Soldateii din plastic
3/16
In 1938, Bergen Toy and Novelty Co., a inceput sa vanda o linie de soldati din plastic, dintr-o singura culoare. Figurinele erau turnate in culoarea kaki (
army green) intr-o varietate de pozitii de lupta, o adevarata fantezie militara a oricarui baietel.
Vanduti in saci mari de plastic,
cererea de omuleti verzi a crescut in 1950, datorita unui boom al folosirii plasticului ca material si a sperieturii care a aparut odata cu otravirea cu plumb, ceea ce a facut ca celelalte variante metalice a jucariilor sa fie mai putin atragatoare.
Curand,
compania a inceput sa produca si “forta inamica”: trupele nemtesti erau turnate in gri, iar cele japoneze in galben. Desi micii razboinici au suferit modificari de-a lungul anilor, elementul faimos care le-a pastrat identitatea de soldatei ai celui de Al Doilea Razboi Mondial a fost platforma pe care erau asezati, atasament care ii ajuta sa “stea” in picioare pe tot parcursul luptelor.
Desi copiii au suflat baloane de sapun cu multi, multi ani inainte, abia in 1940 o companie de detergent din Chicago numit Chemtoy, a inceput sa imbutelieze solutia de baloane. Astfel, nebunia a inceput!!
Acum, milioanele de sticle cu solutie de baloane sunt vandute in fiecare an, marimea si forma baghetei variind. Jucaria si-a facut loc in inimile tuturor, si in culturile tuturor, depasind rolul de jucarie. In anii 60, acestea au devenit simbolul pacii odata cu dezvoltarea curentului hippie. Acestia suflau baloane in masa. Mai nou, acestea au devenit un simbol al nuntilor – o alternative frumoasa a aruncarii cu orez in miri.
In 1949, tamplarul olandez Ole Christiansen a creat un set de blocuri rosii si albe care se puteau aclansa, primele din ceea ce urmau sa devina Lego.
Abia in 1958 compania Lego (nume derivat de la cuvintele danze pentru “joaca bine”), au patentat micile caramizi.
Genialitatea acestui joc a constat tocmai in simplitatea blocurilor, lucru care a permis copiilor sa creeze in mod liber, fara limite si combinatii aproape infinite. Jucaria a devenit extrem de populara. Pana in prezent, compania a produs mai mult de 320 de miliarde de caramizi Lego, aproximativ 52, pentru fiecare persoana de pe planeta.
Istoria cunoscutului Frisbee a inceput in Bridgeport, Conneticut, acolo unde studentii de la Universitatea Yale se jucau cu farfurii de placinta de-a prinselea, farfurii de la compania locala Frisbie Baking.
Povestea spune ca acestia strigau “Frisbie!” pentru a-I avertiza pe cei care se plimbau in apropiere sa fie atenti la farfuriile din aer. Inspirati din obsesia OZN-urilor care a innebunit cultura americana la sfarsitul anilor 40, doi barbati, Warren Franscioni si Water Morrison, au creat o versiune din plastic a farfuriilor, careia i-au dat numele de “farfurie zburatoare”. Farfuriile au fost vandute cu acest nume pana cand Wham-O a cumparat patentul in 1955, schimbandu-le astfel numele in “Frisbee”, drept omagiu brutariei care au dus la crearea lor.
De la inceputul anilor 1960, sute de milioane de jucarii Frisbee au fost vandute. Frisbee-ul a devenit un sport cu ligi si turnee.
Co-fondatorul Mattel, Ruth Handler, a creat cea mai populara jucarie pentru adolescente, dupa ce si-a vazut fiica Barbara jucandu-se cu papusile ei de hartie.
In 1959, Handler a decis sa creeze o papusa tridimensionala, jucarie care sa intruchipeze o femeie adulta foarte in ton cu moda. Papusa a fost numita Barbie, dupa fiica creatoarei. Vanzarile au crescut, papusa Barbie devenind cea mai vanduta papusa de moda a tuturor timpurilor.
Pe parcursul anilor 60, criticile au inceput sa apara legat de forma nerealista a corpului papusii. Reputatia papusii a avut de suferit atunci cand a aparut versiunea “vorbitoare” care afirma ca “Ora de mate e grea”. Insa aceasta s-a “spalat de pacate”, adoptand tinute modeste si indreptandu-si “cariera” catre profesii precum doctor sau inginer.
Cine nu isi aminteste masinutele teleghidate??? Initial, masinile de jucarie erau legate de telecomanda prin cabluri, astfel ca masinutele autonome au fost o adevarata revolutie. Masinutele cu baterii erau controlate printr-un joystick si puteau fi “conduse” pe trotuar, permitand astfel copiilor (si adultilor) sa se joace in toata voia.
Tehnologia fara fir a permis crearea unor versiuni mai usor de controlat, astfel ca masinuta se plimba dintr-o parte in alta, iar conducatorul putea statea intr-un singur loc.
Azi, masinutele radio-controlate pot indeplini trucuri vechi, insa la viteze mai mari. Fanaticii acestor jucarii spun ca masinutele pot merge cu o viteza de 136 de km/h, participand astfel la curse si turnee pentru masini teleghidate.
Inventatorul maghiar Erno Rubik a creat a primul sau cub 3-D puzzle al culorilor, in mijlocul anilor 1970, dar nu a fost decat pana in deceniul urmator, cand jocul a devenit popular in toate casele.
Dupa ce a fost importata in SUA in 1980, popularitatea sa a crescut intr-un mod incredibil. Milioane de copii si adulti au devenit obsedati de acest cub colorat. Deoarece partile sale pot fi rotite pe orice axa, rezolvarea cubului poate fi foarte dificila.
Competitii internationale sunt organizate in fiecare an pentru a premia cea mai rapida mana la rezolvat cubul Rubik.
La mijlocul anilor 70, inginerii japonezi au creat tabla “fara praf” – un produs care aveau sa-l vanda sub numele de Magna Doodle.
Jucaria a functionat cu un praf magnetic in spatele unei tablite, praf care se lipea de o placa gri cu ajutorul unui stilou din plastic. Un brat stergea tabla instant.
Aceasta platforma de desenat a devenit ideala pentru cei care aveau o aversiune pentru praful de creta.
In 1982, dupa multe incercari nereusite ale producatorului Hasbro, seria “My Little Pony” a fost lansata spre entuziasmul tuturor fetitelor din lume.
Micile cabaline au purtat nume precum Minty si Snuzzle, au venit intr-o multitudine de culori – fiecare cu o emblema pe spate pentru a-I individualiza. Da, au fost branduiti, insa fetitele i-au numit pur si simplu “draguti”.
Pentru a concura pe o piata a jucariilor high-tech, gigantul Hasbro a achizitionat Tiger Electronics in 1997, creatorul Giga Pets.
In 1998, cea mai noua jucarie care a rupt targul a fost Furby – un animalut animatronic cu blana care stie sa vorbeasca “furbish”, dar care poate sa invete si engleza, doar ca sa isi alinte proprietarul. Furby a vandut 1,8 milioane de unitati in1998 si 14 milioane (impresionant, nu?) dupa numai un an.
Vocabularul jucariei avea 200 de cuvinte (combinat furbish cu engleza) dar o singura propozitie a cucerit inimile copiilor si adultilor din USA: “Te iubesc!”.
Super pistolul cu apa
10/16
Calatoria in spatiu este ceva remarcabil, dar ce zici de un pistol cu apa care poate arunca apa pe o distanta de 15m?? Aceasta este, probabil, cea mai mare contributie a ingineriei aerospatale in societate. In 1993, inginerul Lonnie Johnson a prezentat lumii pistolul cu apa (
Super Soaker), o jucarie care i-a luat cel putin 10 ani ca sa o faca. Super pompa cu apa a fost mostenirea lasata de acest astronaut, desi el a lucrat pentru Voyager, Mars Observer si Galileo. Super pistolul cu apa se vinde in mai mult de 250 de milioane de unitati anual.
Aceasta jucarie este esentiala oricarei lupte cu apa in zilele fierbinti de vara.
In zilele noastre,
Tamagochu – jucaria cu animalute virtuale care a innebunit o lume intreaga in anii 90, pare o jucarie low-tech, din plastic ieftin si un LCD vechi si mic. Insa
70 de milioane din aceste jucarii s-au vandut in toata lumea de la debutul lor in 1996 in Japonia.
Potrivit
Bandai, compania care a lansat nebunia,
numele lui este o combinatie intre cuvantul japonez tamago – ou, si cuvantul englezesc ceas – watch.
Animalutul Tamagochu necesita o atentie constanta –
trebuie hranit, jucat, curatat si dresat. Neglijat, acesta poate muri de foame – sau, intr-un mod mai prietenos, va afisa “game over”. Unii proprietari de animalute virtual erau atat de ingrijorati de bunastarea acestuia, incat il ingrijeau tot timpul, chiar si atunci cand erau la scoala – de aceea,
aceste jocuri au fost interzise in scoli.
Odata cu lansarea Bratz in 2001, papusile de moda au intrat in secolul 21 cu o noua atitudine cu totul noua.
Criticii au sustinut ca modelele sunt prea sexy ca adolescentele sa se joace cu ele. Cele 10 modele de papusi Bratz create de Carter Bryant si MGA Entertainment, au fost numite anti-Barbie. Papusile au venit cu nume moderne precum Cloe, Jade, Sasha si Yasmin, si cu machiaj nou, stralucitor in jurul ochilor lor uriasi.
Spre neplacerea lui Barbie, papusile Bratz au avut un succes nebun, vanzari de papusi, filme si CD-uri.
Doar la cateva saptamani dupa ce inventatorul fermei de furnici Milton Levine a murit la varsta de 97 de ani, compania lui a lansat ultima ferma: Ant Farm Revolution.
A doua versiune a habitatelor sale cu tuneluri cu gel, ferma de furnici este umpluta cu un gel tare verde in loc de nisip sau mizerie si este luminat cu LED-uri. O lampa cilindrica lumineaza nu numai gelul verde, dar actioneaza, de asemenea, ca un aparat de proiectie pentru lupa din habitat.
In istorie, acest joc poate fi depistat chiar de la 500 i.H., insa el
nu a intalnit succesul decat la sfarsitul anilor 1920, atunci cand un imigrant din SUA pe numele
Pedro Flores a declansat o nebunie internationala, scrie
TIME.
Nascut in Filipine, Flores a vazut potentialul jucariei pe piata din SUA, dupa ce si-a amintit de
popularitatea acestuia acasa. (Jocul a primit denumirea de Yo-Yo acolo in urma cu sute de ani).
In timp ce lucra ca om de serviciu, Flores a fondat
The Yo-Yo Manufacturing Company in 1928. Barbatul a vandut jucarii yo-yo lucrate manual copiilor din jurul orasului Los Angeles, astfel obtinand bani pentru a deschide fabrica. Intr-un an, fabrica a inceput sa produca
300,000 de jucarii yo-yo pe zi, iar “Jucaria minune” a lui Flores a innebunit populatia USA, concursurile yo-yo avand loc in toata tara.
O jucarie clasica pentru plaja, mingea gonflabila se crede ca a fost inventata de catre Jonathon DeLonge in 1938.
Initial, se credea ca mingea de plaja a fost de marimea unei maini. Acum, jucaria gonflabila este vanduta in marimi diferite, inclusiv incredibil de mare.
Printre razboaie, criza economica si boomul tehnologic, lumea nu si-a pierdut spiritul ludic. Oamenii au creat jucarii cu care au bucurat toate generatiile!!