EvoBus Romania, divizia de autobuze si autocare a DaimlerChrysler, a livrat cu succes toate cele 500 de autobuze Citaro catre Regia Autonoma de Transport Bucuresti. Contractul a fost semnat in luna decembrie 2005, dupa ce EvoBus GmbH a castigat licitatia la care au participat nu mai putin de 37 de companii internationale.

Dintre acestea, doar patru au depus ofertele si numai doua au fost acceptate, Iris Bus din Franta si Evobus Citaro GmbH din Germania.

"Livrarile au inceput in luna mai a anului 2006, astfel incat in luna mai 2007, la exact un an, a fost livrat intregul lot (calendarul fiind respectat)", se arata in comunicatul EvoBus Romania.

Deniz Kuluhan, directorul de vanzari si marketing EvoBus Romania, s-a declarat increzator in colaborarea cu RATB, sustinand ca aceasta "a dat tonul cu cele 500 de unitati prin semnarea contractului". "Procedura de atribuire a contractului de furnizare de produse pentru alte 500 de autobuze tocmai a fost deschisa si avem incredere ca RATB va alege conceptul testat Mercedes-Benz".
Mercedes-Benz Citaro a vandut in Europa 15.000 de unitati, dintre care 500, cu lungime de 12 metri, la standard de poluare Euro 3, ruleaza pe strazile Capitalei.

Promisiuni de aer conditionat...

Citeste si:

Desi, la 3 iunie, cand s-au "lansat" in trafic primele 15 autobuze, primarul Videanu anunta ca acestea sunt dotate cu aer conditionat, bucurestenii au observat contrariul. Ceva mai tarziu, sustinand ca este o confuzie, directorul general al RATB, Gheorghe Aron, a declarat ca autobuzele sunt omologate, respectand normele comunitatii europene. Autobuzele au sistem de climatizare cu turboventilatie, dar acest lucru nu este sesizabil in conditii de supraaglomerare.

"Vom avea in vedere, incepand cu aceasta saptamana, montarea unor aparate de aer conditionat in spatiul calatorilor, dar acest lucru va presupune inca 8.000 sau 10.000 de euro in plus pentru fiecare autobuz achizitionat, in total 4 milioane euro. De asemenea, trebuie stiut ca instalatia de climatizare in autobuze nu poate functiona la fel ca in alte spatii inchise, in conditiile in care usile se deschid permanent, in statii", a declarat atunci directorul RATB. Gheorghe Aron a precizat ca este interesat personal sa adapteze aceste autobuze la conditiile din Romania, unde numarul celor care folosesc mijloacele de transport in comun este mai mare decat in celelalte tari. "Am ales oferta superioara din punct de vedere tehnic si ca pret. Un autobuz Mercedes costa 188.000 de euro", declara directorul RATB.

...care n-au avut rezultatul scontat

Contactat telefonic, Mihai Vladarau - purtatorul de cuvant al RATB - ne-a explicat ca, in momentul de fata, autobuzele Citaro nu au aer conditionat.
"S-au montat, de proba, doua instalatii de aer conditionat pe autobuzele Citaro, dar acestea n-au avut rezultatul scontat. Clima nu facea fata la intreaga suprafata a autobuzului si la numarul mare de persoane care pot circula cu acest mijloc de transport. Costurile s-au dovedit, de asemenea, a fi destul de mari, odata ce costul unei singure instalatii de aer conditionat se ridica la 350 milioane lei", ne-a mai spus Vladarau, precizand ca "se analizeaza solutia".

Intreaga flota din Palma are AC

Se pare, insa, ca astfel de lucruri sunt posibile numai la noi. Compania de Transport Municipal din Palma de Mallorca are in dotare o intreaga flota de autobuze Citaro (101 MB Citaro de 12 metri, 25 Citaro G articulate, 12 Citaro minibus de 9 metri si un minibus Citaro de 7,7 metri) si toate sunt cu aer conditionat. Probabil pentru ca acolo verile sunt caniculare, ajungand la temperaturi de aproximativ 40 de grade... Dar si in Romania e la fel. In plus, mijloacele de transport in comun din Palma sunt mult mai putin aglomerate, majoritatea turistilor preferand sa-si inchirieze autoturisme pe perioada sejurului. Desi s-ar putea crede ca, din acest punct de vedere, investitiile spaniolilor in aerul conditionat nu se justifica, se pare ca ei au mai mult respect pentru localnici si tin cu adevarat la confortul celor care aleg sa-si petreaca vacantele pe meleagurile lor...