UFPR a luat fiinta in anul 1996, constituindu-se ca o asociatie ce reprezinta in principal drepturile de autor ale membrilor sai si alte drepturi conexe. La inceputul lui 2000 a intrat in vigoare Ordonanta nr. 45 privind unele masuri pentru combatere
UFPR a luat fiinta in anul 1996, constituindu-se ca o asociatie ce reprezinta in principal drepturile de autor ale membrilor sai si alte drepturi conexe. La inceputul lui 2000 a intrat in vigoare Ordonanta nr. 45 privind unele masuri pentru combaterea producerii si comercializarii neautorizate a fonogramelor, care a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 624/2001. Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) a primit insarcinarea sa gestioneze aceasta activitate cu ajutorul unui Registru National al Fonogramelor. De asemenea, printre atributiunile sale se numara si aprobarea eliberarii de marcaje holografice firmelor producatoare, fara de care casetele audio, CD-urile si DVD-urile cu muzica nu pot fi comercializate in legalitate. Prin aceleasi reglementari, UFPR a fost mandatata sa produca hologramele si sa le vanda producatorilor in conditii de monopol.
Bataia pestelui
UFPR a scos la licitatie confectionarea hologramelor, care a fost adjudecata cu usurinta de cunoscuta firma De la Rue. Acest lucru a fost posibil datorita intocmirii in mod intentionat a unui caiet de sarcini atat de restrictiv, incat nici o firma romaneasca sa nu poata indeplini aberantele cerinte solicitate. Si astfel, o asociatie care numara doar 32 de producatori, a ajuns sa vanda holograme la circa 600 de firme, din care aproximativ o treime desfasoara respectiva activitate in mod permanent. Cu alte cuvinte, toate ambalajele suporturilor muzicale trebuie sa poarte marcaje holografice de securizare pe care sunt inscrise initialele UFPR, astfel incat cele aproximativ 200 de societati comerciale producatoare se vad obligate sa faca reclama pe gratis unei asociatii care nu le reprezinta interesele. Ceea ce este departe de legalitate, reclamand interventia din oficiu a Consiliului Concurentei. Lucru care, din pacate, nu s-a petrecut pana la aceasta data.
Nereguli flagrante la UFPR descoperite chiar de ORDA
In urma unei cereri si a unor documente justificative, producatorul trebuie sa depuna o cerere la ORDA spre a i se elibera un anumit numar de marcaje holografice, sa spunem 60.000 pentru un titlu. Documentul este valabil 30 de zile. Cu hartia parafata se duce apoi la UFPR si cumpara pentru inceput 20.000 de holograme. Sa zicem ca mai cumpara alte 20.000 dupa trei saptamani si se opreste aici, deoarece casetele, CD-urile si DVD-urile nu s-au vandut. O functionara din cadrul UFPR, pentru a-si rotunji in mod ilegal propriile venituri, a fost prinsa de ORDA cu mana bagata pana la cot in borcanul cu miere. Femeia tinea evidenta marcajelor holografice care n-au fost eliberate, si in ultima sau penultima zi inainte de expirarea celor 30 de zile le vindea altor persoane care nu obtinusera aprobare din partea ORDA. Acest gen de piraterie, care se afla din luna aprilie anul curent in atentia Politiei, a fost posibila datorita incapacitatii UFPR si ORDA de a gestiona si administra in mod corect si legal marcajele holografice.
UFPR, un organism inutil
In acel moment, ORDA ar fi putut aplica prevederile Ordonantei nr.45, art. 6, alin. 1 care prevede: "In cazul in care se constata incalcarea de catre aceasta (n.r.-UFPR) a conditiilor stabilite prin decizie a directorului general, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor va putea propune o alta persoana juridica, care sa elibereze marcajele holografice". Dar n-a facut, la mijloc fiind cine stie ce interese obscure.
Ce-i drept, ulterior, Oficiul a inceput sa repartizeze holograme solicitantilor tinand nominal evidenta seriilor acestora, dar in acel moment s-a produs un alt fenomen. La data de 25 mai, ORDA n-a mai putut aloca serii de marcaje holografice, deoarece stocul UFPR fusese epuizat. Ceea ce demonstreaza ca acest ultim organism, dupa ce ca este anticoncurential, birocratic si inutil, mai e si incapabil sa puna in vanzare hologramele necesare in industria muzicala. Curios este faptul ca marcajele holografice pentru filme imprimate pe diverse suporturi sunt vandute direct de catre ORDA, si nu prin intermediul unei asociatii capusa, care detine in mod absurd monopolul asupra acestei activitati.
Solutii alternative
Firmele AMMA Service si AMMA Record vor aplica pe casetele, CD-urile si DVD-urile audio comercializate - pe langa marcajele holografice impuse - propriile insemne, pentru a-si individualiza productia. Acestea vor fi confectionate de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" SA. Si daca tot veni vorba despre Imprimerie, poate ca ar fi de luat in seama propunerea ca aceasta societate comerciala sa preia activitatea de distribuire a marcajelor holografice, de vreme ce este o firma cu capital integral de stat, aflata in subordinea Ministerului Finantelor Publice. Fara indoiala, Compania ar putea reprezenta interesele tuturor celor care produc holograme (nu doar a 32 de firme), avand capacitatea tehnica necesara pentru o asemenea activitate de anvergura.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.