spatiu de joc, cealalta - sala de repetitii), spatiul comercial urmeaza sa fie transformat intr-unul teatral incepand din luna septembrie. Deocamdata, noii locatari nu au banii necesari pentru lucrarile de amenajare.
Fondatorii Desant-ului sunt regizorii, actorii, dramaturgii si traducatorii din Asociatia Persona si din grupul dramAcum. Prima s-a axat de la infiintare pe depasirea limitelor teatrului clasic prin implicare directa in programe educative si sociale. Cel de-al doilea a provocat tinerii dramaturgi sa adopte o atitudine noua fata de textul dramatic, prin conectarea lui la realitatea, mentalitatile si limbajul cotidian. Rezultatul asocierii este "un altfel de teatru: un teatru al interventiei, un teatru comunitar", spune regizorul Radu Apostol.
"Grupul dramAcum a avut parteneriate cu teatrele Act, Foarte Mic si Odeon, dar optiunea noastra a fost de a gasi un spatiu al nostru. Astfel ca, dupa doi ani de cautari, am identificat mai multe locuri, dar, din cauza multor incurcaturi birocratice sau sa le zicem doar romanesti, preluarea unui spatiu industrial este dificila. Apoi ne-am asociat cu Persona si prin bunavointa unui sponsor avem un sediu", a declarat Apostol, miercuri, intr-o conferinta de presa.
Primul proiect desfasurat la Desant va fi o serie de cinci spectacole-lectura pe traduceri realizate anul trecut in cadrul proiectului dramAcum.
Vor urma workshop-uri pentru tinerii dramaturgi: unul va fi coordonat de regizoarea Gianina Carbunariu si va fi realizat in parteneriat cu Royal Court Theatre din Marea Britanie, altul va fi sustinut de Roberta Levitow din Statele Unite. De asemenea, dramAcum - un grup care a mers pe principiul "Nu-i frumos ce-mi place mie, e frumos ce-ti place tie" - se gandeste sa plimbe prin tara cateva productii, pentru a patrunde "in acele zone unde traditia teatrala nu este atat de rigida", dupa cum explica Apostol.
La randul sau, Persona vrea sa exploreze un teritoriu virgin printr-un proiect intitulat "Young, Free and Single", de documentare dramaturgica si de spectacol pe tema sexualitatii tinerilor de azi. O alta cercetare teatrala va viza Bucurestiul, cu temele urbanitatii sale de data recenta, miturile si personajele lui.
Totodata, regizoarea Adriana Zaharia va coordona un proiect de un an si jumatate ce presupune documentarea pe sapte teme tabu (orientari sexuale greu acceptate de societate, cenzura etc), scrierea de noi piese, montarea lor si prezentarea spectacolelor printr-o caravana in mici orase din tara.
De asemenea, autoarea Saviana Stanescu, stabilita in SUA, va conduce un workshop despre reinventarea miturilor clasice, in mai 2006. Fiecare proiect isi va cauta finantare. Initiatorii Desant-ului cred ca sursele externe vor predomina. "Din pacate, fondurile din Romania ajung mai greu la organizatiile independente decat cele din afara", crede regizorul Alexandru Berceanu. "Nu ne asteptam ca Ministerul Culturii si Cultelor sa colaboreze cu noi, ci mai degraba alti parteneri importanti", spune, la randul sau, regizoarea Adriana Zaharia.
Desi nu departe de centru, Desant va functiona intr-o zona in care nu exista alte institutii de spectacole. Fondatorii cred insa ca lumea va afla drumul spre noul teatru. "Experienta spectacolelor montate la Galati, Braila, Bucuresti si in alte locuri pe unde am mai lucrat ne-a demonstrat ca public potential exista. Dar noi eram rasfirati (...) Acum avem si noi o adresa. Altfel, ne inghesuiam prea tare in mansarda de pe Matei Voievod, unde UNATC (Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica - n.r.) ne-a gazduit", spune Radu Apostol.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.