Unele universitati organizeaza, astazi, festivitatea de deschidere a noului an universitar. Altele au ales sa-i stranga, luni, pe studenti in amfiteatre. Despre cum va fi acest an universitar ne-a vorbit ministrul Educatiei, Mircea Miclea.

- Reducerea studiilor de licenta la trei ani inseamna ca vom avea studenti care invata mai putin?

- Studentii vor invata exact cat au nevoie pentru calificarea pe care o obtin. In mod normal, trebuie sa invete mai putine discipline. Este contraindicat ca discipline care se studiau anterior in patru ani sa se invete in trei ani. Se reduce numarul disciplinelor si creste numarul informatiilor care trebuie sa fie relevante pentru calificare. Totusi in acest an cred ca vor mai fi situatii in care universitatile vor incerca sa inghesuie cursurile din 4 ani in 3 ani de dragul de a-si pastra normele didactice.

Masteratul va deveni esential pentru integrarea studentilor pe piata muncii. Durata masteratului va creste la doi ani. In acest an vom incepe definirea cadrului national al calificarii pentru invatamantul superior. Aceasta inseamna ca, pana la finele anului universitar, universitatile vor trebui sa-si defineasca pentru fiecare specializare pe care o au ce calificare ofera specializarea respectiva in termeni de cunostinte, competente si aptitudini, exact dupa modelul european.

Si atunci, avand definita aceasta calificare, practic studentii au un instrument in plus de a vedea clar care e capatul drumului. Odata definite calificarile, se poate redefini curricula. Astfel, curricula nu va mai fi rezultatul luptelor de putere.

- Cine va controla modul in care universitatile ii ofera studentului o curricula care sa-i asigure succesul pe piata muncii?

- Agentia pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior. Unul dintre obiectivele acestei agentii este de a vedea in ce masura se restructureaza curricula in functie de calificari. Comisia trebuie sa spuna: "asta este calificarea, sa vedem in ce masura planul de invatamant corespunde cu calificarea". Si-atunci, daca nu bate, esti sanctionat, adica vei primi mai putine locuri bugetate.

- Cresc bursele?

Citeste si:

- Cred ca trebuie crescuta ponderea burselor sociale. Restul burselor trebuie marite ca si cuantum, dar reduse ca numar si scoase la competitie, fiindca nu-ti dau bursa numai pentru ca ai 9 si 10, ci iti dau bursa pentru ca tu ai 9 si 10 sau de la 7 in sus, dar faci ceva in plus, esti angajat intr-un program de cercetare, ai activitate studenteasca, faci voluntariat. Am facut toate demersurile catre Ministerul de Finante pentru a creste subventia la cazarea in camine pana la nivelul de 965.000 lei. Pentru burse vom vedea care este bugetul de anul viitor si in functie de acesta vom lua eventuale decizii.

- Se va mentine ,prapastia" salariala intre preparatori si profesori?

- Functiile didactice se vor simplifica. Nu va mai fi functia de preparator. Ea practic va fi preluata de doctorand. Va ramane functia de asistent, nu cred ca va mai ramane cea de lector, vor ramane functia de conferentiar si functia de profesor. Va fi o simplificare a gradelor didactice pentru a le face mai atractive. In al doilea rand, cred ca trebuie despartit statul de functiuni de statul de plata, adica poti sa dai unui asistent bun salariul unui conferentiar.

- Ce-i lipseste studentului roman pentru a fi competitiv in Europa?

- Cred ca linia de consiliere si orientare in cariera e ramasa in urma in universitati. La nivel de licenta, invatamantul nostru este bine clasat. Marea diferenta este masteratul. Aici apare ruptura. Calitatea masteratelor din statele occidentale este mult mai buna decat la noi.

- Admiterea la masterat in acest an se face dupa vechile reguli?

- Admiterea din acest an ramane nemodificata, dar se va introduce treptat din 2006-2007 noul tip de masterat. Va fi in mod obligatoriu generalizat, in momentul in care termina prima promotie, adica peste trei ani. Ministerul va scoate la licitatie masterate finantate pentru nevoile educatiei, adica pentru pregatirea directorilor si inspectorilor scolari.