Republica Moldova si Transnistria, denumite in continuare parti ale procesului de negociere;
Cu participarea mediatorilor din partea Federatiei Ruse, Ucrainei si Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE);
In prezenta re
Republica Moldova si Transnistria, denumite in continuare parti ale procesului de negociere;
Cu participarea mediatorilor din partea Federatiei Ruse, Ucrainei si Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE);
In prezenta reprezentantilor Uniunii Europene si ai Statelor Unite ale Americii;
Fiind hotarate sa defineasca obiectivele principale, principiile si etapele rezolvarii conflictului transnistrean pentru a instaura statul de drept si a asigura respectarea libertatilor fundamentale, sustinand, in acelasi timp, integritatea teritoriala si suveranitatea Moldovei;
Recunoscand faptul ca implementarea acestui plan depinde, in primul rand, de vointa politica si determinarea partilor de a observa cu strictete angajamentele asumate prin intermediul acestui document;
Salutand eforturile internationale depuse in vederea obtinerii unei solutionari rapide si comprehensive a confllictului transnistrean;
Luandu-si angajamentul de a energiza dialogul politic si de a obtine rezultate palpabile in viitorul apropiat;
Au semnat acest Plan pentru reglementare problemei transnistrene si sunt de acord sa indeplineasca urmatoarele:
I Obiectivele reglementarii transnistrene
1. Reintegrarea Republicii Moldova in conditiile unui teritoriu unificat si a unei autoritati guvernamentale comune, precum si a unui sistem politic democratic.
2. O rezolvare comprehensiva si definitiva a problemei transnistrene care sa pastreze sistemul constitutional din Moldova si sa acorde Transnistriei un statut legal special de parte constitutiva a Moldovei.
3. Pastrarea independentei, suveranitatii si integritatii teritoriale a Moldovei in interiorul frontierelor recunoscute pe plan international, prevazandu-se, in acelasi timp, ca rezidentii din Transnistria vor avea dreptul la autodeterminare numai in cazul in care Moldova isi va pierde suveranitatea si independenta.
4. Asigurarea respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, indiferent de nationalitate, convingerile religioase si politice, rezidenta sau alte distinctii. Crearea de conditii care sa asigure dezvoltarea culturala si etnica a tuturor nationalitatilor care locuiesc pe ambele maluri ale Nistrului.
5. Crearea unui spatiu unic si unficat de desfasurare a activitatilor legale, economice, de securitate, sociale, umanitare, precum si a altor activitati guvernamentale. Acest spatiu ar urma sa adune toate resursele materiale si spirituale in vederea rezolvarii in continuare a problemelor economice si sociale comune pentru a construi, in urma unor eforturi comune, o societate moderna, democratica si prospera.
6. Asigurarea de interactiuni civile si inter-etnice care sa consolideze pacea si stabilitatea in aceasta parte a Europei.
7. Eliminarea definitiva a consecintelor conflictului si stabilirea unui sistem multilateral de garantii internationale si domestice.
II Principiile reglementarii
1. Statutul Transnistriei va fi determinat in exclusivitate prin mijloace politice pasnice, in conformitate cu Constitutia Moldovei, prin initiative legislative apartinand autoritatilor responsabile din Moldova si Transnistria, care trebuie sa dispuna de sprijinul intregii societati civile din Moldova si sa respecte principiile democratiei, integritatii si securitatii unui singur stat - ale Republicii Moldova - definit de granitele Republicii Socialiste Sovietice Moldova de la 1 ianuarie 1990.
2. Problema transnistreana va fi rezolvata respectand cu strictete principiile integritatii teritoriale, inviolabilitatii granitelor, respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului si dreptului la autodeterminare al unui popor.
3. Organizarea de alegeri anticipate libere, transparente si in cadrul Consiliului Suprem al Transnistriei, sub supravegherea organismelor internationale si care sa tina cont de statutul legal al Transnistriei dupa cum este definit de legile moldovene este esentiala pentru recunoasterea Moldovei in calitate de reprezentant legal al regiunii Transnistria din Republica Moldova de catre Sovietul Suprem.
4. Procesul legal de definire a statutului special al Transnistriei in interiorul Republicii Moldova comporta trei etape. Aceste etape vor constitui o perioada de tranzitie, care sa duca la o rezolvare finala. Fiecare etapa nu va depasi sase luni, insa partile pot cadea de acord asupra unor perioade mai scurte.
5. Parlamentul Moldovei va redacta toate legile relevante pentru Republica Moldova in prima etapa, in vreme ce etapele urmatoare vor tine de competenta Comisiei parlamentare, care va fi formata din membri autorizati ai Parlamentului moldovean si a Consiliului Suprem al Transnistriei, ales in mod democratic.
6. Partile se vor abtine de la actiuni unilaterale, care ar putea impiedica rezolvarea pasnica a conflictului transnistrean si isi vor reafirma angajamentul fata de acordurile anterioare referitoare la acest plan.
III Etapele reglementarii
Etapa 1 - Cadrul legal al prevederilor principale asupra statutului Transnistriei in cadrul Republicii Moldova
a. Pentru a stabili preconditiile refacerii integritatii teritoriale a Moldovei, Parlamentul Moldovei, in conformitate cu prevederile Constitutiei moldovene, va trebui sa adopte nu mai tarziu de iulie 2005 "Legea asupra prevederilor principale referitoare la statutul regiunii Transnistria din Republica Moldova (Transnistria)," care va consolida in mod legal prevederile statutului special al Transnistriei, reglementat anterior:
1. Republica Moldova se constituie drept unic subiect de drept international.
2. Transnistria este o unitate teritorial-administrativa speciala, sub forma unei republici, din cadrul Republicii Moldova.
3. Transnistria va adopta si aplica propia Lege fundamentala (Constitutie), care va trebui sa fie in conformitate cu Constitutia moldoveana, dupa adoptarea "Legii statutului special legal al regiunii Transnistria din Republica Moldova (Transnistria)."
4. Transnistria va avea propriile insemne (steag, stema, imn) care vor fi folosite impreuna cu insemnele Republicii Moldova.
5. Limbile oficiale din Transnistria vor fi limbile moldoveneasca, ucraineana si rusa. Toti rezidentii din Transnistria vor avea dreptul garantat de a folosi limba materna, inclusiv li se vor pune la dispozitie conditiile necesare studierii si promovarii acesteia.
6. Transnistria va participa la elaborarea politicii externe a Moldovei in ceea ce priveste domeniile care ii afecteaza interesele. Partile vor cadea de acord asupra formei acestei participari.
7. Transnistria are dreptul sa stabileasca si sa mentina relatii in sferele economica, stiintifica, tehnica si umanitara, in conformitate cu legislatia din Moldova.
b. "Legea asupra prevederilor principale referitoare la statutul regiunii Transnistria din Republica Moldova" va permite adoptarea ulterioara a unui sistem de garantii, care va include, inter alia, urmatoarele:
1. Transnistria dispune de dreptul la secesiune in cazul in care Moldova se va alipi unui alt stat si/sau inceteaza sa mai fie subiect de drept international.
2. Secesiunea Transnistriei de Moldova va fi monitorizata international si se va baza pe o decizie luata de majoritatea rezidentilor inregistrati in Transnistria in cadrul unui referendum regional. Acest referendum va fi organizat in conformitate cu legislatia actuala si numai in cazul in care exista motive pentru realizarea secesiunii.
c. In virtutea "Legii asupra prevederilor principale referitoare la statutul regiunii Transnistria din Republica Moldova," alegerile libere si democratice din cadrul Consiliului Suprem transnistrean vor fi organizate nu mai tarziu de octombire sau noiembrie 2005.
Cu consimtamantul OSCE, se va infiinta un Comitet International pentru pregatirea si organizarea alegerilor de la nivelul Consiliului Suprem al Transnistriei in vederea desfasurarii alegerilor. Alegerile vor fi monitorizate de observatori internationali din parte UE, OSCE, Consiliului Europei, SUA, Rusiei, Ucrainei si a altor state democratice.
Etapa 2 - Separarea puterilor si competentelor in cadrul autoritatilor centrale ale Republicii Moldova si ale autoritatilor din Transnistria. Adoptarea "Legii statutului special legal al regiunii Transnistria din Republica Moldova (Transnistria)."
a. In baza "Legii asupra prevederilor principale referitoare la statutul regiunii Transnistria din Republica Moldova," noii membri ai Consiliului Suprem din Transnistria vor pune in adoptare un act legislativ asemanator.
b. In scopul redactarii "Legii statutului special legal al regiuni Transnistria din Republica Moldova (Transnistria)," Consiliul Suprem din Transnistria va delega deputati autorizati ai autoritatii regionale reprezentative in cadrul Comisiei parlamentare a Republicii Molodova insarcinate cu elaborarea acestei legislatii. In conformitate cu "Legea asupra prevederilor principale referitoare la statutul regiunii Transnistria din Republica Moldova," acest document va include clauze care vor prevedea separarea puterilor si competentelor intre autoritatile centrale ale Republicii Moldova si autoritatile din Transnistria.
Mediatorii din partea Federatiei Ruse, Ucrainei, OSCE, precum si reprezentantii SUA, UE si ai Consiliului Europei vor oferi asistenta in elaborarea acestei legislatii, la solicitarea partilor.
c. Parlamentul Moldovei va adopta "Legea statutului special legal al regiuni Transnistria din Republica Moldova (Transnistria)," dupa cum a fost redactat textul in cadrul Comisiei parlamentare.
d. Pentru implementarea "Legii statutului special legal al regiuni Transnistria din Republica Moldova (Transnistria)," Consiliul Suprem din Transnistria va adopta un act legislativ asemanator.
Etapa 3 - O reglementare completa a conflictului transnistrean. Garantiile legale ale statutului special al Transnistriei in cadrul Republicii Moldova
a. In paralel, partile, impreuna cu viitoarele tari-garante - Rusia si Ucraina - precum si cu OSCE, cu sprijinul SUA si al UE, vor elabora un Acord intre Republica Moldova, Federatia Rusa, Ucraina si OSCE, referitor la garantiile respectarii "Legii statutului special legal al regiunii Transnistria din Republica Moldova (Transnistria)" de catre Moldova.
b. "Legea statutului special legal al regiunii Transnistria din Republica Moldova (Transnistria)" va intra in vigoare dupa ce Parlamentul Moldovei va ratifica Acordul mentionat mai sus.
Consiliul Suprem al Transnistriei va adopta Constitutia regiunii Transnistria din cadrul Republicii Moldova (Transnistria).
c. Pentru a facilita rezolvarea posibilelor neintelegeri legate de aderarea partilor la sau de interpretarea "Legii statutului special legal al regiunii Transnistria din Republica Moldova (Transnistria)" va fi infiintat un Comitet de conciliere, pentru care Republica Moldova si Transnistria vor delega fiecare cate doi reprezentanti, in vreme ce Ucraina, Rusia si OSCE vor delega fiecare cate un reprezentant. Un reprezentant al SUA si un reprezentant al UE vor participa la lucrarile Comitetului. Partile vor cadea de acord asupra perioadei in care va activa Comitetul.
VI Prevederi finale
In cazul in care oricare dintre parti nu va respecta prevederile acestui Plan, Federatia Rusa, Ucraina si OSCE isi rezerva dreptul de a aplica masurile internationale legale in vigoare, in baza normelor si principiilor de drept international recunoscute.
(Material obtinut de la OSCE; traducere de Anne Marie LUPASCU)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.