Luni la pranz, Comisia Europeana va da publicitatii rapoartele despre progresele efectuate in domeniul Justitiei de catre Romania si Bulgaria. Sursa noastra din cadrul institutiei europene, foarte bine informata, ne-a spus ca acest document are in primul rand o caracteristica majora: nu este vorba nicidecum de un raport final, in care sa se traga concluzii, ci unul intermediar, de etapa, inaintea celui real, complet, care va fi publicat in luna iulie a acestui an. Iata de ce s-a luat si decizia ca in acest text elaborat de Secretariatul General al CE sub coordonarea d-nei Catherine Day sa nu se ia in discutie problema clauzei de salvgardare, totul limitandu-se acum la o incercare de a stabili o cat mai exacta radiografie a starii de fapt.
Raport factual
In cazul tarii noastre, estimarea generala este ca a existat un raport de lucru foarte bun cu Guvernul Romaniei care a reactionat prompt la semnalele existente in precedentul Raport si a incercat sa umple cat se poate de rapid golurile existente. A incercat, dar asta nu inseamna ca a si reusit in toate sectoarele, "chiar daca ar fi profund incorect sa nu spunem ca exista progrese". Domeniile vizate sunt deja binecunoscute. Primul este cel al luptei impotriva coruptiei la nivel inalt unde au existat promisiuni si nu s-au vazut rezultate pe masura, chiar daca DNA si-a facut bine treaba. In cele 10 mari cazuri, nenominalizate la nivel personal, "ceea ce vedem este un ping-pong institutional intre diferitele organisme ale statului invocandu-se probleme procedurale". Raportul va mai analiza si consecintele pe care le pot produce unele amendamente propuse pentru Codul Penal, se va mai vorbi si despre intarzierile sau restantele importante in domeniul personalului din sistemul Justitiei, despre intarzierile in constituirea ANI si despre nivelul destul de putin satisfacator al luptei impotriva coruptiei la nivel local.
Urmeaza alt raport
"Este o estimare tehnica, factuala si nimic mai mult, nu vrem sa ne amestecam in treburile Presedintiei sau Guvernului Romaniei" mentiona sursa respectiva, cu trimitere directa la nesfarsitele si degradantele meciuri de politica interna din Romania, toate cu reflexe directe in zona institutionala europeana. Dar am scapat de clauza-sabie a lui Damocles? Nu neaparat, a sunat raspunsul, deoarece nu este nevoie de un Raport pentru ca ea sa fie invocata. Astfel, daca in Romania ar aparea brusc o situatie atat de serioasa incat sa motiveze o asemenea decizie, fireste ca ea se poate lua in termen de mai putin de 24 de ore... Am intrebat daca lipsa unui ministru la carma Ministerului Justitiei nu ridica probleme. Nu pentru noi, la nivelul Comisiei Europene, deoarece "nu este treaba noastra sa spunem Primului Ministru sau Guvernului cand sa numeasca ministri si in ce perioada de timp"... dar, in acelasi timp, sursa noastra a spus ca situatia respectiva a determinat unele state membre sa spuna ca acesta ar fi un argument concret in sensul lipsei de progrese.