Motto: Inainte de a deveni istorie si chiar de a se intampla, multe evenimente majore sunt pregatite in laborator
Intreg tele-circul legat de ofensiva impotriva coruptiei si crimei organizate nu poate avea efectele scontate, cata vreme crima or
Motto: Inainte de a deveni istorie si chiar de a se intampla, multe evenimente majore sunt pregatite in laborator
Intreg tele-circul legat de ofensiva impotriva coruptiei si crimei organizate nu poate avea efectele scontate, cata vreme crima organizata in domeniul economico-financiar nu este lovita la radacina. Dar, o asemenea lovitura este conditionata de curatarea masiva a aparatului politienesc, al procuraturii, judecatoresc si serviciilor secrete, de persoane aflate in cardasie cu grupurile mafiote. Daca aceasta epurare va fi facuta exclusiv pe baze morale si cel mult profesionale, atunci concursurile pe care le va declansa "proiectul Macovei" pentru ocuparea tuturor posturilor importante din Justitie vor putea fi un bun inceput. In al doilea rand, o lovitura data criminalitatii economico-financiare, la baza acesteia, este construirea unui sistem eficient de identificare si prevenire a operatiilor ilegale cu bani. Din aceasta perspectiva, nu numai ca nu s-a facut nimic, dar nu se intrezareste nici cea mai mica intentie a puterii de a lua taurul de coarne. Ceea ce, pana la urma, echivaleaza cu lipsa de vointa politica de a face ceva si cu o inclinare tragi-comica catre un fel de exhibitionism al actiunilor de combatere a crimei organizate pe calea unor spectaculoase tele-arestari si tele-anchete.
Crearea unui mecanism eficace de prevenire a spalarii banilor si de identificare, din start, a oricaror tentative de acest fel este o investitie, pur si simplu, de inteligenta si de talent organizatoric. O asemenea institutie nu cere bani, ci aduce bani la buget. Si inca foarte multi. Tocmai de aceea, este absolut uluitor faptul ca nu se intreprinde nimic in acest scop, nici la nivelul Institutiei Prezidentiale nici la nivel guvernamental. Si nici majoritatea parlamentara nu da semne ca ar intentiona sa actioneze. In fapt, ne referim la Oficiul National pentru Prevenirea Spalarii Banilor, care functioneaza in prezent ca un fel de autoritate a Guvernului Romaniei cu numar restrans de specialisti, fara prea mari resurse si, mai ales, fara posibilitatea de a impune solutionarea unor sesizari de catre Parchetul National Anticoruptie ori Parchetul General. In aceste conditii, in zadar incearca acest Oficiu sa impuna tuturor institutiilor bancare o conduita normala prin care, sub amenintarea unor sanctiuni financiare graduale, acestea sa aiba obligatia de a informa Oficiul ori de cate ori cineva isi manifesta intentia de a efectua operatii suspecte. Daca asemenea operatii suspecte, cum ar fi de pilda transferurile facute din strainatate in Romania sau din Romania in strainatate, neacoperite de documente justificative de natura sa ateste legalitatea detinerii de fonduri financiare, ar fi imediat blocate si sesizate Oficiului, acesta, in masura in care ar dispune de suficient personal specializat, ar putea efectua investigatii in timp record si, de cate ori este cazul, sesiza Justitia. Iar daca Justitia ar avea obligatia, prevazuta de lege, de a solutiona cauzele si de a da raspunsuri oficiale acestei institutii vitale create pentru identificarea operatiunilor financiare necinstite, atunci intreg sistemul de combatere a criminalitatii economice ar putea functiona.
De fapt, totul este extrem de simplu. Aproape orice infractiune de anvergura, si intotdeauna cele transnationale, atunci cand este pusa in opera de o retea a crimei organizate presupune, la un moment dat, o operatiune de spalare de bani. Acest element este obligatoriu. Si, printr-o buna colaborare intre Oficiul pentru Prevenirea Spalarii Banilor, banci si procurori, orice operatiune de acest fel poate fi identificata si radiografiata. Si urmeaza sa se actioneze prompt, energic si eficient impotriva organizatiei de tip mafiot. La fel se pune problema si atunci cand societatea se confrunta cu infractori care lucreaza in mod individual. Nici ei nu pot savarsi actiuni ilegale si de anvergura in domeniul economico-financiar fara ca, la un moment dat, sa fie nevoiti sa efectueze operatiuni de transferuri ilegale care, in linii mari, se numesc "spalare de bani". Pana la urma, acest Oficiu ar putea fi asemanat cu o hartie de turnesol care se coloreaza, semnaland societatii un pericol potential. De ce nu se transforma Oficiul din institutia care exista azi, arondata pe langa Guvern, lipsita de mijloace prea mari si de autoritatea de a impune magistratilor efectuarea de anchete, in forta de temut indispensabila pentru aplicarea unor lovituri cu adevarat mortale mafiilor din domeniul economic?
Afirm sincer ca nu cunosc raspunsul la aceasta intrebare. Si nici nu vreau sa fac procese de intentie aliantei aflata la guvernare, acuzand-o ca doar mimeaza ofensiva pentru intrarea in legalitate a societatii romanesti. In schimb, stiu ce ar trebui facut pentru ca declaratiile de bune intentii sa se transforme in fapte. Acest Oficiu pentru Prevenirea Spalarii Banilor ar trebui sa devina extrem de puternic. Iar ca sa se intample asa, el nu ar trebui sa stea la umbra Guvernului. Ci ar trebui sa functioneze fie pe langa Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, fie pe langa Parlament. Aude Basescu?

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.