PARTENERIAT - Presedintele Frantei a luat "partea leului" si la Bucuresti
Fara a avea public o componenta economica afisata, vizita-fulger a presedintelui Frantei in Romania isi dezvaluie incet-incet rezultatele surprinzator de substantiale obtinute in cele cinci ore petrecute la Bucuresti. Cum spunea mai de mult domnul Traian Basescu, si Sarkozy a venit sa-si ia tainul.

Acordul de parteneriat strategic intre Romania si Franta semnat luni are consecinte economice directe atat in privinta viitorului proiectului Nabucco, cat si in sectoarele nuclear si aeronautic.

Declaratiile presedintelui Traian Basescu cu privire la adoptarea Gaz de France ca asociat la proiectul Nabucco au starnit nedumerire printre ceilalti parteneri care vor construi gazoductul. Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor, a fost nevoit sa-i linisteasca pe reprezentantii Austriei, Germaniei, Ungariei, Bulgariei si Turciei ca tara noastra nu a semnat un angajament care sa contrazica acceptarea companiei germane RWE drept partener la proiectul Nabucco. Emotia printre partenerii la proiectul Nabucco rezida in faptul ca Gaz de France nu este acceptata de Turcia, si decizia anuntata la Bucuresti poate sa arunce in aer intregul proiect, si asa intarziat si cu un viitor incert.

"Declaratiile presedintelui Basescu au cazut exact cu o zi inainte de semnarea oficiala la Viena a includerii RWE la Nabucco, ceea ce a creat neliniste printre celelalte state. Din punctul lor de vedere, parea ca Romania a actionat unilateral in acceptarea Gaz de France la realizarea gazoductului", a precizat un inalt oficial roman.

Varujan Vosganian a contrazis acum doua zile la Viena declaratiile presedintelui Traian Basescu cu privire la prezenta companiei franceze intre actionarii Nabucco. "Remarca presedintelui francez si declaratia presedintelui Basescu au caracter protocolar, in contextul unei vizite de nivel inalt", a spus ministrul roman la ceremonia de semnare pentru accesul RWE la Nabucco Gas Pipeline International, compania care dezvolta proiectul de conducta pentru transportul gazelor naturale.

ACORD. Luni, 4 februarie, Traian Basescu spunea la Palatul Cotroceni, in conferinta de presa organizata impreuna cu Nicolas Sarkozy, ca "a convenit" participarea Gaz de France la proiect. "As vrea sa va informez ca am convenit ca firma de stat, compania de stat franceza Gaz de France sa fie asociata proiectului Nabucco, Romania urmand sa fie un sustinator al Gaz de France in angajarea in proiectul Nabucco", a declarat Basescu. Si presedintele francez a confirmat acest fapt la intalnirea cu presa. "Franta este foarte sensibila la acest lucru si este un fapt foarte important pentru Gaz de France (intrarea in cadrul Nabucco - n.r.)", a precizat Sarkozy. Conducerea Gaz de France pare luata prin surprindere de aranjamentele franco-romane la nivel inalt, declarand explicit ca "nu a luat o decizie in privinta participarii la proiectul Nabucco". Participarea franceza este agreata acum si de companiile MOL (Ungaria) si Bulgargaz.

In schimb, autoritatile turce continua sa se opuna participarii Gaz de France la proiectul Nabucco, a precizat un oficial turc, citat de Reuters. Pozitia Turciei este de neclintit, deoarece Parlamentul francez a recunoscut in 2007 masacrul impotriva armenilor infaptuit de armata turca intre anii 1915 si 1916. Autoritatile turce neaga ca armenii au fost victime ale unei campanii sistematice de eliminare. In plus, Franta are o rezerva fatisa in privinta intrarii Turciei in Uniunea Europeana.

Citeste si:

"DUPA MINE, POTOPUL..." "Consortiul Nabucco este alcatuit acum din companiile RWE, OMV, MOL, Transgaz, Bulgargaz si Botas, fiecare avand 16,67% din actiuni. Declaratiile oficiale venite din partea presedintelui Romaniei privind introducerea Gaz de France in proiect au indus o stare de nervozitate in randul celorlalti parteneri din consortiul care va construi Nabucco.

Pentru a salva situatia si asa precara a proiectului, Ungaria si Bulgaria au anuntat ca sustin implicarea Gaz de France. Mai intai, MOL a precizat intr-un comunicat de presa ca "apreciaza noul concept care implica Gaz de France drept cel de-al saptelea membru al proiectului Nabucco", in vreme ce confirmarea bulgara a venit din partea lui Dimitar Petrov, ministrul Economiei si Energiei.

PROCEDURA. Hilmi Guler, ministrul turc al Energiei si Resurselor Naturale, a declarat cu ocazia primirii RWE in cadrul companiei ce va construi gazoductul ca "in principiu Turcia nu este impotriva unui al saptelea partener, dar decizia trebuie luata in comun de catre toate partile". Precizarile ministrului turc vin in contextul in care pentru acceptarea unui nou partener este nevoie de acordul tuturor tarilor care dezvolta Nabucco, inclusiv al Turciei. Fiecare stat are drept de veto in desemnarea noilor actionari si este nevoie de unanimitate pentru luarea acestui gen de decizie. Si Adrian Cioroianu, ministrul roman de Externe, a precizat la vizita lui Sarkozy ca "Romania poate propune Gaz de France o colaborare pe tronsonul romanesc al Nabucco". Insa si in acest caz este nevoie acordul tuturor statelor.

CENTRALA NUCLEARA. Cotidianul francez Le Figaro relata ca parteneriatul strategic incheiat luni de presedintele francez si omologul sau roman ar putea fi urmat de achizitionarea de catre Romania a unei centrale nucleare, a doua din tara noastra. Acest document-cadru este menit sa consolideze relatiile in mai multe domenii si trebuie sa fie urmat de o "foaie de parcurs", care ar putea duce la semnarea mai multor contracte, precizeaza publicatia franceza. "Acesta este sensul parteneriatului strategic pe care l-am semnat impreuna cu presedintele Romaniei si va permite o colaborare activa la nivelul energiei, in special energia nucleara, la nivelul gazelor naturale si a industriei de armament", a declarat Sarkozy la Palatul Cotroceni. Romania a anuntat din toamna lui 2007 ca intentioneaza sa construiasca o a doua centrala nucleara in viitor, posibilele locatii fiind pe Siret, in zona Bacau, sau pe Olt, la Fagaras. Companiile franceze Areva si Alstom sunt printre cei mai mari constructori de centrale nucleare din lume.

In plus, compania EADS este interesata ca Romania sa cumpere de la aceasta avioane multi-rol, in urma anuntului ca tara noastra va aloca patru miliarde de euro in urmatorii ani pentru acest program de inzestrare a armatei romane.