Ne asociem repejor excelentelor encefalograme, radiografii si disectii socio-culturale intreprinse de Dr. Sorin Alexandrescu in serialul "Romania burtoasa" din revista "Observatorul cultural" (numerele 20-22 iulie 2005). Este pacat ca astfel de incis
Ne asociem repejor excelentelor encefalograme, radiografii si disectii socio-culturale intreprinse de Dr. Sorin Alexandrescu in serialul "Romania burtoasa" din revista "Observatorul cultural" (numerele 20-22 iulie 2005). Este pacat ca astfel de incisive si de bun simt observatii raman pitite in paginile unor reviste cultural - literare. Fara a ajunge si la publicul larg. Caci e limpede ca polemicile de tot felul din bantustanul cultural romanesc nu intereseaza "marile multimi"- asa "proaste" cum sunt ele considerate, chiar daca tot ei, "prostimea", scot gologanii din buzunare ca sa creasca tirajele "lumii bune". Care, mai nou, isi face un titlu de glorie doar din vanzari, tiraje si "studii de piata". (De parca am uita ce s-a ales de Ionel Teodoreanu, Victor Eftimiu sau Zaharia Stancu. Bine zice ardeleanul profesor Ovidiu Pecican:"Nu best-seller-urile fac o cultura, chiar daca produc uneori averi!"). Poate n-ar strica in aceste luni de vara, cand simturile noastre se dedau voluptatilor de tot felul, sa zambim melancolic si sa ne lasam in voia "ideilor gingase" propuse de Dl. Profesor Sorin Alexandrescu. Sa mentionam ca Domnia Sa nu este medic, ci un distins critic si teoretician al literaturii, cu o prelunga activitate la Universitatile din Bucuresti si Amsterdam. Un "roman de pretutindeni" cum ar veni, si nu un venetic venit sa ne dea lectii. Cum spuneam, pe langa "cultul burtii", avansam discutia si in zona "culturii gratarului si a buricului". Nu trebuie sa avem cine stie ce senzori olfactivi sau vizuali pentru a decela ceea ce ni se serveste zilnic si la tot pasul: mirosul si fumul, ca forme noi de expresie artistica. O puzderie de civis-civis, dar mai ales oraseni de vita noua, "noua ciocoime", dar nu numai, fenomenul este deja "de mase", isi etaleaza masura valorii "intelectuale, prin ostentatia cu care pun pe foc/gratar orice se poate manca. Dar mai ales carne, carnea fripta atata simturile si creeaza un soi nou de virilitate. Obsesia, tenacitatea si inventivitatea cu care se opereaza in acesta directie ne lasa visatori: gratarele se monteaza oriunde si devin "operationale" oricand - timpul si spatiul devin notiuni volatile. Dincolo de orice interdictii. Sa dam doar un exemplu: la Palatul Mogosoaia, unde sute de "infometati" de valorile culturii brancovenesti se lasa potopiti de istoria neamului in plin delir al gratarelor fumegande! Cu burta plina devenim mai patrioti, nu? Bunul simt si o minima decenta nu mai au relevanta.
Se poate face ceva? Evident, nu.
Iar despre exhibarea buricului, pe care o mai intelegem la adolescentele firave ca o forma de sexualitate neconsumata in pas cu moda, la "burtosii" profesorului Alexandrescu devin expresia unei nesimtiri agresive. Descoperim cu stupoare cum apare o noua Romanie, de ambe sexe altminteri, despuiata ostentativ, etaland carnuri flasce, varice si gambe paroase, de parca am fi in inima Africii australe sau in Polinezia. O ne-rusinare, nejustificata nici macar de schimbarile climei, semn al unei rele educari/needucari ce conduce la un spectacolul estival "cultural", mai mult trist decat vesel. "Pai ce, nu e si Eminescu cu buricu' gol in fata Ateneului? Misca, frate, din buric/sa-ti mai dau un mic pupic!"
Se poate face ceva? Evident, nu.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.