Guvernul Tariceanu si-a anuntat demisia dupa care vor urma alegeri anticipate. Procedeul este greoi, dar fezabil, iar momentul psihologic e bine ales. Curtea Constitutionala - mobilata, dupa cum se stie, cu oameni de incredere ai PSD - a respins part
Guvernul Tariceanu si-a anuntat demisia dupa care vor urma alegeri anticipate. Procedeul este greoi, dar fezabil, iar momentul psihologic e bine ales. Curtea Constitutionala - mobilata, dupa cum se stie, cu oameni de incredere ai PSD - a respins parte (nu toate!) din prevederile din pachetul de legi constituind "reforma justitiei" - suficient de importante ca primul ministru Tariceanu, puternic "teleghidat" de abilul presedinte Traian Basescu sa se poata plange subit ca astfel nu se mai poate guverna, demisionand si anuntand alegeri anticipate.
Aparent, nodul gordian il constituie Curtea Constitutionala. Precum mai toate legile organice mostenite, legea ei de organizare este un instrument pentru perpetuarea puterii PSD-ului in stat. Asemenea infiltrari - legale - ale politicului exista pese tot. Actuala putere cauta sa le puna capat iar respingerea de catre CC a unor prevederi din reforma justitiei ofera prilejul (unii spun pretextul) unei rafuieli decisive prin dizolvarea Parlamentului si alegeri anticipate. Rafuiala e un mai vechi conflict de putere iesit din alegerile de toamna trecuta; atunci romanii au votat pentru schimbare dar iarasi ca in 1996 "in doi peri" fara a conferi noii puteri stabilitatea si siguranta necesare unei guvernari. Dizolvarea Parlamentului comporta o procedura foarte greoaie menita a o face aproape imposibila; ea a fost legiferata pentru a avantaja pe cei care detineau puterea cu 14 ani in urma. In prezent, aceasta procedura unica in Europa - un fel de circ - este insa singura alternativa la o guvernare impreuna cu PSD, nedorita de electorat. In Franta sau Anglia, Parlamentul ar fi fost demult dizolvat. Pe de alta parte, trebuie spus ca plangerea de neconstitutionalitate inaintata la CC nu-i lipsita de temei juridic; e vorba de acea prevedere din pachetul de reforma, care permite puterii sa schimbe inainte de termen unii magistrati. Prin aceasta prevedere noul regim isi propune sa suprime vechile retele ale coruptiei in magistratura; ele sunt ocrotite in mod paradoxal de legi in sine bune dar abatute de politicieni de la tel, care consolideaza mafiile economice, politice dar si cele din justitie. Regula neretroactivitatii este fireasca si morala dar in Romania actioneaza impotriva mobilitatii magistraturii.
Dreptul - din nou legiferat - al ministrului Justitiei de a-si spune cuvantul la ocuparea posturilor importante din aparatul judecatoresc nu este in spiritul democratiei poate dar constituie o contrapondere la un Consiliu al Magistraturii dominat de fosta putere. In mod paradoxal, in aceasta disputa PSD-ul joaca rolul de aparator al justitiei, inamovibilitatii, neretroactivitatii... Poate sa-si permita, intregul aparat al justitiei este infiltrat de clientela sa...
Dizolvarea Parlamentului nu inseamna insa si o alta Curte Constitutionala - ea e aleasa pe 9 ani! Presedintele executiv al Partidului Democrat, domnul Emil Boc, este insa optimist. Dansul crede ca victoria Aliantei DA la viitoarele alegeri va lipsi Curtea Constitutionala de legitimitate; domnul Boc e profesor universitar de drept public dar isi face iluzii! Nevoie este si de o modificare a Constitutiei actuale propice (asa a dorit domnul Iliescu) perpetuarii puterii in aceleasi maini. Nu de alta, dar ca sa nu mai fie nevoie si in viitor de repetarea "circului" anticipatelor la care se refera azi Sorin Rosca Stanescu (ZIUA 8.07.05) in editorialul sau. Este probabil ca manevra actualului guvern va reusi dar vorba proverbului "ulciorul nu merge de multe ori la apa"... Modificarea Constitutiei trebuie sa urmeze actualei reforme a justitiei...


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.