Cele mai stresante situatii cu care se pot confrunta soferii, in afara gropilor din sosea si traficul aglomerat, sunt: pierderea cheii de la portierele autoturismului, blocarea mecanica a yalelor, defectarea sistemului de inchidere ca urmare a indoir
Cele mai stresante situatii cu care se pot confrunta soferii, in afara gropilor din sosea si traficul aglomerat, sunt: pierderea cheii de la portierele autoturismului, blocarea mecanica a yalelor, defectarea sistemului de inchidere ca urmare a indoirii sau ruperii unei tije la modelele de masini mai vechi sau, mai nou, pierderea codului de la computerul de bord. Oricare ar fi cauzele situatiilor neplacute de mai sus, soferii ghinionisti au nevoie de ajutorul unor echipe de "spargatori" autorizati care sa-i scoata din impas. in fiecare an peste 1.500 de persoane, dintre care mai bine de 1.000 de straini aflati pe teritoriul Romaniei, apeleaza la specialistii Automobil Clubului Roman (ACR) pentru deblocarea usilor autoturismului propriu. Chiar daca astfel de operatiuni s-au facut dintotdeauna, noutatea meseriei tine de sistemele tot mai sofisticate de inchidere centralizata si carora "spargatorii" autorizati trebuie sa le dea de cap. Tehnicienii ACR sunt instruiti in Olanda si isi dau toata silinta pentru ca interventia sa fie eficienta si cu cat mai putine urmari neplacute. in cazul modelelor clasice, specialistii utilizeaza o lamela metalica subtire si elastica, dotata la un capat cu un carlig, care se introduce pe langa geam si garnitura, actionandu-se tija impingatoare a yalei. O alta metoda, in functie de tipul autoturismului, este patrunderea in interior prin portbagaj cu un prelungitor dotat la capat cu sistem de prindere a incuietorii interne. Bineinteles, "spargerea" se poate realiza in situatia in care incuietoarea portbagajului e separata. Folosirea acestei metode poate produce unele deteriorari si se aplica in cazul situatiilor de urgenta, cand in autoturism sunt blocate persoane claustrofobe, agitate, cardiace sau copii. La modelele echipate cu sisteme de gestionare electronica a motorului, unde lucrurile sunt mult mai complicate, se actioneaza cu un computer performant, dotat cu un program special adecvat unor astfel de cazuri. Situatiile de acest gen sunt rezolvate prin conectarea la computerul de bord al autoturismului pus in situatia de a emite un semnal electronic de recunoastere. Se cauta apoi codul de deschidere a uneia dintre portiere.
De retinut ca aceasta operatiune se poate face doar cu acordul politiei, proprietarul fiind nevoit sa dovedeasca faptul ca e detinatorul legal al autovehiculului. Ioan Motoi este unul dintre "spargatorii" de masini autorizati ai ACR. El poate executa la orice ora aceasta operatiune, fara sa aduca nici un fel de distrugere autoturismului. "Asta-iarna am fost chemat sa deblochez usile unui Jeep, povesteste specialistul. soferul lasase motorul sa se incalzeasca si inchisese din greseala usile. Cheile ramasesera in contact insa. Timp de doua ore incercase sa deschida portierele. Eu am rezolvat problema in mai putin de trei minute, folosind pernuta pneumatica."
Exista situatii in care undele telefonului mobil pot interactiona cu cele ale microcipului montat pe cheia de contact in asa fel incat acesta sa actioneze ca in fata unei tentative electronice de furt. Alta data s-a intamplat ca actele masinii sa ramana in torpedou, iar usile autoturismului sa se blocheze. soferul nu a putut sa probeze faptul ca e proprietarul masinii. in aceste conditii ACR cheama politia, care ofera toate datele despre respectivul autovehicul. Pretul unei deblocari e de 1.900.000 de lei pentru cine nu e membru ACR. Pentru membri, deblocarea este gratuita."


Despre autor:

Libertatea

Sursa: Libertatea


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.