Noul Cod Rutier adoptat joi de senatori se apropie mai mult de normele europene si prevede pedepse stricte atat pentru pietoni, cat si pentru soferi. Cea mai importanta prevedere acceptata de plenul Senatului prevede ca soferii nu vor mai fi vinovati
Noul Cod Rutier adoptat joi de senatori se apropie mai mult de normele europene si prevede pedepse stricte atat pentru pietoni, cat si pentru soferi. Cea mai importanta prevedere acceptata de plenul Senatului prevede ca soferii nu vor mai fi vinovati de accidentarea unui pieton nedisciplinat, dar vor face inchisoare daca vor conduce bauti. Astfel, "pietonii care au traversat prin locuri nepermise, pe culoarea rosie a semaforului sau nerespectand alte obligatii stabilite de normele rutiere poarta intreaga raspundere a accidentarii lor". Pana acum, in Codul rutier se stipula ca soferul este vinovat aproape pentru orice fel de accidentare a pietonului. Pe langa aceasta prevedere, senatorii au mai amendat sever Codul Rutier si la capitolul referitor la constatarea starii de ebrietate a soferului si a consecintelor pe care acesta le va suporta. In acest sens, plenul Senatului a sustinut ca "starea de ebrietate se constata de catre politistul rutier". Totodata, soferul care a fost depistat ca are o concentratie de pana la 0,40 mg/l alcool pur in aerul expirat, poate solicita recoltarea probelor biologice de catre institutiile medicale. Daca insa soferul are o concentratie de peste 0,40 mg/l alcool pur in aerul expirat este obligat sa se supuna recoltarii probelor biologice. Conducatorii auto care vor conduce insa in stare de ebrietate ar putea face inchisoare de la unu la cinci ani.
Soferii bauti risca inchisoarea
Senatorii au inasprit pedepsele si pentru consumatorii de bauturi alcoolice, stabilind ca persoanele care conduc un autoturism sau tramvai si care au o imbibatie alcoolica de peste 0,80g/l alcool pur in sange ori o concentratie ce depaseste 0,40 mg/l alcool pur in aerul expirat sau care se afla in stare de ebrietate vor fi pedepsiti cu inchisoare stricta de la unu la cinci ani". Pedeapsa este marita la intervalul doi - sapte ani daca respectiva persoana "efectueaza transport public de persoane, transport de substante sau produse periculoase ori se afla in procesul de instruire practica a unei persoane pentru obtinerea permisului de conducere" sau in timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea unui astfel de permis. Pedeapsa cu inchisoarea de la doi la sapte ani se aplica si in cazul celor care refuza, se impotrivesc sau se sustrag recoltarii probelor biologice sau testarii aerului expirat, in vederea stabilirii alcoolemiei sau a prezentei in sange a unor substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare.
Condusul fara permis, dupa gratii
Senatorii au interzis amplasarea constructiilor de orice fel si practicarea comertului pe trotuar sau pe acostament, in parcarile amenajate sau pe partea carosabila, in afara localitatilor, inclusiv in zona de siguranta a drumului public. In urma modificarilor operate, s-a mai stabilit ca procedura inmatricularii, inregistrarii, radierii, precum si eliberarea autorizatiei de circulatie provizorie sau pentru probe a vehiculelor se stabileste prin ordin al ministrului Administratiei si Internelor. Cei care conduc un autovehicul sau un tramvai fara a detine permis de conducere risca o pedeapsa cu "inchisoare stricta" de la unul la cinci ani. Totodata, autoritatie publice locale sunt obligate sa amenajeze statii ale mijloacelor de transport public de persoane cu alveole sau refugii. Vehiculele declarate, prin decizia autoritatii publice locale, fara proprietar sau abandonate, se radiaza din oficiu in termen de 30 de zile de la primirea deciziei respective. Senatorii au stabilit ca atestatul profesional este obligatoriu a fi detinut numai de catre conducatorul autovehiculului care efectueaza transport de marfuri periculoase, transport public de persoane, transporturi agabaritice, precum si pentru autovehiculele cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone care circula in trafic international. Vehiculele care, prin constructie sau datorita incarcaturii transportate, depasesc masa sau gabaritul prevazute de normele legale pot circula pe drumul public numai pe traseele stabilite de administratorul drumului public sau, dupa caz, de autoritatile administratiei publice locale.
Distrugerea indicatoarelor va fi sanctionata
Inchisoare de la sase luni la 2 ani sau zile-amenda vor face si cei care au sustras, distrus, degradat ori au adus in stare de neintrebuintare indicatoarele, semafoarele, amenajarile rutiere sau au creat obstacole pe partea carosabila. Totodata, organizarea sau participarea in calitate de conducator de vehicul sau de animale la intreceri neautorizate pe drumurile publice se va pedepsi cu inchisoare stricta de la 3 la 7 ani. Persoanele care vor abandona autovehiculele avand urme de accident, fara autorizatia eliberata de politie, se vor pedepsi cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau zile-amenda. Inchisoarea, dar de la 6 luni la 3 ani sau zile amenda, se va aplica si in cazul in care au fost efectuate lucrari de construire, modificare, modernizare sau reabilitare a drumului public, amplasate panouri publicitare si reclame in zona drumului, fara autorizatie de constructie eliberata in conditiile legii. Totodata, cei care au pus in circulatie un vehicul sau tramvai neinmatriculat sau neinregistrat vor face inchisoare de la 1 la 3 ani. Tot inchisoare, dar de la 1 la 5 ani vor face si persoanele care au pus in circulatie un autotursim cu numar fals de inmatriculare sau inregistrare.
Modificarile senatorilor
Senatorii au eliminat textul adoptat de Camera Deputatilor care prevedea radierea din oficiu a vehiculelor implicate in evenimentele rutiere daca acesta nu sunt asigurate pentru raspundere civila pentru pagube produse prin accidente de circulatie si proprietarul nu a facu dovada ca a incheiat asigurarea in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. Plenul Senatului nu a fost de acord si cu articolul acceptat de deputati potrivit caruia "pregatirea persoanelor care solicita obtinerea de permis auto pentru categoriile A, B si BE si subcategoriile A1 si B1 poate fi efectutata si de catre persoanele fizice sau asociatiile familiale autorizate de Ministerul de Interne. Totodata, a mai fost eliminat si textul referitor la radierea din evidenta a vehiculului daca detinatorul masinii nu a facut dovada asigurarii acestuia. Senatorii nu au acceptat nici prevederea potrivit careia constituie contraventie daca soferul a schimbat directia de mers prin viraj spre stanga si a incalcat astfel marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulatie.
Avand in vedere ca proiectul de lege urmeaza prevederile Constitutiei din 1991, textul urmeaza sa intre in procedura medierii, intrucat a fost adoptat in forme diferite de Senat si Camera Deputatilor, dupa care va fi trimis spre promulgare presedintelui Romaniei.
Ordonata de Urgenta din 2002 promoveaza noile reglementari privind circulatia pe drumurile publice, modificate substantial fata de cele cuprinse in Decretul din 1966, aflat in vigoare pana la aparitia acestui nou text de lege. Potrivit reprezentantului Ministerului Administratiei si Internelor, noile reglementari in materie de circulatie pe drumurile publice sunt armonizate cu legislatia europeana si vin sa inlocuiasca prevederile "depasite" ale Decretului din 1966.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.