Muzeul National de Arta al Romaniei are placerea sa va invite joi, 24 august 2006, ora 18.00, la vernisajul expozitiei "Culorile gradinii in peisajul romanesc", organizata de Sectia de Arta Romaneasca Moderna. Expozitia face parte din manifestarile pregatite de Muzeul National de Arta al Romaniei cu ocazia Anului Francofoniei. Expozitia "Culorile gradinii in peisajul romanesc" propune publicului o abordare inedita a unui secol de pictura romaneasca (1850-1955), prin intermediul a 134 de lucrari din patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaiei ce ilustreaza o tema plina de sensibilitate si lirism.

Expozitia reuneste picturi datorate unor personalitati marcante precum Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Stefan Luchian, Theodor Pallady, Gheorghe Petrascu, Nicolae Tonitza, alaturi de lucrari semnate de artisti mai putin cunsocuti precum Fidelis Walch, Nicolae Grant, Jean Neylies, Gheorghe Marculescu sau Nicolae Stoica. Toate aceste opere sunt expresia pasiunii pe care artistii o manifesta fata de gradina, fata de natura.


Alaturi de lucrari infatisand gradini, in expozitie sunt prezente si peisaje, interioare, naturi statice, precum si portrete cu pitoresti accesorii vegetale - toate dezvaluind un interes special acordat naturii, o viziune sensibila caracteristica picturii romanesti.

Selectia lucrarilor permite totodata o sumara trecere in revista a evolutiei picturii romanesti moderne, a interferentelor acesteia cu tendintele si curentele europene care au marcat racordarea sa la marea cultura occidentala. Parcursul evidentiaza atat continuitatea viziunii traditionale (C.D. Rosenthal - "Scena la fantana", Misu Popp - "Tanara in peisaj"), conservatorismul unor formule (Costin Petrescu - "Misitul", Dimitrie Mihailescu - "Peisaj"), cat si momentele de ruptura care au condus la revolutionarea limbajului plastic (Vasile Popescu - "Parc", Iosif Iser - "Peisaj din Franta").
Vazuta pe rand ca univers exotic sau rustic, ca alegorie si simbol al feminitatii, ca spatiu de relaxare si petrecere a timpului liber sau, dimpotriva, ca loc in care se desfasoara munci de sezon, gradina - in toate aceste ipostaze - este o metafora ce introduce privitorul in intimitatea relatiei artistilor cu natura surprinsa in toata complexitatea si diversitatea ei.

Un foarte util instrument pentru parcurgerea expozitiei il constituie catalogul bilingv romano-francez care opteaza pentru prezentarea cronologica a lucrarilor, furnizand astfel un scurt istoric al picturii romanesti moderne. Pe langa informatii despre tema propusa si lucrarile selectionate, catalogul include si scurte biografii ale tuturor artistilor prezenti in expozitie.