Un sfat - “Fiecare trebuie sa-si traiasca propria viata”
In 40 de ani de cariera, a avut peste 100 de roluri in teatru, film si radio. Florina Cercel, o femeie puternica, un vulcan in perpetua eruptie, care nu a ezitat sa ne impartaseasca din prea plinul existentei sale teatrale, si nu numai. O romantica totdeauna arzatoare, niciodata visatoare, o vaduva sagalnica, o tanara cu inima rece si de neasediat, o mama leoaica, o boieroaica incredibila, o taranca legata de pamant, de sat si de barbat in filme precum “Crucea de piatra”, “Femeia din Ursa Mare”, “Dumbrava minunata”, “Iancu Jianu-Zapciul”, “Iarna bobocilor”, “Bocet vesel”, “Caruta cu mere”, “Roscovanul”, “Prin cenusa imperiului”, “Dincolo de pod”, “Filip cel bun” sau “Fratii”. Asa apare in imaginatia noastra Florina Cercel. In jurul ei e mereu agitatie, un du-te vino zapacitor. Fascinatie. Prezenta ei intr-un film face sa creasca tonusul simtitor. Farmecul sau intepator, cu malitie inteligenta, invioreaza din strafunduri ideea de plictis. Superficialitatea nu-i sta in caracter, iar personajele ei sunt pline de sensul continutului, de verva, de nerv, de neastampar, care scot scantei. Scantei care lasa urma unui talent in permanenta stare incandescenta. Fiecare rol este realizat intr-o maniera speciala, care tradeaza o experienta bogata, te fascineaza si te acapareaza. “Muncesc la fel de mult ca la 30 de ani”, ne-a spus Florina Cercel. “Daca in tinerete ideea de a 'munci>> in teatru si film mi se parea o activitate fireasca, acum pretuiesc fiecare clipa de munca ca pe un dar minunat! Am spectacole la National, alerg la teatrul din Galati si filmez aproape zilnic la 'Inima de tigan>>. Sunt seara de seara pe micul ecran, dar primesc si mesaje referitoare la spectacolele mele din teatru sau la filmele pe care le-am facut inainte. Micul ecran te face mai repede cunoscut ca actor sau te readuce in memoria telespectatorilor. Oricum, prezenta actorilor profesionisti pe micul ecran este un lucru extrem de pozitiv. Actoria este profesia mea, o menire pe care ma straduiesc la nesfarsit s-o invat si s-o perfectionez! Ca actrita am incercat si incerc mereu sa fiu naturala, credibila, sa nu alunec in rutina. Intr-un cuvant - poate cam pretios - ma straduiesc 'sa ma nasc>> cu fiecare rol nou. Categoric 'Vassa Jeleznova>>, de Maxim Gorki, a fost momentul decisiv al carierei mele”, spune Florina Cercel. Duminicile din copilarie? “Parintii mei au respectat cu adevarat traditia pranzurilor in familie”, isi aminteste actrita. “Tata avea de obicei concert la Filarmonica vinerea si sambata, de la care eram nelipsita. Duminica dimineata, mama ne ducea la biserica, apoi acasa tata ne canta invariabil Heiden, partea solistica pentru trompeta si apoi urma pranzul de duminica in familie. Era minunat, e de neuitat! Am fost o adolescenta rebela - in sensul restrictiilor vremurilor de atunci. Imi doream cu ardoare sa ajung actrita. Invariabil, la orele de matematica (materie pe care am detestat-o si simt si azi de ce), pe profesoara, care era si diriginta clasei o manipulam cum doream 'jucand teatru>>, bineinteles”: ma prefaceam neatenta la rezolvarea unui exercitiu a carui rezolvare de fapt o stiam perfect - profesoara cadea in plasa mea, ma striga la tabla, eu ma prefaceam ca am incurcat-o definitiv, colegele chicoteau, eu mergeam alene la tabla, ma balbaiam, transpiram, profesoara exulta de fericire ca m-a prins nepregatita si brusc, rezolvam problema 'chipurile nevinovat>>. Pe doamna Belcescu (asa o chema pe profa de mate si diriginta) o apucau spumele, ochii ii ieseau din orbite ca la melc si urla: “Fetito, iti doresc sa ajungi Lucia-Sturdza Bulandra, dar nu la ora de matematica! Iesi afara!” Nu mi-as da nici un sfat! Atunci, ca si acum, orice sfat e de prisos! Fiecare trebuie sa-si traiasca propria viata, sa faca fata propriilor incercari de viata, de destin! Pana la urma, planeta noastra se sprijina pe umerii firavi ai tinerilor - asa cred eu!” Premii. Florina Cercel, un farmec in plus, un vino-ncoa irezistibil, detinatoare a Premiului Uniter pentru cea mai buna interpretare feminina pentru rolul “Vassa Jeleznova”, de Gorki.