Societatea Academica din Romania (SAR) a lansat ieri, la Bucuresti, raportul de analiza si prognoza intitulat "2005 - anul cand promisiunile trebuie puse in practica". Documentul enumera o serie de prioritati pentru Guvern in acest an, rezultate din
Societatea Academica din Romania (SAR) a lansat ieri, la Bucuresti, raportul de analiza si prognoza intitulat "2005 - anul cand promisiunile trebuie puse in practica". Documentul enumera o serie de prioritati pentru Guvern in acest an, rezultate din negocierile pentru admiterea in Uniunea Europeana. Pentru ca Executivul "sa poata avea succes jucand dupa noile reguli", acesta trebuie sa tina cont de recomandari cuprinse in raport, apreciaza SAR. In plan politic, Societatea a intocmit o analiza a evolutiilor probabile ale principalilor actori in 2005 - Alianta DA si PSD - si a efectului acestora asupra statului de drept in Romania. Nu in ultimul rand, raportul contine o prognoza privind principalii indicatori macroeconomici, cu precizarea ca previziunile facute in urma cu un an s-au dovedit a fi corecte. Documentul a fost prezentat ieri, intr-o conferinta de presa, de reprezentantii SAR Alina Mungiu Pippidi si Sorin Ionita. Mai precizam ca raportul poate fi accesat la adresa de Internet www.sar.org.ro.
In privinta evolutiilor macroeconomice in 2005, "toata lumea e optimista", sustine Sorin Ionita, citand parerea unor experti in domeniu, intervievati de SAR. Romania va merge bine in acest an, asteptandu-se "succese pe toate fronturile". Cresterea economica continua, desi ceva mai incet decat in 2004, cand saltul a fost "intr-adevar iesit din comun", se arata in raport. In 2005, expertii mizeaza in continuare pe o mica reducere a inflatiei si pe mentinerea deficitelor in limite controlabile. In privinta inflatiei exista insa rezerva exprimata ca cifrele oficiale sunt doar o medie intre inflatia "reala" din mediul urban, monetizat, situata pe la 13%, si cea din economia rurala bazata pe troc, care are valoarea 0%. Evolutia bursei, fiind un indicator imprevizibil, da cea mai mare marja de variatie a predictiilor: de la o crestere de 40% la una de 100% (vezi tabel). Ambele cifre sunt oricum mult peste dobanda depozitelor bancare sau altor instrumente financiare, mentioneaza autorii raportului.
Sa se vanda CEC
Referindu-se la efectele imediate pe care le va avea noua etapa a deschiderii contului de capital in aprilie anul acesta, expertii admit ca vor creste intrarile de capital, si ca atare presiunile in directia aprecierii leului si accentuarii deficitului de cont curent. Privitor la aparitia investitorilor strategici la BCR si CEC, opinia unanima a expertilor este ca CEC este mai atractiva decat BCR in acest moment pentru eventualii investitori. Daca Guvernul este hotarat sa vanda CEC, aceasta se poate face in 2005, considera specialistii. Ei apreciaza ca la BCR "atarna inca greu" efectul indeciziilor de pana acum, intrucat nu a existat mare interes ca banca sa fie "dezlegata de stat". Comportamentul profesionist si consecvent al Guvernului, care trebuie sa nu mai dea semnale contradictorii ca in trecut, sunt factorul de succes in ambele cazuri, se arata in raport.
Este probabil ca Guvernul sa foloseasca piata de capital pentru privatizari in 2005, dar daca o va face nu va oferi pachete semnificative de actiuni, ci cel mult pachete minoritare, spun analistii. Ei apreciaza ca, de regula, privatizarile strategice nu se fac pe bursa de valori. Aceiasi experti anticipeaza ca principalele dificultati de natura economica pe care le va intampina Guvernul in acest an tin de controlarea deficitelor (bugetar si de cont curent), evitarea riscului supraincalzirii economiei in urma relaxarii fiscale, precum si provocarea reprezentata de cresterea productivitatii companiilor. In plus, aplicarea prevederilor relevante ale acquis-ului comunitar: competitie, programare bugetara, tribunalele comerciale. De mentionat ca intre expertii intervievati de SAR se regasesc Bogdan Baltazar, Lucian Albu, Daniel Daianu, Ilie Serbanescu, Radu Craciun.
A disparut o cauza a coruptiei
In plan politic, SAR radiografiaza schimbarile post-electorale, aratand: "Principalul castig il reprezinta demontarea monopolului puterii PSD asupra institutiilor statului, cauza majora a coruptiei in Romania. Insa politica competitiva, justitia independenta si presa pluralista raman inca un dizerat. Primul aspect analizat la acest capitol este "schimbarea" si modul in care s-a realizat aceasta. SAR aminteste ca suspiciunile legate de frauda comisa la alegerile de anul trecut persista, iar institutiile care au promis clarificarea problemei - Parlament, Procuratura - nu au intreprins inca nimic in acest sens. "Scandalul declansat de aceste nereguli a demonstrat totusi ca Romania se bucura de o societate civila si o presa puternica si activa. In ciuda faptului ca media electronica a ezitat sa difuzeze acuzatiile de frauda, presa scrisa, presa internationala si societatea civila romaneasca au reusit sa transmita publicului ca alegerile nu au fost corecte astfel incat Guvernul a fost nevoit sa interzica listele suplimentare pentru cel de-al doilea tur de scrutin, in care Basescu a castigat in fata lui Adrian Nastase, care se bucurase de un avantaj de 8% in primul tur", se arata in raport. Tot acolo se apreciaza ca, exceptand semnalele de frauda, opozitia nu a demonstrat performante deosebite in timpul alegerilor. "In general, opozitia (actuala putere - n.red.) a fost mediocra la nivel de campanie, fara evenimente notabile si cu prestatii televizate prin nimic remarcabile, ceea ce explica rezultatele slabe obtinute in alegerile parlamentare macar cat presupusele fraude comise de PSD si partinirea mass-media electronice. Scandalul posibilelor fraude e cel care a reusit mobilizarea electorala pentru al doilea tur de scrutin, dar daca societatea civila nu s-ar fi coalizat in scandalul impotriva fraudelor PSD, probabil ca Alianta DA nu ar fi reusit sa castige Presedintia", releva documentul SAR. Analistii societatii considera ca largirea bazei electorale de centru-dreapta - tema de gandire in Alianta in acest moment - nu se poate produce decat printr-o schimbare a structurii sociale existente, prin ridicarea nivelului de dezvoltare si modificarea raportului activi-inactivi, cat si prin reducerea fenomenului agriculturii de subzistenta. "Asemenea schimbari nu pot fi generate insa prin campanii electorale convingatoare, ci prin politici economice si sociale cu efecte durabile", releva raportul.
Alianta sa fie Uniune
In continuarea acestei opinii vine si recomandarea facuta, pentru viitorul apropiat, Aliantei PNL-PD: "Alianta s-a dovedit a fi un succes pana acum si nu pare sa aiba probleme serioase, fiind de dorit ca ea sa se transforme treptat intr-o uniune din ce in ce mai stransa. DA ar trebui sa creeze organe unice de coordonare la toate nivelele, organizandu-se astfel ca un partid de sine statator, dar ramanand in acelasi timp cu doua personalitati juridice distincte, cu afilieri internationale diferite. Pentru anul in curs prioritatea numarul unu a Aliantei ar trebui sa fie succesul guvernului DA, si nu ideea fuziunii intr-un partid unic la centrul esichierului politic. PD ar trebui sa-si intareasca rolul in cadrul Internationalei Socialiste, pentru a nu lasa PSD-ului terenul complet liber. Pentru PNL, un statut care sa incredinteze mai multa putere prim-ministrului Tariceanu este cea mai buna solutie pentru a asigura o buna guvernare prin inlaturarea riscului unei cenzuri interne din partea propriului partid".
PPE, un scop iluzoriu
SAR considera ca varianta fuziunii totale PNL-PD, dupa reunificarea structurilor, nu ar trebui discutata mai devreme de anul viitor si ar trebui sa fie rezultatul unei necesitati interne, nu a "scopului iluzoriu de a intra in Parlamentul European (PE) ca membru al Partidului Popular European (PPE)". Romanii, sustin analistii Societatii, tind sa supraestimeze influenta PE si par sa nu inteleaga ca adevarata politica europeana se face in continuare la nivelul Consiliului si Comisiei prin jocul traditional al negocierilor diplomatice. De altfel, in tari europene cu traditie in cadrul UE, oamenii politici decid sa candideze pentru Parlamentul European numai atunci cand au ajuns la sfarsitul carierei si renunta la politica interna, unde au loc adevaratele jocuri de putere, spune Alina Mungiu. Ea mentioneaza ca "in nici o tara din lume" nu s-a mai intamplat ca doua partide sa ia o asemenea decizie pentru a se adapta Parlamentului European. "Alianta nu are nevoie de nimic "popular" sau "crestin-democrat" pentru a-si pastra electoratul si, mai mult decat atat, este greu de imaginat ca chiar PNTCD poate fi resuscitat sub semnul crestin democratiei. Mai degraba, ar trebui sa se reinventeze ca taranism", se mentioneaza in raport.
Referitor la PSD, SAR constata ca strategia acestui partid "de a nu lasa pe nimeni sa fie mai bun sau mai "curat" decat ceilalti a condus la criza uriasa de credibilitate in care partidul se afla in momentul de fata. "Ion Iliescu, dusmanul public care il elibera pe Miron Cozma in decembrie, este astazi din nou liderul de necontestat al partidului. O reforma fara reformisti nu este insa posibila", apreciaza analistii.
"Capturi" in Justitie si mass-media
In opinia SAR, alegerile au adus cel putin un castig: spargerea monopolului de putere PSD, care "pune capat cauzei principale a coruptiei". Desi s-a rezolvat problema suprematiei unui singur partid si "captura administrativa" derivata din aceasta situatie, mai sunt multe de facut. Autorii raportului inteleg prin "captura" influenta retelelor oligarhice (captori) asupra unor zone publice care in mod normal ar trebui sa fie autonome si arata cu degetul inspre Justitie si Mass-media. Dupa ce ilustreaza "captura justitiei" prin mai multe exemple, SAR ofera cateva recomandari. Ministerul Justitiei, impreuna cu noul CSM ar trebui sa lucreze impreuna pentru a identifica si implementa o strategie care sa ridice calitatea investigatiilor si acuzarii in cazuri de coruptie, sa propuna niste indicatori clari de performanta, a caror nerespectare sa atraga destituirea imediata in cazul procurorilor cu pozitii manageriale si sa inceapa imediat o procedura profesionala de auditare a performantei de anul trecut a Parchetului National Anticoruptie si a Procuraturii Generale. In viziunea SAR, Procurorul General ar trebui sa renunte imediat la toate recursurile in anulare initiate, de vreme ce s-a renuntat la recursul in anulare atat in penal, cat si in civil. Presedintele Romaniei "care si-a facut stindard de lupta din strategia anticoruptie", trebuie sa se arate pro-activ in reformarea constructiei institutionale anticoruptie. Auditul strategiei nationale anticoruptie cerut de Comisia Europeana poate produce recomandari pertinente in aceasta directie, se mentioneaza in raport.
Recomandarile in sectorul mass-media, bantuit si el de "capturi", sunt impartite pe domeniile "public" si "privat". SAR propune eliminarea securistilor si informatorilor din TVR si demararea anchetei parlamentare la cele doua posturi publice, admitand ca acestea "vor recomanda probabil schimbari ale conducerilor". De asemenea, se cere amendarea Legii de organizare si functionare a Radioului si Televiziunii in sensul diminuarii controlului politic. Se recomanda, apoi, renuntarea la consiliile de administratie, care "oficializeaza controlul politic" si substituirea acestora cu un consiliu cu atributii de control si sanctionare.
In privinta componentei private a mass-media, SAR cere comisiilor parlamentare de profil sa urmareasca punerea in practica a unei "legislatii privind transparenta proprietatii in media privata, dupa modelul norvegian (incluzand creditele si datoriile care greveaza un organ mass-media)". In viziunea SAR, este necesara punerea in practica a unor hotarari privind publicitatea de stat, care sa puna pe o baza transparenta si obiectiva cheltuirea fondurilor publice pentru reclama. Alte propuneri prevad crearea unei politici privitoare la datoriile televiziunilor si publicatiilor, care trebuie sa fie transparente; planurile de redresare a institutiilor media cu mari datorii ar trebui de asemenea sa faca obiectul unei discutii publice pentru a exclude santajul de catre Guvern.
Un an "teribil de aglomerat"
Prioritatile acestui an in economie si administratie au facut obiectul unui capitol separat. SAR remarca faptul ca 2005 este un an "teribil de aglomerat" pentru noul guvern al Aliantei DA, cu o multime de puncte pe agenda de urgente, care tin deopotriva de batalia politica si actul concret de administratie. "Noua putere are cel mai mult de castigat daca se concentreaza cu precadere asupra actului guvernarii, demonstrand viteza si performanta in prima jumatate a anului, amanand clarificarile politice pentru cea de-a doua jumatate sau mai tarziu", apreciaza Alina Mungiu. In raport se subliniaza ca foaia de parcurs trasata de Bruxelles este pretentioasa si cu termene scurte, iar masurile impuse solicita atentie la varf si resurse pentru a fi duse la bun sfarsit, "nemaiputand fi ca pana acum delegate vreunui secretar de stat mai marunt insarcinat sa duca partenerii externi cu vorba". SAR ii avertizeaza pe guvernanti ca nu mai exista nici scuza necooperarii Parlamentului, intrucat din cele 11 masuri urgente cerute de Bruxelles pana in martie, numai una singura presupune modificari legislative, restul fiind rezolvabile prin actiune executiva directa.
Posibile economii
Analistii SAR prezinta o lista de masuri care, sustin ei, reprezinta schimbari structurale ce reduc presiunea pe buget a celorlalte reforme, consumatoare de resurse. "Ca urgenta intai, trebuie revizuite angajamentele de cheltuieli bugetare, cu justificari sociale mai mult sau mai putin corecte, facute de Guvernul Nastase in campania electorala sau inaintea acesteia", scrie in raport. SAR nu propune renuntarea la toate programele sociale, ci "o mai buna tintire a unor cheltuieli si subventii". Iar impactul bugetar va fi cu siguranta pozitiv, sustin analistii. Punctual, ei recomanda: reducerea subventiei pentru energie termica acordata producatorilor, cu o compensare partiala in componenta acordata direct utilizatorilor; regandirea programului "Cornul si laptele" in sensul dirijarii lui catre copiii din familii care au intr-adevar nevoie de aceasta forma de sprijin; reducerea sau chiar suspendarea programului "Sali de sport"; renuntarea la programul de stimulare a angajarii absolventilor. SAR vrea sa se renunte la "masurile populiste si utopice angajate de fostul guvern in campanie".
Revizuirea prioritatilor conform cu resursele si promovarea liberei concurente trebuie sa stea, de asemenea, in atentia guvernantilor, apreciaza SAR. Raportul contine sfaturi in sensul revizuirii marilor contracte de infrastructura. Sun vizate Autostrada Brasov, proiectul ANL. Referindu-se la importanta transparentei in afaceri si a liberei concurente, SAR marseaza pe intarirea rolului Consiliului Concurentei, pentru ca acesta sa devina "o adevarata politie a pietei romanesti". Nu in ultimul rand, reforma administratiei publice trebuie dusa la bun sfarsit chiar in acest an, apreciaza SAR.
"Bani exista, dar stau nefolositi"
Raspunzand celor care se plang de lipsa banilor pentru realizarea reformelor, SAR arata ca "bani exista, dar stau nefolositi". "Ironia este ca de o buna bucata de vreme exista disponibile in Romania fonduri substantiale venite fie ca imprumuturi, fie ca granturi nerambursabile, destinate sa ajute Guvernul Romaniei sa acopere aceste costuri ale schimbarii, dar unele dintre acestea stau in mare parte nefolosite, fie pentru ca n-a existat rabdare si expertiza pentru a le accesa, fie pentru ca derularea lor presupunea un nivel de transparenta care le facea neinteresante pentru oficialii romani", scrie in raport. SAR apreciaza ca "o idee buna ar fi crearea unei baze de informatii cu asistenta disponibila din diverse surse, pe termene si sectoare, la nivel central (de exemplu, in Cancelaria premierului)". Oricum, sustin analistii, Guvernul trebuie sa continue reformele pe partea "activa", de venituri a bugetului. Referitor la reforma fiscala, SAR propune continuarea acesteia "cu curaj", pentru ca partea cea mai problematica, ce ducea la scaderea veniturilor la buget, a fost deja pusa in practica. Intre altele, analistii sugereaza "eliminarea puzderiei de scutiri sau regimuri speciale acordate la diverse momente diverselor grupuri de lobby" si "eliminarea sistemului absurd al bonurilor de masa acordate ca supliment neimpozabil la salariu, cel putin in sectorul bugetar".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.