In timp ce filmul lui Steven Spielberg "Razboiul lumilor" a inceput sa ruleze in cinematografele din Romania odata cu alte peste 45 de tari din lume, o reeditare a romanului SF al lui H.G. Wells a intrat in librariile de la noi, intr-un tiraj peste m
In timp ce filmul lui Steven Spielberg "Razboiul lumilor" a inceput sa ruleze in cinematografele din Romania odata cu alte peste 45 de tari din lume, o reeditare a romanului SF al lui H.G. Wells a intrat in librariile de la noi, intr-un tiraj peste media pietei de carte autohtone.
Este cea mai recenta concretizare a unei strategii de marketing cultural care functioneaza ceas in strainatate si a inceput sa fie aplicata tot mai des si in Romania.
In urma cu doi-trei ani, sincronizarea lansare de carte - premiera de film era rara. Pana se trezeau cele mai multe edituri, trecea valul. "Acum editurile sunt mai atente la acest gen de promotie si la fel si distribuitorii de film. Tandemul carte-film merge intr-un ritm mai bun", spune agentul literar Simona Kessler.
O editura - Litera International - a creat chiar o serie intitulata "Ecranizari de succes", pe care o alimenteaza cu titluri recent transpuse pe pelicula (precum "Profetiile omului molie" si "Misterele fluviului"), dar si cu altele mai vechi ("Forrest Gump", "Talentatul domn Ripley" etc).
Polirom a reusit de mai multe ori sa tina pasul cu cinematografia, propunand editii in limba romana ale unor romane contemporane concomitent cu sosirea ecranizarilor in salile de cinema de la noi: "Cold Mountain", "Orele", "Nu te misca". "Bridget Jones" a fost cea mai reusita miscare de acest gen, cartea aflandu-se multa vreme in topul vanzarilor editurii la categoria fictiune.
Acum, Grupul editorial Corint iese pe piata cu o reeditare a clasicului "Razboiul lumilor", intr-o traducere aparuta pentru prima data in 1963 si semnata de Mihu Dragomir si Constantin Vonghizas.
Cartea a creat un mit in anii '30, cand adaptarea ei radiofonica de catre Orson Welles a provocat panica isterica printre americani, convinsi ca Pamantul chiar este invadat de martieni. Mitul continua sa fascineze oamenii si astazi, pentru ca exploateaza o teama adanca: de confruntarea cu forte coplesitoare.
Si in Statele Unite, superproductia hollywoodiana bazata pe romanul din 1898 a determinat noi reeditari. Jack Lake Productions a scos o editie aniversara a unei versiuni in benzi desenate de acum jumatate de secol, Best Sellers Illustrated a lansat o actualizare tot a unei versiuni in benzi desenate, iar New York Review Books a retiparit o editie ilustrata de celebrul Edward Gorey. Aceasta din urma este si cea mai interesanta. Dupa moartea artistului in 2000, mostenitorii lui, incurajati de vestea realizarii unui film de catre Spielberg, i-a contactat pe cei de la New York Review of Books pentru a discuta de o reeditare, in conditiile in care editia originala, din anii '50, nu s-a vandut prea bine, relateaza cotidianul USA Today.
La noi, editorii "Razboiului lumilor" spun ca ar fi publicat oricum romanul, dar lansarea filmului le-a influentat strategia de marketing. "Ne-am propus sa reeditam romanele lui Wells, iar daca a aparut si filmul, cu atat mai bine", spune Raluca Popescu, coordonatoarea colectiei "Galeria fantastica". "Ne-am completat strategiile de marketing cu cele ale distribuitorului filmului. De pilda, am promovat cartea la multiplex-uri si am colaborat cu Diverta, care are librarii in mall-urile in care sunt si cinematografe. Cine merge la film la mall poate sa cumpere si cartea din acelasi loc", adauga ea.
Desi nu dau o cifra exacta, reprezentantii Corint spun ca volumul a fost lansat intr-un tiraj peste media pietei de carte autohtone, care este de circa 2.500 exemplare, potrivit statisticilor Asociatiei Editorilor.
Mai buna sincronizare carte-film tine de cresterea generala a pietei de carte din Romania si de profesionalizarea editorilor si distribuitorilor de film. "Si la noi, datele premierelor filmelor sunt anuntate deja cu mult timp inainte. Distribuitorii ne comunica ce productii vor aduce, ne intreaba uneori daca exista si carte, iar apoi, daca exista, este randul nostru sa ne adresam editurilor pentru a vedea daca sunt interesate de publicarea ei", spune Simona Kessler, care urmeaza, de pilda, sa propuna editurilor povestea ce a stat la baza filmului "Goal!". Lung-metrajul, despre ascensiunea unui fotbalist mexican, il are in distributie, printre altii, pe Marcel Iures si este programat sa aiba premiera la Bucuresti, in toamna.
Pe de alta parte, este inca o mare diferenta intre Romania si Occident in privinta sistemului de promovare in tandem, spune Simona Kessler. "Buzz"-ul creat in jurul filmelor ajuta, dar nu putem vorbi de o explozie a vanzarilor cartilor.
Un motiv ar fi numarul tot mai mic de cinematografe: de aproape doua ori mai putine decat in 2000. Cand trece de cele cateva cinematografe din centrul oraselor si de multiplex-uri, filmul iese deja din atentia publicului si nu mai poate influenta rezultatele cartii.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.