Contractul, atribuit prin licitatie "internationala restransa"
Intocmirea documentatiei de finantare si a celei de licitatie ne costa 4,7 mil. euro
Mihai Grecu voia sa-i excluda de la licitatiile viitoareOri sunt prea multe posturi in institutiile publice, ori cei care le ocupa nu sunt preocupati de deciziile colegilor lor. Aceasta ar putea fi explicatia pentru faptul ca, aceeasi Companie Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) care anul trecut anunta ca va rezilia contractele cu Inocsa Spania a semnat recent unul nou.
Contractul, in valoare de aproape 4 milioane euro plus TVA, priveste asistenta tehnica in vederea elaborarii studiului de fezabilitate, proiectului tehnic, detaliilor de executie si a documentatiei de licitatie pentru doua sectiuni de drum ce apartin retelei transeuropene de transport (TEN-T), si este cofinantat de Comisia Europeana prin Facilitatea ex-ISPA si de Guvernul Romaniei prin bugetul de stat.
Potrivit CNADNR "prin serviciile de asistenta tehnica contractate se are in vedere intocmirea documentatiei pentru obtinerea finantarii, a documentatiei de licitatie pentru lucrarile de reabilitare a sectiunilor de drum DN 1H Zalau - Alesd (aproximativ 70 km) si DN 24 - limita dintre judetele Galati si Vaslui pana la Crasna si sectiunea BN 24 B Crasna - Albita (aproximativ 103 km)", durata de implementare fiind de 15 luni de la data semnarii.
"Cu o valoare totala de 3.969.000 euro (exclusiv TVA), Contractul de Asistenta Tehnica a fost atribuit prin licitatie internationala restransa firmei Inocsa Ingenieria SL din Spania", mai noteaza autoritatea.
Cel putin ciudat este ca, nu mai departe de jumatatea lunii decembrie 2007, insusi directorul general al CNADNR, Mihai Grecu, declara ca va rezilia toate contractele cu firmele partenere (proiectanti, consultanti si constructori) care nu s-au achitat de obligatiile contractuale. Printre acestea se afla, potrivit presei centrale, si firma spaniola Inocsa, "care nu a depus la timp documentatiile cadastrale de expropriere, pentru care au fost platiti".
Grecu afirma atunci ca, in opinia lui, proiectantii fac mai mult rau decat constructorii, dar ca este greu sa reziliezi contractele cu ei altfel decat de comun acord pentru ca si-au "angajat avocati foarte puternici".Urmarile erorilor de proiectareDefectiunile de proiectare ale companiei spaniole au fost semnalate anul trecut si de presa locala. Conform acesteia, erorile de proiectare pentru reabilitarea Drumului National 17 au dus la inundarea gospodariilor oamenilor din Valea Bargaului din Bistrita-Nasaud. La jumatatea anului trecut, primarii din zona i-au reclamat prefectului ca inundarea celor peste 100 de gospodarii a fost provocata de lipsa trotuarelor si a rigolelor, in conditiile in care drumul este inalt de 60 de cm, iar apa de ploaie nu are unde se scurge.
Constructorii, compania germana Geiger, au sustinut ca ei nu pot decat sa respecte proiectul care este realizat de Inocsa Spania.
Alte greseli de proiectare au fost semnalate de catre Directia Regionala de Drumuri si Poduri Cluj, care, in urma constatarilor de pe teren, au sistat lucrarile de reabilitare pe DN 1 intre Cluj si Gherla, la km 31. In satul Fundatura din comuna Iclod, in zona podului peste Valea Loanei, s-au amplasat, conform proiectului, ziduri din beton de aproximativ trei metri, blocand accesul membrilor a noua familii in propriile case.Sondaj printre soferii bucuresteniIn urma cu numai cateva zile, Gheorghe Udriste, seful Directiei de Transporturi din cadrul Primariei Capitalei a lansat in dezbatere publica "Strategia de parcare pe teritoriul municipiului Bucuresti". Şi aceasta este, in parte, produsul firmei spaniole Inocsa Ingenieria SL, care a colaborat cu municipalitatea si firma de avocatura Asesores de Infrastructuras din Spania, in calitate de consultant. Consultanta a costat aproximativ 1 milion de euro.
Potrivit unui comunicat al Primariei Capitalei, datat februarie 2007, "municipalitatea, in parteneriat cu firma de consultanta spaniola Inocsa Ingenieria SL, dezvolta, in perioada ianuarie - iulie 2007, prima faza a proiectului", costurile ridicandu-se la 600.000 euro, acestea fiind suportate de ... Guvernul Spaniei (?!). Pentru a identifica necesarul de locuri de parcare din Capitala, inginerii spanioli au impartit centrul Bucurestiului in 25 de subzone pentru a stabili posibilitatile de construire, supraterane sau subterane. Tot atunci se anunta ca spaniolii vor efectua un sondaj printre soferii bucuresteni.Referintele lor nu cuprind si rezultatul inspectiilorInfiintata in 1976, Inocsa Ingenieria SL Spania are din 1999 o sucursala si in Romania. "De atunci, Inocsa a ajutat sectorul public in desfasurarea proiectelor de lucrari civile finantate prin fonduri locale sau externe (BEI, BIRD etc.)", sustin ei cu emfaza aratand ca pot furniza "servicii profesioniste prin intermediul celor peste 100 de specialisti din intreaga tara, specialisti sustinuti de experienta si solvabilitatea unei companii active la nivel international si cu peste 30 de ani de experienta in domeniu".
Conform "referintelor" postate pe site-ul sau, Studiul de Fezabilitate si Proiect Tehnic pentru reabilitarea a 144 km din DN1C si DN17, cuprinde "reconstruirea imbracamintii rutiere, drenuri laterale, inspectarea podurilor si ziduri de sprijin".
Dupa cate se vede insa, propriile referinte nu coincid cu erorile constatate de cei de la Directiile Regionale de Drumuri si Poduri si nici cu dorintele beneficiarilor.