Teodor Atanasiu, presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, este stresat de investitori dornici sa puna mana pe ceea ce a mai ramas in proprietatea statului. "Am primit oferte de toate tipurile, de nici nu va imaginati. Fiecare
Teodor Atanasiu, presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, este stresat de investitori dornici sa puna mana pe ceea ce a mai ramas in proprietatea statului. "Am primit oferte de toate tipurile, de nici nu va imaginati. Fiecare cand vine mai are si o idee ghidusa, care nu se potriveste cu legislatia romaneasca, si atunci le spun: haideti sa revenim la asta! Spre exemplu, am primit de la fonduri de investitii oferte de preluare in bloc a unor participatii sau de preluare a intregului portofoliu" - se destainuia ziaristilor mai-marele privatizarilor din Romania.
Nu cred ca reactia domnului Atanasiu trebuie trecuta cu vederea, deoarece este extrem de interesanta, redeschizand o discutie din 1997. AVAS mai are in prezent in portofoliu aproximativ 60 de societati comerciale unde statul este actionar majoritar si un stoc deosebit de consistent de participatii minoritare. O avere consistenta si mai ales tentanta. Sa fie simpla vanzare a acestor participatii singura solutie optima pentru statul roman? Aruncand de-a valma societati in licitatii prin strigare, ca la targ, vor fi rezolvate problemele din industrie si nu numai. Intelegem faptul ca statul are nevoie urgenta de bani pentru a petici gaurile bugetare, dar efectul acestei politici este si va fi insignifiant, banii evaporandu-se cat s-ar spune "adjudecat" intr-o licitatie cu strigare.
Ideile mentionate de presedintele AVAS nu sunt ghiduse, ci chiar interesante. Aceasta daca Executivul aplica o legislatie transparenta si competitiva a privatizarii. AVAS, avand acum in portofoliu si participatiile fostului Oficiu al Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI), sta pe o mina de aur a carei vanzare pe bucati se va dovedi paguboasa. Numai din detinerile minoritare aceasta institutie poate lansa pe piata un nou important Fond de Investitii pe structura actualelor Societati de Investitii Financiare, Fond deschis investitorilor institutionali, dar si celor mici. Mai mult cu o administrare privata, caci statul s-a dovedit un prost manager, un astfel de Fond poate aduce restructurarea societatilor din portofoliu, asigurand resurse financiare substantiale de pe urma interesului manifestat de investitori pentru produse noi in piata. Desigur, de aici va castiga si piata de capital, Bursa fiind motorul unor asemenea tranzactii. Ideea nu este noua, asa cum mai afirmam, dar pentru ca ea sa prinda viata este nevoie de vointa, in special politica. Dupa cum spuneam, in 1997, presedintele de atunci al Bursei de Valori Bucuresti comenta rezultatele slabe ale procesului de privatizare in Romania. "Nu legea este de vina pentru rezultatele din prezent, ci asa-zisul profesionalism de care dau dovada reprezentantii FPS si ai Ministerului Privatizarii. In aceasta regandire a privatizarii, rolul FPS poate fi altul. Se poate merge pana acolo incat sa ne gandim la privatizarea FPS-ului", preciza acesta. Totul a ramas la stadiul de simpla declaratie, guvernantii avand alte griji decat piata de capital. Cum vedea, in urma cu 11 ani, fostul presedinte al Bursei procesul de remodelare a privatizarii prin infiintarea unui nou Fond de Investitii similar SIF? "Aceasta privatizare poate insemna prezenta FPS (stramosul actualei AVAS) pe piata de capital, chiar cotarea la Bursa de Valori Bucuresti, ceea ce se va traduce in mobilizarea capitalului autohton si a celui strain de care Romania are nevoie. Pare o idee indrazneata, dar daca nu studiem toate posibilitatile, intr-un interval extrem de scurt, nu raspundem acelei cerinte de profesionalism de care trebuie sa dam dovada"- motiva atunci oficialul BVB. Culmea, o astfel de idee, mai tarziu, este adevarat, a fost imbratisata de Gabriel Zbarcea, fost presedinte al AVAS. "Sunt de acord ca, la nivel principial, in cadrul economiei romanesti se simte nevoia stringenta a unui organism de reglementare cu parghii economice foarte clare si eficiente. Modelele la care putem apela sunt multiple. Fiecare are avantajele si dezavantajele lui. Sunt convins ca piata este cel mai eficient si credibil instrument de reglementare in acest domeniu, iar singura misiune imperativa a statului este sa asigure un cadru transparent si echitabil de manifestare a acestor actori economici", comenta Zbarcea. N-a mai apucat sa dezvolte ideea, caci si-a inaintat demisia, privatizarile urmand cursul cunoscut. Cu pierderile de rigoare.
Poate nici acum nu este tarziu ca planul respectiv sa fie pus in practica. Spun aceasta intrucat noul organism, un puternic Fond de Investitii, va gestiona, pe principii private de performanta, doar pachetele reziduale de actiuni detinute la o multitudine de societati comerciale acum privatizate. Aceasta participatie, minora pe bucati, dar deosebit de considerabila per ansamblu, poate fi valorificata pe piata de capital. Cum mai subliniam, s-ar ajunge, intr-adevar, la o privatizare total transparenta, oferindu-se atat investitorilor romani, cat si celor straini un atractiv debuseu investitional care ar tine cat mai mult in tara acei numiti "bani fierbinti". Cu alte cuvinte, propunerile primite de actualul presedinte al AVAS nu sunt asa de ghiduse precum le caracterizeaza domnul Atanasiu.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.