Ministrul Transporturilor din Canada, Jean Lapierre, a precizat ieri ca "este realmente un miracol ca toti cei 309 pasageri si membri ai echipajului" au supravietuit accidentului aviatic de marti, cand un Airbus 340 al companiei Air France, care vene
Ministrul Transporturilor din Canada, Jean Lapierre, a precizat ieri ca "este realmente un miracol ca toti cei 309 pasageri si membri ai echipajului" au supravietuit accidentului aviatic de marti, cand un Airbus 340 al companiei Air France, care venea de la Paris, a iesit de pe pista si a luat foc in momentul aterizarii sale pe aeroportul din Toronto. Accidentul, care ar fi putut deveni o catastrofa, s-a soldat cu ranirea usoara a 43 de persoane, a anuntat un oficial al aeroportului. Un numar de 22 de persoane ranite usor au fost internate in cinci spitale din oras. Cursa 358 Paris-Toronto a companiei Air France, care transporta 297 de pasageri si 12 membri ai echipajului, a aterizat in jurul orei locale 16.00 (24.00, ora Romaniei) in conditii de furtuna. Aeronava a iesit de pe pista la aterizare, oprindu-se dupa 200 de metri intr-o vale abrupta impadurita.
Aeronava a fost mistuita de flacari
Potrivit primelor marturii ale pasagerilor, aparatul ar fi fost lovit de trasnet la aterizare, in timpul operatiunilor de franare. Specialistii citati de presa canadiana mentionau posibilitatea unei rafale bruste de vant sau a unei operatiuni ineficace de franare din cauza pistei umede. Imediat dupa ce avionul s-a oprit pe terenul accidentat, personalul de salvare a deschis toate iesirile de urgenta, iar pasagerii s-au grabit sa iasa afara. "Totul s-a petrecut foarte repede. De indata ce avionul s-a oprit, personalul a deschis imediat usile din partea avionului de unde nu se vedeau flacari. Ne-au spus sa sarim si toti am inceput sa alergam si sa sarim", a declarat la CNN pasagerul Olivier Dubois, care fusese in Franta la casatoria surorii sale. Deznodamantul fericit al incidentului pare cu atat mai miraculos cu cat avionul s-a rupt in bucati si a suferit avarii serioase. Imaginile transmise de televiziuni imediat dupa accident infatisau limbi portocalii de foc si coloane de fum negru inaltandu-se deasupra epavei avionului Airbus 340.
In cele din urma, aeronava a fost mistuita de flacari, arzand in imediata apropiere a uneia dintre cele mai importante autostrazi de la periferia orasului Toronto, cel mai mare din Canada. Autoritatile din Canada au deschis o ancheta, pe care o vor desfasura in colaborare cu autoritatile franceze, a precizat un purtator de cuvant al Ministerului francez al Transporturilor. Investigatia ar urma sa determine cauzele accidentului si eventualul rol pe care l-ar fi avut conditiile meteorologice nefavorabile.
Clipe de cosmar
Pasagerii cursei au relatat despre clipele de cosmar pe care le-au trait in momentul accidentului si despre modul in care au fost salvati, transmite AFP, citata de Mediafax. Cauzele accidentului nu se cunosc deocamdata.
"Avionul parea sa aterizeze corect. Dar am avut impresia ca, din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile, pilotul a trebuit sa efectueze mai repede operatiunile de aterizare, iar cand aparatul a depasit pista, atunci mi-a fost frica pentru prima data. Avionul salta in aer asemenea unui carusel", a declarat Roel Bramer, pasager al cursei. "Era putin fum in cabina si nu a fost nevoie sa ma impinga cineva, pentru ca am fugit cat mai repede cu putinta", a adaugat acesta.
Avionul a depasit pista - uda, din cauza unei ploi torentiale - si a ajuns intr-o ravena acoperita cu vegetatie, unde a luat foc. Echipajele de salvare au sosit de urgenta la fata locului si au acoperit carcasa avionului cu un strat de spuma in incercarea de a stapani flacarile.
Roel Bramer povesteste ca s-a temut pentru viata sa in doua momente: cand avionul a ajuns in rapa si cand a vazut flacarile. Nu numai calatorii din avion s-au speriat, ci si rudele care venisera la aeroport sa-i intampine. "Sunt foarte fericit ca fiul meu a venit la aeroport sa ma caute. A aflat de accident, iar timp de cateva minute nu a stiut daca am supravietuit. Acelea au fost clipe dificile", a recunoscut Bramer.
Pilotul cursei Air France nu a apucat sa franeze, a povestit unul dintre calatori, Gilles Medioni, subliniind ca in momentul in care aparatul s-a oprit din zbor, pasagerii s-au temut ca acesta ar putea exploda. "Zborul s-a desfasurat in conditii bune, dar in momentul aterizarii era o furtuna foarte puternica la Toronto iar pilotul ne-a anuntat ca trebuie sa asteptam aproximativ 20 de minute", a povestit Medioni.
"In momentul aterizarii, ploua foarte tare. Cand avionul a atins solul, multi oameni au aplaudat. Dar era un pic prea devreme", a adaugat Medioni. "Pilotul a incercat sa franeze, insa manevra nu a reusit. Au existat trepidatii. S-au auzit tipete, oamenii temandu-se ca avionul se va prabusi", a afirmat Medioni.
"Ulterior, totul a mers foarte repede. Oamenii s-au ridicat. Se simtea miros de fum si kerosen. Am cautat iesirile de siguranta, dar nu a fost panica mare", a adaugat Medioni. "Dupa acest moment, echipajul a facut rapid mai multe anunturi si ne-a cerut sa evacuam avionul prin partea din spate", unde era amplasat un tobogan, isi aminteste Medioni. "Exista teama ca avionul va exploda", a adaugat el.
Ploua foarte tare si numerosi pasageri au traversat ravena care era noroioasa, asa incat mai multe persoane si-au pierdut pantofii, a adaugat Medioni. Avionul, aflat la mica distanta, era in flacari. Era mult fum si oamenii erau agitati, a conchis pasagerul. Un alt calator a declarat ca a iesit prin partea din fata unde nu era un tobogan, fiind nevoit sa sara de la doi metri inaltime.
Tragedii in care au fost implicate Airbus-urile
Acesta a fost primul accident in care a fost implicat un aparat al companiei Air France dupa catastrofa avionului Concorde, din iulie 2000, care s-a prabusit imediat dupa decolarea de pe aeroportul Roissy. De asemenea, este primul accident serios al unei aeronave A-340, de la darea sa in folosinta, in urma cu 14 ani. Totusi, aparatele de zbor Airbus au fost implicat in numeroase accidente numai in ultimii 15 ani.
14 februarie 1990 - Un Airbus A-320 al companiei Indian Airlines s-a prabusit la aterizare la Bangalore, in India, accidentul provocand moartea a 90 de persoane.
20 ianuarie 1990 - Un aparat Airbus A-320 al companiei franceze Air Inter s-a prabusit in regiunea muntilor Saint-Odile, in apropiere de Strasbourg, provocand moartea a 87 de persoane.
31 iulie 1992 - Un Airbus A-310/300 al companiei Thai Airways International s-a prabusit in apropiere de Katamdou, in Nepal, accidentul soldandu-se cu 113 morti.
28 septembrie 1992 - Un Airbus A-300 apartinand companiei Pakistan International Airlines s-a prabusit in Nepal, provocand moartea a 167 de persoane.
26 aprilie 1994 - Un avion Airbus A-300/600 taiwanez s-a prabusit pe aeroportul Nagoya din Japonia, provocand moartea a 264 dintre cei 271 de pasageri. Comisia de ancheta a afirmat ca accidentul a fost provocat de o eroare de pilotaj, dar a recomandat constructorului sa revizuiasca sistemul de pilotare automata.
31 martie 1995 - Un avion Airbus A-310/300 al companiei romanesti Tarom s-a prabusit la trei minute dupa decolarea de pe aeroportul din Bucuresti, accidentul soldandu-se cu 60 de morti.
26 septembrie 1997 - 234 de persoane au murit in urma prabusirii, in apropiere de Medan, in nord-vestul Sumatrei, a unui Airbus A-300 al companiei indoneziene Garuda.
16 februarie 1998 - Un Airbus A300-600 apartinand companiei taiwaneze China Airlines s-a prabusit langa aeroportul din Taipei, dupa ce a lovit mai multe case, provocand moartea a 202 persoane - cele 196 aflate la bord si sase victime la sol.
31 ianuarie 2000 - 169 de persoane au murit dupa ce un Airbus A-310 al Kenya Airways s-a prabusit in mare la doua minute dupa decolarea de la Abidjan. Zece persoane au supravietuit in urma accidentului.
23 august 2000 - Un Airbus A-320 al Gulf Air, cu 143 de persoane la bord, s-a prabusit in mare in apropiere de Bahrain.
12 noiembrie 2001 - Un avion Airbus A-300 apartinand companiei American Airlines s-a prabusit in cartierul Queens din New York, la scurt timp dupa decolare, provocand moartea a 265 de persoane - cei 260 de pasageri si membri ai echipajului si cinci persoane aflate la sol. (C.C.)

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.