Premierul Calin Popescu Tariceanu a anuntat ieri, la Bruxelles, ca, in cel mai scurt timp, se va infiinta un grup de lucru, dupa modelul celui cu Banca Mondiala, care se va ocupa de implementarea proiectelor finantate de Banca Europeana de Investitii
Premierul Calin Popescu Tariceanu a anuntat ieri, la Bruxelles, ca, in cel mai scurt timp, se va infiinta un grup de lucru, dupa modelul celui cu Banca Mondiala, care se va ocupa de implementarea proiectelor finantate de Banca Europeana de Investitii (BEI). Grupul va fi compus din ministrii Transporturilor, reprezentanti ai Comisiei europene si ai BEI si urmeaza sa analizeze si sa propuna proiecte de investitii in Romania. "Banca Europeana de Investitii este interesata sa sprijine proiecte de infrastructura si de utilitate publica in Romania. Acestea urmeaza sa fie realizate in colaborare cu Uniunea Europeana prin intermediul proiectelor de preaderare PHARE, ISPA si SAPARD", a declarat premierul Tariceanu, la finalul intrevederii cu presedintele BEI, Philippe Maystadt. In cadrul discutiilor, premierul Romaniei i-a prezentat presedintelui BEI prioritatile Guvernului in domeniul infrastructurii, primul pe lista fiind coridorul 4 Pan European, adica autostrada Pitesti-Sibiu-Timisoara-Arad si portiunea Cernavoda-Constanta. Pentru cea din urma, desi a fost finalizata pana la Fetesti, nu exista un proiect de finantare in acest moment. Ministerul Transporturilor urmeaza sa demareze studiile de fezabilitate urmand apoi sa fie declansate procedurile de licitatie. " Din pacate, in perioada 2001-2004 s-a constatat o reducere semnificativa, nejustificata, a volumului creditelor de la BEI, in ciuda conditiilor avantajoase de creditare si a disponibilitatii BEI in acest sens", a declarat Tariceanu. El a completat ca pe lista cu care a venit la sediul BEI sunt incluse si proiectele care vizeaza reabilitarea drumurilor si a cartierelor din Bucuresti si a statiei de epurare Glina.
Finantarea proiectului Bechtel, exclusa
Maystadt a subliniat ca, in perioada urmatoare, expertii Bancii vor analiza proiectele privind Romania, urmand a se decide care dintre ele vor putea fi finantate pe termen mediu. Directorul BEI a mentionat ca, in ceea ce priveste BEI, nu exista o limita maxima pentru fondurile pe care ar putea sa le aloce Romaniei, cu conditia ca proiectele sa indeplineasca procedurile UE. Intrebat daca BEI ar putea finanta proiectul Bechtel de realizare a autostrazii Bucuresti-Arad, Maystadt a raspuns negativ. "Este exclusa finantarea unui proiect care nu a respectat procedurile europene, respectiv atribuirea prin licitatie a lucrarilor", a explicat Maystadt.
Tot la Bruxelles, premierul Tariceanu l-a informat pe comisarul european pentru extindere, Olli Rehn, in legatura cu contractul EADS. Rehn s-a aratat interesat de situatia contractului privind securizarea frontierei de stat a Romaniei, incheiat cu firma EADS, contract asupra caruia se realizeaza un audit in conditiile in care acesta se suprapune peste programele PHARE in domeniu, aparand astfel cheltuieli nejustificate. Tariceanu a spus ca nu au aparut elemente noi fata de cele ce se cunosc in prezent, dar care sunt "foarte deranjante pentru partea romana", intrucat exista acea suprapunere intre programul derulat cu EADS si cele similare pe care UE le sprijina prin fonduri PHARE. O alta problema este legata, dupa cum a explicat premierul Tariceanu, de faptul ca cheltuielile privind securizarea portiunii de frontiera maritima a Romaniei prin contractul cu EADS sunt cu mult mai mari decat in cazul altor tari. Astfel, Romania ar urma sa cheltuiasca 35 milioane euro pentru securizarea a doar 200 km de frontiera maritima in timp ce Spania, a carei frontiera maritima este mult mai mare, a cheltuit doar opt milioane de euro. Primul-ministru a precizat ca Romania are nevoie de un proiect de securizare a frontierelor, dar ca acesta nu trebuie sa contina suprapuneri cu fondurile deja disponibile din partea UE. "Nu trebuie sa cheltuim inutil bani din buzunarul nostru si e sigur ca avem nevoie de un proiect, dar nu cu niste costuri care sa nu reflecte realitatile si care sa nu fie justificate; vrem sa facem un astfel de proiect, dar in conditii avantajoase pentru noi. Nu in ultimul rand, problema care apare este aceea ca UE cere ca toate contractele sa fie acordate in mod transparent, prin licitatie, intr-o competitie libera intre actorii de pe piata", a spus premierul Tariceanu.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.