Romanii care vor sa faca cumparaturi din fata tastaturii au la dispozitie cel putin 500 de magazine virtuale numai in tara, gata oricand sa-i serveasca cu cele mai diverse produse. Din cele 500, doar 4- 5 sunt cu adevarat cautate, ocupand circa 90 la suta din piata de profil. Cu interfete prietenoase, ca nu cumva clientul sa se incurce, majoritatea magazinelor virtuale nu-ti cer nici macar card. E drept, pentru a ti se aduce marfa cumparata acasa, e nevoie de o comanda minima. Nimeni nu se va deranja sa trimita la tine acasa masina pentru o comanda de un leu.

Site-ul Amazon.com nu mai vrea sa auda de romani
Pe de alta parte, desi in Romania comertul online este abia la inceput, in alte parti romanii sunt deja refuzati la tranzactii, din cauza fraudelor sau tentativelor de frauda electronica. Unul din site-urile celebre care nu mai vrea sa auda de romani este Amazon.com. Cazurile in care IP-urile potentialilor clienti romani sunt blocate sunt la ordinea zilei. Nici cei de la E-bay nu sunt foarte fericiti cand romanii dau iama la shopping, dar deocamdata nu au introdus restrictii.

Ca volum, comertul online este pe o curba ascendenta. In 2004, s-au facut cumparaturi online in Romania de circa 4,3 milioane de dolari. Pentru anul acesta, estimarile sunt diferite. Unii vorbesc de 20 de milioane de dolari, in vreme ce altii spun ca volumul tranzactiilor va atinge valoarea de 50 de milioane de dolari. Cert este ca potentialul este enorm. Ca numar insa, putini romani uzeaza de computer pentru a face cumparaturi. Cele 500.000 de accesari ale site-urilor care promoveaza comertul online nu sunt relevante, un singur utilizator putand accesa de mai multe ori pagina de internet a magazinului.

40 milioane lei, o piele de piton

Cel mai accesat site din Romania este www.okazii.ro. Pur si simplu intri la aceasta adresa, iti faci un cont gratuit si pornesti la cumparaturi. Poti intra, de exemplu, sa licitezi pentru piele de piton adusa de pe malul Nilului, pretul acesteia fiind ieri de 40 milioane de lei. Mecanismul e simplu. Vanzatorul plaseaza articolul scos la vanzare intr-o anumita categorie. O licitatie poate dura 3, 5, 7, 15 sau 30 de zile. In fiecare moment, atat cumparatorul, cat si vanzatorul verifica ce oferte au mai fost facute, numarul total de oferte si oferta maxima.

Pe timpul licitatiei, cumparatorii pot cere amanunte suplimentare celui care vinde sau pot schimba pareri intre ei cu privire la obiectul vanzarii. Ca la orice licitatie, cel care are oferta cea mai mare castiga licitatia. Proprietarul site-ului le trimite atat cumparatorului, cat si vanzatorului cate un mesaj prin e-mail, cu coordonatele celeilalte parti, punandu-i practic in contact. Din acel moment, cei doi sunt pe deplin responsabili pentru tranzactia incheiata. Ei vor trebui sa ia legatura si sa incheie afacerea la pretul stabilit. Pentru siteurile de vanzari, metodele sunt la fel de simple.

Intri pe siteurile respective, alegi produsele de care ai nevoie si apoi faci plata. Aceasta poate fi facuta fie in numerar la sediile firmelor care ti se indica pe site; fie tot in numerar la livrare, comisionarului care efectueaza livrarea; ramburs, la primirea coletului - daca sunteti in provincie; prin ordin de plata, mandat postal sau prin card. E drept, tranzactiile prin card sunt inca riscante in Romania.

Sute de mii de romani stau "cu mouse-ul la gura", licitand

"Call-center-ul nostru primeste cateva sute de apeluri telefonice pe zi, concretizate in cel putin 60 de comenzi. La acestea se adauga comenzile ce vin direct din site, aproximativ 40-60. Daca adaugam la aceste intrari si mesajele pe e-mail - in numar de cateva zeci pe zi - ne facem o imagine de ansamblu despre amploarea fenomenului numit comert electronic", ne-a declarat Liviu Taloi, PR Manager la eMAG.ro, unul dintre cele mai cautate magazine virtuale. Potrivit serviciului de monitorizare al trafic.ro, numai in ultimele 30 de zile, acest site a fost vizitat de peste 130.000 de romani, adica in medie peste 6.000 de vizitatori pe zi.

Citeste si:

"Volumul de vanzari este incurajator. Vindem in medie de 3 miliarde de RON pe luna, iar comanda/persoana este , tot in medie, de 350 euro, aproximativ 1400 RON", mai spune Taloi.
Frauda prin computer - inca la moda printre romani
"Produsele cele mai bine vandute sunt notebook-urile, aparatele foto digitale, camerele video, telefoanele mobile, precum si produsele de sezon -aparate de aer conditionat sau centrale termice.

Datorita filtrului numit internet, publicul nostru este unul mai bine documentat, mai apropiat de conceptul de "prosumer" decat de "consumer", astfel si gama de produse ce se vinde mai bine este cea a produselor high-end", crede PR Managerul de la eMAG.

Proprietarii magazinelor virtuale romanesti spun ca au fost victime ale cel putin unei tentative de fraudare, reprosand autoritatilor o pasivitate paguboasa. "Tentative de frauda am avut si avem in continuare. Din fericire, ele au esuat datorita masurilor de siguranta pe care le-am adoptat. Dar am dori o deschidere mai mare din partea autoritatilor in tratarea fraudelor. Motivul invocat de ei este lipsa unei legislatii coerente", spune seful PR-ului de la eMag. De regula, cumparaturile false se fac din net-cafeuri, dand ca adresa de livrare o casuta postala deschisa cu ajutorul unor acte false.

Surse din politie spun ca acest gen de infractiuni este greu de depistat. "Chiar daca gasesti locul din care se face plata, ori adresa casutei postale unde urmeaza sa se faca livrarea, e dificil sa-i prinzi. De regula, hotii colaboreaza cu factorii postali, afland daca am intrat pe fir", au declarat sursele citate. Ultima gaselnita o reprezinta firmele-fantoma care isi fac reclama pe internet. Acestea ofera de regula produse la preturi foarte mici, iar utilizatorii de carduri le apeleaza. Numai ca dupa efectuarea platii nu se primesc nici produsele comandate si dispar si banii de pe card.

"Proprietarii site-ului sunt de fapt hackeri care doresc sa afle doar numarul cardului pentru a face ulterior cumparaturi de pe internet", spun politistii.
De ce sa cumparam din fata tastaturii?
Comertul online e infinit mai simplu decat cel clasic. Nu exista bariere de timp sau de spatiu, nu astepti la cozi, nu ti se raspunde in doi peri de cate o vanzatoare plictisita si, in plus, ai avantajul cumparaturilor private. Daca esti o persoana mai timida, pe internet nu te vede nimeni cumparand produse ce tin, de exemplu, de sex.

Un alt aspect important este pretul, mai mic decat in magazinele clasice, datorita costurilor mai reduse de functionare a unui magazin virtual. Dezavantajul principal al e-magazinelor este lipsa unei "cabine de proba" - cumparatorii nu pot testa produsele cumparate, lucru care la romani este inca destul de important.

In lume, magazinele online vand de miliarde de dolari anual

Cel mai mare magazin online, Amazon.com, a raportat venituri din vanzari pentru trimestrul al II-lea 2005 de 1,75 de miliarde de dolari (1,45 miliarde de euro). Cele mai semnificative incasari ale Amazon au provenit din vanzarea de CD-uri, DVD-uri si alte produse de media, acestea cifrandu-se la 1,2 miliarde de dolari (aproximativ un miliard de euro), insa si produsele de uz general vandute de companie la nivel mondial au adus acesteia venituri de 456 milioane de dolari (380 milioane euro), a explicat fondatorul companiei, Jeff Bezos.

Pe intreg anul fiscal, se estimeaza ca Amazon va inregistra venituri nete din vanzari de 8,28-8,68 miliarde de dolari (6,9-7,23 miliarde de euro), cu aproximativ 20-24% mai mult decat cele raportate pe anul fiscal trecut, au afirmat analistii Thomson Financial, provider de solutii integrate pentru afaceri. Tot pe trimestrul al doilea, eBay, cel mai mare site de licitatii pe internet din lume, se poate lauda cu peste 400.000 de vanzatori care au adus companiei venituri semnificative, scrie editia online a publicatiei britanice Financial Times.