Recent, conducerea cotidianului ZIUA de Iasi a fost tarata intr-o marsavie fara margini. In mod cu totul scandalos, Florin Asimionesei, fondatorul ZIUA de Iasi, si Alin Tocan, redactor-sef, in functie de la jumatatea anului 2002, au fost acuzati de s
Recent, conducerea cotidianului ZIUA de Iasi a fost tarata intr-o marsavie fara margini. In mod cu totul scandalos, Florin Asimionesei, fondatorul ZIUA de Iasi, si Alin Tocan, redactor-sef, in functie de la jumatatea anului 2002, au fost acuzati de santaj. Ancheta Parchetului National Anticoruptie - PNA Iasi a fost urmarea unor incercari de manipulare a acestei institutii de un grup de afaceristi si politicieni ieseni, care au dorit decapitarea cotidianului nostru. N-a contat pentru nimeni ca la dosarul anchetei s-au aflat doar declaratiile membrilor grupului mentionat, care faceau referire la asa - zise fapte de la inceputul anului 2000. N-a contat nici faptul ca, pe parcursul desfasurarii urmaririi penale a anchetatorilor, au existat declaratii ale unor alti oameni de afaceri sau directori de institutii bugetare care contraziceau total afirmatiile de la care plecasera procurorii PNA. Ancheta PNA Iasi a avut o desfasurare scurta, de numai trei zile initial, dupa care a fost prelungita cu alte doua, in total cinci zile de ancheta, dupa care Florin Asimionesei si Alin Tocan au fost trimisi in fata instantei de judecata, sub acuzatiile de santaj si asociere in vederea savarsirii de infractiuni.
Este absolut necesar ca opinia publica din Romania sa cunoasca in amanunt ceea ce se petrece acum la Iasi, plecand de la ancheta PNA, pentru ca acesta poate fi considerat un prim pas al unor incercari de a pune botnita presei romanesti, o incercare de a ingradi libertatea presei, toata actiunea fiind pusa la cale de grupuri de interese economice si politice. Modul de organizare a acestora este foarte apropiat de cel al unor structuri mafiote, caz de coruptie cu ramificatii inimaginabile. Practic, este vorba de o retea constituita la nivel national, cu legaturi extrem de stranse si pe orizontala, dar si pe verticala. Fosti activisti ai Partidului Comunist Roman, fosti politisti cu functii in structurile de conducere a Politiei romane, foste persoane de sprijin ale Securitatii, fii sau fiice ale unor cadre militare pana la gradul de general in Ministerul Apararii Nationale, afaceristi ieseni cu firme ale caror activitati se desfasoara la nivel national, au ca veriga de legatura un grup restrans de persoane care au ajuns sa controleze un important segment al presei romanesti.
Marsavia in care a fost atrasa conducerea ZIUA de Iasi este, din datele si informatiile detinute pana in prezent, urmarea intereselor acestui grup, caruia i s-au alaturat si alte personaje deranjate de dezvaluirile facute de cotidianul nostru.
Ancheta procurorilor a pornit de la o plangere inaintata de avocatul Mihail Vlasov. Acesta a afirmat ca, prin plangerea depusa, n-a facut decat sa-si duca la indeplinire rolul de bun cetatean, dupa ce un grup de persoane i s-ar fi plans de ZIUA de Iasi si de conducerea acestui cotidian. Ca un fel de Maica Tereza a societatii civile iesene, uitand ca a fost implicat direct in campania electorala a PNL pentru alegerile locale si generale desfasurate in municipiul si judetul Iasi, Mihail Vlasov a concentrat intr-o singura plangere mai multe afirmatii neadevarate ale unor directori, actuali parlamentari sau asa-zisi oameni de afaceri din Iasi, inclusiv patroni ai unor ziare concurente cu ZIUA de Iasi.
Derularea anchetei
Cu cateva zile inainte de desfasurarea alegerilor locale, iunie 2004, avocatul Vlasov a depus la PNA Iasi o plangere in care acuza conducerea ZIUA de Iasi de unele fapte, neadevarate.
Procurorii PNA au inceput cercetarile. La inceputul lunii februarie 2005, anchetatorii au cerut instantei de judecata interceptarea unor convorbiri ale fondatorului cotidianului nostru, Florin Asimionesei. Ulterior, conform afirmatiilor procurorilor PNA, aceasta actiune nu a fost realizata. Dar, la numai 30 de zile de la obtinerea mandatului de interceptare a convorbirilor, respectiv pe data de 10 martie 2005, pe faxul redactiei ZIUA de Iasi au inceput sa curga citatiile pentru unii dintre reporterii nostri, chemati la PNA in calitate de martori, pentru dimineata zilei de 14 martie 2005. In acelasi timp, la locuinta lui Florin Asimionesei si cea a lui Alin Tocan s-au prezentat doi ofiteri, care le-au adus cate o citatie pentru a se prezenta la PNA Iasi, luni, 14 martie 2005. Cei doi aveau deja calitatea de invinuit.
Ancheta a durat pana miercuri, dupa care a fost prelungita cu inca doua zile, pana vineri, 18 martie, cand celor doi le-a fost prezentat materialul de urmarie penala, material care a fost constituit fara a se lua in considerare aproape deloc declaratiile favorabile celor doi. Ulterior, dosarul a fost trimis in instanta cu acuzatiile mentionate.
In toata aceasta perioada, cei atrasi in aceasta marsavie au raspuns cu promptitudine citatiilor PNA Iasi, pentru a nu pune nici o piedica cercetarilor, constienti ca nimeni nu este mai presus de lege. Totodata, cotidianul ZIUA, editia nationala a urmarit indeaproape desfasurarea anchetei, directorul cotidianului punand la dispozitia celor doi un avocat al Baroului Bucuresti, George Papu, caruia i s-a alaturat un prestigios avocat iesean, Ionel Nechita.
Semne de intrebare
Dar, in mod inexplicabil, doar pentru cei care nu cunosc dedesubturile acestei afaceri, presa locala si o parte a celei nationale au adoptat o pozitie partinitoare, refuzand aproape complet sa prezinte si opinia celor invinuiti, majoritatea dintre materialele publicate de presa din Bucuresti putand fi acuzate de lipsa de profesionalism, daca nu de rea credinta. Singura posibilitate de a prezenta situatia si din punctul de vedere al conducerii ZIUA de Iasi a fost oferita de emisiunea "Of, presa mea", a postului de televiziune Realitatea TV.
Suntem constienti ca in aceasta perioada suntem vulnerabili, dar ZIUA de Iasi nu va renunta la a servi interesele cititorilor sai, obisnuiti sa afle adevarul de la noi. Suntem constienti ca se pot intampla multe. Este posibil ca reporterii nostri sa fie subiectul unor inscenari masave din partea unor instigatori. Sau, asa cum s-a incercat in perioada anchetei, serviciile secrete sa incerce actiuni de defaimare a cotidianului ZIUA de Iasi sau de instigare la marturie mincinoasa. Orice este posibil, dar suntem constienti de aceste lucruri si suntem decisi sa nu capitulam in fata unor fosti securisti care nu au renuntat la vechile practici kaghebiste dinainte de 1989. Opinia publica trebuie sa aiba incredere in adevarata presa din Romania, care, daca va ceda presiunilor si va fi invinsa de interesele josnice ale unor persoane corupte, va reprezenta sfarsitul democratiei, si asa firave. Presedintele Traian Basescu afirma la preluarea mandatului, in decembrie 2004, ca nu va tolera sub nici o forma coruptia, indiferent daca sunt implicati oameni din sfera politica. Basescu a declarat ca s-ar bucura daca unul dintre primii corupti ar fi chiar membru al Aliantei DA, pentru ca acest lucru n-ar conta. Cu numai trei saptamani inainte de semnarea tratatului de aderare la Uniunea Europeana, o incercare de manipulare a Parchetului National Anticoruptie are ca scop decapitarea unui cotidian, ZIUA de Iasi. Daca o asemenea actiune va avea sorti de izbanda, va fi creat un precedent periculos, care va fi folosit cu siguranta pentru intimidarea presei. Reporterii vor fi timorati, vor fi usor santajabili, in timp ce toata presa se va rezuma sa publice numai violuri, sinucideri sau numai ce informatii vor vrea sa ofere institutiile statului. Orice ancheta jurnalistica va fi sortita esecului de la bun inceput! In acest fel, marii corupti isi vor vedea linistiti de afacerile proprii, in dispretul legii si al bunului simt.
Hartuiala PNL
Grupu de firme care a editat si continua sa editeze Ziarul de Iasi, fost Monitorul, este format din cateva persoane implicate de-a lungul timpului in numeroase scandaluri economico - financiare de rasunet, ajungand chiar la falimentarea unor societati comerciale. Avem date concrete conform carora de la infiintarea firmei care editeaza Ziarul de Iasi aceasta a acumulat datorii de miliarde lei catre bugetul de stat, in dispretul legii. Persoanele implicate sunt: Dan Radu, fost o lunga perioada de timp redactorsef si apoi director general al firmei care edita publicatia amintita, Constantin (Toni) Hritac - redactorul sef din prezent, Gabriel Rusu - director la mai multe firme din grupul in cauza, Alexandru Lazescu - asa-zisul fondator al retelei Monitorul, membru in Consiliul de Administratie al Societatii Nationale de Televiziune din Romania, Pavel Lucescu - sef Departament Politic la Cotidianul, fost sef de campanie electorala in 2004 al actualului deputat Relu Fenechiu si fost sef de campanie electorala in 2000, al lui Constantin Simirad. Vom prezenta in cotinuare o serie de FAPTE, nu vorbe, nu presupuneri sau acuzatii nefondate, ale celor mentionati pentru a demonstra ca in cazul acestora exista acuzatii grave, care sustin cu claritate ideea de coruptie.
Falsuri pentru doua miliarde de lei
Pe rolul Judecatoriei Iasi se afla dosarul instrumentat de PNA Iasi, in care sunt aduse grave acuzatii la adresa lui Toni Hritac, Dan Radu, Gabriel Rusu si Marcel Hritac, fost director la Fabrica de bere Iasi, fratele lui Toni, actualul redactor-sef de la Ziarul de Iasi.
Suma de 55.000 de dolari sta la baza acuzatiilor aduse lui Gabi Rusu, care, la data de 24 mai 2004, a fost trimis in judecata sub invinuirea de savarsire a infractiunii de instigare la fals in inscrisuri sub semnatura privata, complicitate la favorizarea infractorului, constand in aceea ca a instigat la intocmirea in mod nereal a unei adrese din partea SC Ad Mediam SRL Iasi, nr. 166/6 februarie 2003, in scopul favorizarii inculpatilor Marcel Hritac, Daniel Tarlungeanu si Gabriela Bitica. Ultimii trei sunt implicati intr-o ancheta a Parchetului National Anticoruptie - PNA Iasi, pentru ca, asa cum este specificat in actele de la dosarul de judecata, au conceput un sistem ingenios ce le-a permis sa obtina venituri suplimentare prin eludarea dispozitiilor legale referitoare la incompatibilitatile din * 161/2003. In octombrie 2002, Marcel Hritac, impreuna cu Daniel Tarlungeanu, au infiintat firma Manager Consulting Ingineering SRL Iasi. Aceasta nu a avut nici un contract de consultanta cu vreo societate comerciala pana in martie 2003. Dupa aceasta data, Manager Consulting Ingineering SRL a incheiat contracte de consultanta cu SC NBH SA Iasi, fosta fabrica de bere Zimbru, condusa de Marcel Hritac, si cu SC al Brau SA Onesti, condusa de Daniel Tarlungeanu. Primul contract era de 720 de milioane de lei, valoare anuala, firma de consultanta fiind reprezentata de Marcel Hritac, iar Al Brau SA de Daniel Tarlungeanu. In data de 18 martie 2003, a fost semnat un alt contract, de aceasta data intre Manager Consulting Ingineering SRL, reprezentata de Daniel Tarlungeanu, si SC NBH SA Iasi, reprezentata acum de Marcel Hritac, fratele redactoruluisef de la Ziarul de Iasi. Valoarea anuala a contractului a fost de 1,2 miliarde lei, conform datelor din dosarul cauzei.
In 26 mai 2003, Marcel Hritac a emis factura nr. 1994754, de 100 de milioane lei, din partea firmei de consultanta, factura primita de Liliana Mirea, care detinea functia de director economic la Al Brau SA Onesti platita prin Banc Post. In 20 iunie 2003 si in 21 iulie, acelasi Marcel Hritac a mai emis cate o factura de 100 de milioane de lei, iar plata a fost facuta de Marcel Hritac si de Gabriela Bitica.
Lista cu facturile platite de Al Brau SA Onesti
Prin contractul nr 1, firma de consultanta si Al Brau SA a fost creata premisa pentru ca invinuitul sa obtina venituri necuvenite, dupa cum afirma anchetatorii. Intre firma de consultanta, prin Marcel Hritac a fost semnat un contract cu Al Brau SA, semnat de Tarlungeanu, in 23 aprilie 2003, s-a semnat o factura de 103 milioane lei prin care urma ca firma de consultanta sa faca servicii. Au urmat alte facturi emise in perioada 26 mai, 22 august 2003. Prima din 26 mai a fost de 343 milioane lei. Achitarea facturilor a fost dispusa de firma Al Brau SA. Din totalul sumei de 600 milioane lei, achitata de NBH SA, Hritac Marcel a incasat de la casieria firmei 345 de milioane lei, cu titlu de avansuri de dividende. Din 343 milioane lei, achitate de Al Brau SA, Tarlungeanu a incasat 226 milioane lei. In decembrie 2003, exista un sold debitor in valoare de 571 milioane lei, iar suma se afla in posesia celor doi invinuiti. Ei s-au aparat invocand motivul ca prin activitatea de consultanta au sporit cifra de afaceri a celor doua firme si nu exista un prejudiciu. In toata aceasta perioada, serviciul de marketing din cadrul NBH SA isi facuse treaba. Prejudiciul total de 571 milioane lei a fost incadrat de anchetatori ca evaziune fiscala a celor doi cercetati.
Contractele de publicitate
In 2002, NBH SA a incheiat cu SC Media SRL un contract in valoare de 55.000 de dolari. Facem precizarea ca firma Ad Mediam SRL il avea ca asociat pe Dan Radu, director la Ziarul de Iasi, fost redactor sef. Trebuie specificat ca a mai existat un contract cu Ziarul de Iasi din data de 8 aprilie 2002, prin care "clientul a beneficiat de reducere maxima de volum, de 25 la suta, fata de pretul de lista al Ziarului de Iasi. Din 430 de dolari, a dat mai putin cu 109 dolari si a platit 320 de dolari lunar.
Declaratia lui Marcel Hritac aflata la dosar: "Precizez ca NBH SA a avut un contract de publicitate cu SC Ad Mediam SRL in valoare de aproximativ 60.000 de euro fara TVA. La finele acestui an am constatat insa ca valoarea de vanzari nu era cu nimic mai spectaculoasa raportat la anul anterior". La acelasi dosar se afla si declaratia lui Dan Radu, care afirma: "Precizez ca am avut o activitate cu Ad Mediam SRL in anul 2002 - 2003 care s-a finalizat cu constituirea unei noi societati de publicitate in care am calitate de actionar. Nu-mi amintesc cu exactitate momentul in care am incheiat contractul de la SC Ad Mediam SRL".
In ceea ce priveste contractul 166/6 februarie 2003, prin Ordinul nr. 19976/15 martie 2004, procurorii PNA au dispus efectuarea unei constatari tehnico - stiintifice traseologice in cauza privind razuirea unei mentiuni din caietul de evidenta al SC Ad Mediam SRL Iasi, cu privire la o adresa scrisa catre NBH SA. Testul facut a demonstrat ca in loc de NBH SA au fost descoperite doar doua litere, S si P, fara a putea deduce ce era inainte. La data de 4 mai 2004, PNA serviciul teritorial Iasi, a trimis o adresa catre Sectia de combatere a infractiunilor de coruptie, prin care cerea un expert in IT, motiv pentru care pe data de 5 mai 2004, a facut o descindere la sediul Ad Mediam SRL, care era in aceeasi cladire cu SC Constructii Cadastrale SRL. Nedelcu Mircea Vasile, de la SC Contructii Cadastrale SRL, spunea ca lucreaza in aceeasi cladire cu Ad Mediam SRL. Adresa firmei de consultanta era Iasi, bulevardul T. Vladimirescu nr. 36, Sc A, et. 2, Ap. 11 si a fost schimbata in comuna Tomesti, de la marginea municipiului Iasi, intr-un spatiu inchiriat de la SC Prod Activ Investment SRL. In octombrie 2003, Daniel Tarlungeanu s-a retras din firma de consultanta.
Dupa verificarea calculatoarelor de la SC Ad Mediam SRL, a rezultat ca adresa respectiva a fost gasita in calculatorul Loredanei Butnaru Ioana si a fost trimisa de catre Mihaela Burduja, secretara de la Ad Mediam SRL, dupa cum au afirmat anchetatorii. Trebuie precizat ca in caseta redactionala a Ziarului de Iasi, o persoana cu acelasi nume - Burduja figureaza ca secretar general de redactie.
Prin declaratia existenta la dosarul din instanta, Gabriel Rusu recunoaste ca este director la SC Ad Mediam SRL din 1998. Trebuie mentionata si o alta declaratie a lui Marcel Hritac: "Precizez ca fratele meu este redactor sef la Ziarul de Iasi si din aceasta perspectiva cred ca s-a demarat o actiune de hartuire impotriva mea. Precizez ca eu am activitatea mea profesionala, fratele meu o are pe a lui si ne respectam reciproc pentru asta. Nu inteleg de ce eu trebuie sa platesc anumite polite care ar exista intre procuror si fratele meu". In plus, trebuie precizat ca Mihail Vlasov a fost ales in aprilie 2004 avocatul lui Tarlungeanu.
Veriga Pavel Lucescu - Cotidianul
Pavel Lucescu, acum seful Departamentului Politic de la Cotidianul, unul dintre cotidianele implicate in marsavia in care a fost atrasa ZIUA de Iasi, a ocupat succesiv functii discutabile cu cariera de jurnalist. Astfel, anul 2000 i-a adus lui Lucescu, autointitulat analist politic, pilon al principiilor morale in politica, sume importante de bani din campania electorala a fostului primar iesean Constantin Simirad. De fapt, prietenia dintre Simirad si Dan Radu, patronul Ad Mediam SRL care s-a implicat discutabil in ancheta de la SC NBH SA Iasi a lui Marcel Hritac, dureaza inca din 1992. La acea vreme, sef de cabinet al primarului Simirad nu era altcineva decat Dan Radu, ulterior acesta devenind redactor sef adjunct la Monitorul din Iasi. Dar, revenind la Pavel Lucescu, acesta si-a continuat cariera jurnalistica dupa anul 2000, ajungand in 2004 seful de campanie al liberalilor ieseni, condusi de Relu Fenechiu candidat la fotoliul de primar al municipiului Iasi. Alti bani, alta distractie pentru Lucescu, care a renuntat, la nivel declarativ, la calitatea de jurnalist pe perioada celor doua campanii electorale mentionate. Ar trebui ca Parchetul National Anticoruptie sa analizeze articolele publicate de Ziarul de Iasi referitor la cele doua persoane, Constantin Simirad si Relu Fenechiu, pentru a vedea cum sunt acestea redactate. Atat de corect a fost Pavel Lucescu de-a lungul timpului ca jurnalist, incat, intr-o seara din toamna anului 2003, politistii rutieri l-au surprins conducand autoturismul personal, sub influenta bauturilor alcoolice, pe drumurile publice. La vremea respectiva, era a doua asemenea acuzatie, dupa cum a declarat ulterior, intr-un cerc restrans, Emilian Eva, procuror la Parchetul de pe langa Judecatoria Iasi. In aceste conditii, se pare ca dosarul a fost trimis in fata instantei de judecata, dar cazul nu a fost mediatizat absolut deloc.
Si Toni bea!
In cursul anului 2004, si Constantin Hritac, alias Toni, a fost identificat de politistii rutieri din Iasi, conducand un autoturism sub influenta bauturilor alcoolice, pe drumurile publice, iar alcoolemia se pare ca depasea 1,4 la mie. In mod normal, la o asemenea valoare ar fi fost necesara o ancheta penala, dar se pare ca totul s-a stins discret, fara ca Ziarul de Iasi sa publice ceva. Cum a fost musamalizat acest caz? De ce tace Politia? Intrebari la care nimeni nu are raspuns deocamdata. Diagnosticarea bolii despre care se spune ca sufera Toni Hritac, redactor sef la Ziarul de Iasi: hepatita cronica, cauza toxica alcool, diagnosticata in urma cu circa o jumatate de an.
Veriga Emilian Eva
La inceputul anului 2004, organizatia Iasi a Partidului National Liberal, lansa in fata iesenilor posibila candidatura la fotoliul de primar a procurorului Emilian Eva, de la Parchetul de pe langa Judecatoria Iasi. Acesta a fost coleg de camera in perioada studentiei chiar cu Toni Hritac, redactorul sef de la Ziarul de Iasi. Pe parcursul ultimilor ani, incepand din 1998, Emilian Eva a fost promovat insistent de Monitorul de Iasi, ulterior de Ziarul de Iasi. Ar fi interesant de dat publicitatii de catre Parchetul de pe langa Curtea de Apel Iasi, calificativul pe care l-a obtinut Emilian Eva dupa evaluarea activitatii depuse la Parchet in cursul anului 2004! Sau poate ca o va prezenta Ziarul de Iasi! Facem precizarea ca de-a lungul timpului si Monitorul, si Ziarul de Iasi au publicat numeroase articole despre alti procurori din Parchetele iesene, singurul laudat fiind Emilian Eva.
Asociati cu deputatul Dobre
Unul dintre cei care au reclamat conducerea cotidianului ZIUA de Iasi este actualul deputat PSD de Iasi, Traian Dobre, cel care a avut controlul asupra firmei Comat SA, intr-o anumita perioada aceasta fiind principalul comerciant de materiale de constructii. Fost candidat la fotoliul de primar al municipiului Iasi, in campania electorala din 2000, ajuns in turul al doilea cu Constantin Simirad, Traian Dobre este actionar de peste zece ani, impreuna cu Dan Radu si Alexandru Lazescu, la firma Com Mobila SA din Iasi, aflata acum in reorganizare judiciara. Mai mult decat atat, Dobre a afirmat, asa cum rezulta dintr-un proces verbal aflat la dosarul judecatorului sindic, ca actionarii Com Mobila SA sunt aceiasi cu cei ai Comat SA. Trebuie precizat ca la momentul infiintarii SC Com Mobila SA, actionarii acesteia, 79 de persoane, au adus sume care au pornit de la 100.000 de lei, la aproape 30 de milioane de lei. Aceasta se petrecea in 1994, cand un salariu bun era de circa 80.000 de lei. Cei doi, Radu si Lazescu, erijati in aparatori ai dreptatii ani la rand, au depus in 1994, la constituirea firmei, cate un milion de lei.
Chiar daca acuzatiile aduse noua de deputatul Dobre nu stau in picioare, trebuie subliniata legatura foarte stransa cu cei care controleaza Ziarul de Iasi, printre care se numara Dan Radu si Alexandru Lazescu. Lista celor 79 de persoane actionare la Com Mobila SA este deosebit de interesanta si ar trebui consultata cu mare atentie nu numai de cei interesati, ci si de procurorii Parchetului National Anticoruptie, pentru ca pot fi facute conexiuni si legaturi foarte interesante.
PNL
Unul dintre cei care sunt implicati in marsavia in care a fost atrasa conducerea ZIUA de Iasi este deputatul liberal Relu Fenechiu. Acesta a candidat la fotoliul de primar al municipiului Iasi in campania din 2004, pe care a pierdut-o clar. In prezent, in organizatia PNL Iasi se poarta o lupta stransa intre membri, fiind formate cateva grupuri de interese. Unul dintre acestea este condus de Relu Fenechiu, al doilea este cel al lui Mihail Vlasov, in timp ce al treilea se pare ca apartine rectorului Dumitru Oprea, de la Universitatea Al. I. Cuza. Ceea ce nu prezinta Vlasov acum este atitudinea pe care a avut-o in septembrie 2003, atunci cand a dat publicitatii o scrisoare deschisa adresata opiniei publice, in care folosea cuvinte jignitoare la adresa lui Toni Hritac si Dan Radu, care conduceau impreuna Ziarul de Iasi. Cei doi erau numiti de Vlasov "impotenti", "betivi", "teroristi de presa" etc. Scrisoarea deschisa a lui Vlasov era similara, din punct de vedere al acuzatiilor, cu plangerea adresata PNA Iasi in cazul ZIUA de Iasi. La vremea respectiva, PNA nu s-a autosesizat si nici nu a demarat vreo ancheta. Oare de ce?
In campania electorala din 2004 pentru alegerile locale, este important de relevat implicarea lui Alexandru Lazescu in aceasta organizatie liberala. Ramasese un singur punct in discutie: Vlasov finanta, prin Camera de Comert si Industrie Iasi, al carei presedinte este, cotidianul Lumea Ieseanului, un ziar clar de partid. In acest cotidian au fost publicate ample campanii de presa la adresa candidatilor PSD sau ai altor partide, fara ca cineva sa-l acuze pe Vlasov de santaj. Totul a pornit de la frica lui Relu Fenechiu si de la incrancenarea lui Mihail Vlasov, care, speriati de procentajul mic pe care-l puteau obtine in alegeri, au dorit decapitarea si defaimarea ZIUA de Iasi.
Este de notorietate legatura dintre Alexandru Lazescu si Partidul National Liberal, legatura care poate fi considerata a sta la baza tuturor atacurilor la adresa ZIUA de Iasi. De fapt, acest sistem de relatii este atat de bine inchegat, incat nu mai este nevoie de nici o explicatie pentru a demonstra interesele liberalilor ieseni, condusi acum de deputatul Fenechiu, de a decapita ZIUA de Iasi.
Sunt de notorietate afacerile actualului deputat Fenechiu care a fost implicat intr-un puternic scandal cu una dintre firmele sale de constructii, in lucrari la Caminul de copii de la Budai, localitate aflata la cateva zeci de kilometri de Iasi, lucrari finantate de Consiliul Judetean Iasi. Desi sunt facute cercetari, Fenechiu nu a fost deranjat de anchetatori. Mai mult decat atat, tragedia petrecuta in discoteca ieseana Maxx Space din Iasi, unde dupa un concurs scolar o adolescenta a murit din cauza arsurilor, l-a lasat pe Relu Fenechiu, patronul de atunci al discotecii, fara regrete.
Controlul asupra unei parti a presei
De la declansarea anchetei asupra conducerii ZIUA de Iasi, o mare parte din canalele media ne-au fost inchise, neavand posibilitatea sa prezentam complet punctul de vedere. Declaratiile noastre au fost prezentate trunchiat, desi erau scurte si la obiect, tocmai pentru a nu fi nevoie sa fie scurtate. Mai mult decat atat, cotidianul Jurnalul de Est din Iasi, printre patronii caruia se afla chiar unul dintre cei implicati in marsavia la care am fost supusi, Constantin Soranescu, a prezentat in mod deformat situatia. In plus, unul dintre reporteri, care se pare ca a lucrat la ZIUA de Iasi, de unde a demisionat pentru ca nu mai facea fata rigorilor meseriei, s-a pronuntat inainte de a o face procurorii, creand un curent defavorabil in randul cititorilor sai. Valoarea totala a datoriilor firmelor lui Constantin Soranescu, asa cum rezulta din datele de la Ministerul de Finante, se cifreaza la 15 miliarde de lei. Jurnalul de Est, probabil, n-ar mai rezista pe piata daca ZIUA de Iasi si-ar continua ascensiunea din ultimii ani.
Increngatura de interese din presa locala, cu legaturi la nivel inalt, este dovedita de implicarea lui Alexandru Lazescu in conducerea mai multor firme din mass - media, acesta fiind si membru al Consiliului de Administratie al Televiziunii Nationale.
Un alt ziar care a publicat un articol, probabil la comanda, a fost Cotidianul. Aici, seful Departamentului Politic este Pavel Lucescu, apropiat al lui Toni Hritac, Dan Radu si Alexandru Lazescu. Este dificil de explicat altfel, cum de un articol privind un cotidian local din Iasi si un afacerist local, a ajuns direct la conducerea Cotidianului, dintr-o data, altfel decat prin transmiterea datelor de la apropiatii lui Lucescu. O zi dupa aparitia articolului din Cotidianul, a fost publicat si in Adevarul un scurt articol semnat de Gabriela Dobos, corespondentul de la Iasi. In acest caz, probabil Dobos a trimis articolul prea tarziu pentru a fi publicat in Adevarul in aceeasi zi cu Cotidianul. Nimeni din conducerea Adevarului nu putea verifica ce transmite corespondentul local.
Telefonul lui Simirad
In timpul anchetei asupra conducerii ZIUA de Iasi, procurorii PNA au afirmat ca au luat legatura telefonic si cu ambasadorul Romaniei la Havana, Constantin Simirad, fost primar al municipiului Iasi, timp de zece ani. Conform opiniei procurorilor, fostul primar, a carui activitate a facut obiectul a numeroase articole in ZIUA de Iasi, fiind dezvaluite afacerile sale ilegale si golaniile in care a fost implicat, a declarat ca ar sti cate ceva despre acuzatii asemanatoare. Ceea ce nu a spus Simirad niciodata este ca a fost asociat cu Cezar Caluschi timp de doi ani in firma care editeaza Revista Administratiei locale, distribuita prin abonament multor primarii, prefecturi sau consilii judetene din intreaga tara. Firma se numeste Civitas Civium SRL si are sediul in Iasi. Despre Cezar Caluschi se poate afirma ca este eminenta cenusie a firmelor in care sunt implicati Dan Radu, Toni Hritac, Gabriel Rusu si Alexandru Lazescu, impreuna cu persoane cu care formeaza o caracatita de interese imensa. Oare de ce despre Simirad, Monitorul si, ulterior, Ziarul de Iasi nu au publicat macar o parte din matrapazlacurile in care a fost implicat. Nu trebuie uitat ca, in urma cu multi ani, Dan Radu a fost seful de cabinet al primarului Simirad, dupa care, imediat, a revenit ca redactor sef adjunct la vechiul Monitorul. Nu trebuie uitat nici ca sediul in care-si desfasoara activitatea Ziarul de Iasi, de peste zece ani, apartine municipalitatii si nici ca aceasta a cheltuit cateva miliarde lei pentru repararea acoperisului cladirii, fara ca Ziarul de Iasi sa dea vreun ban.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.