Caldura fara de masura care a cuprins Braila nu i-a impiedicat pe concurentii inscrisi la Concursul International de Canto Hariclea Darclee sa se prezinte la inaltime, dar nici pe membrii Juriului sa-i urmareasca cu cea mai mare atentie in sesiunile de dimineata si de dupa amiaza. Seara au loc repetitiile Orchestrei Festivalului Darclee sub bagheta maestrului Marco Balderi, atat pentru Concertul de vineri dedicat Reginelor donizettiene Anna Bolena, Maria Stuarda si Elisabetta I, cat si pentru Concertul Extraordinar de sambata de pe Esplanada Dunarii, intitulat Europa canta cu noi, la care sunt asteptati 10-15.000 de spectatori. Verdictul Juriului, asteptat cu mare emotie de toti concurentii, a fost publicat, stabilind la 61 de artisti din 15 tari numarul celor admisi in etapa a doua a competitiei, din 23 si 24 iulie: 22 soprane, 9 mezzosoprane, 11 tenori, 1 contratenor, 8 baritoni, 2 bas-baritoni si 8 basi. Ei reprezinta Germania, Albania, Franta, Polonia, Mexic, China, Spania, Bulgaria, Rusia, Coreea de Sud, Cehia, Statele Unite, Ungaria, Republica Moldova si, bineinteles, Romania.

Act eroic al marilor artisti


Un entuziasm de nedescris a caracterizat seara de duminica, dedicata marelui bariton Nicolae Herlea. “Exista voci pe care le recunosti din prima fractiune de secunda - a spus Mariana Nicolesco tinerilor concurenti si publicului - iar vocea lui Nicolae Herlea cu timbrul ei unic, nobil, de o incomparabila bogatie, generozitate si stralucire este una dintre acestea. Poate cel mai frumos timbru pe care l-am auzit vreodata”. Ea a evocat apoi episoade din cariera artistica a sarbatoritului, asa cum le povesteste el insusi in aceste zile: “Nicolae Herlea a cantat impreuna cu cele mai formidabile voci ale timpului sau, de la Renata Tebaldi la Mario del Monaco. Inainte de a intra in scena, pe marele bariton roman, cu toata vocea lui sublima, si poate tocmai de aceea, il cuprindea teama ca o imprejurare neprevazuta, o neatentie de o clipa, un fir de praf asezat pe corzile vocale, sa nu-l impiedice cumva sa fie la inaltimea artei sale. Mario del Monaco, la randul sau, era pur si simplu obsedat de ideea de a nu-si dezamagi publicul. Iar un alt tenor legendar care impartea cu Nicolae Herlea scena de la Metropolitan Opera din New York, Franco Corelli, dupa actul al doilea al unui spectacol s-a incuiat pur si simplu in loja ce-i era rezervata, spunand ca nu mai intra in scena pentru ca nu poate sa cante in continuare la fel de bine cum cantase pana in clipa aceea. Cu greu a fost convins sa continue, in triumf, ca si pana atunci”. “Toate acestea ne vorbesc despre actul eroic pe care-l asuma un artist liric de cel mai inalt nivel, a continuat Mariana Nicolesco, despre responsabilitatea sa in linia de mira a exceptionalitatii, a supremei performante, a adevarului caruia suntem chemati sa-i dam viata in numele artei sacre a cantului”.

Nicolae Herlea: vocea sublima a unui mare emotiv

Audienta a ascultat cu incantare inregistrari din operele Il Barbiere di Siviglia de Rossini, Rigoletto si Ernani de Verdi, Andrea Chenier de Giordano si I Pagliacci de Leoncavallo, in interpretarea lui Nicolae Herlea, ovationandu-l de fiecare data pe marele artist. Aceste arii au ilustrat conferinta, plina de surprinzatoare elemente analitice, intitulata Ganduri la o aniversare, pe care a sustinut-o cercetatorul in muzicologie dr. Stephan Poen, de la Roma. Publicul a aplaudat-o cu caldura pe soprana Mihaela Maxim, laureata Marelui Premiu Darclee 2005, care in seara omagiala Nicolae Herlea, acompaniata la pian de Luminita Berariu, a interpretat cu brio aria Rosinei, Una voce poco fa, din opera Il Barbiere di Siviglia de Rossini, capodopera in care acesta a triumfat de peste 550 de ori pe scenele din tara si din strainatate.Zi de zi, Braila isi confirma astfel statutul de capitala a liricii. “Cu mijloace modeste, declara Mariana Nicolesco, noi am realizat si realizam in continuare adevarate miracole”.