Diversificarea carburantilor la nivel mondial este conditionata de schimbarea statutului petrolului de la resursa strategica la resursa naturala, potrivit lui Gal Luft, directorul Institutului American de Analiza a Securitatii Globale. Luft

Diversificarea carburantilor la nivel mondial este conditionata de schimbarea statutului petrolului de la resursa strategica la resursa naturala, potrivit lui Gal Luft, directorul Institutului American de Analiza a Securitatii Globale. Luft a precizat in fata Parlamentului Britanic ca trebuie sa se urmeze exemplul sarii, si ea vazuta pana recent drept resursa strategica datorita importantei sale in conservarea alimentelor si a altor produse de importanta vitala, iar acum este un produs de consum curent. Expertul a dat ca exemplu pozitiv Brazilia, unde 80% din autoturisme functioneaza pe baza de alti carburanti. “Trebuie sa producem autoturisme care sa permita proprietarilor sa aleaga intre benzina si carburanti proveniti din hidrocarburi precum gaz etan, metan si butan”, a afirmat acesta. ALTERNATIVE. Luft a amintit ca acesti carburanti proveniti din hidrocarburi ar putea fi produsi pe baza de deseuri vegetale, trestie de zahar si alte produse agricole, cultivate in tarile calde, ceea ce prezinta un avantaj in lupta contra emisiilor de gaze cu efect de sera. Potrivit lui Luft, mai multe state din Asia, America Latina si Africa pot adera foarte repede la un astfel de proiect. Trecerea la aceste solutii ar duce si la imbunatatirea nivelului de viata din statele emergente si va rezolva si nevoia elaborarii de strategii in domeniul securitatii energetice pe termen lung. Exportul a mai completat ca majoritatea resurselor petroliere sunt acum concentrate in Arabia Saudita, Iran, Irak, Venezuela si Rusia, unde sunt nationalizate. In acelasi timp controlul statelor respective asupra resurselor este problematic, deoarece guvernele acestor state nu urmaresc sa scoata doar profit, ci au si interese geopolitice si ideologice. SCUMPIRI. Potrivit lui, pretul petrolului va ramane mare in viitor, in timp ce OPEC nu intentioneaza sa creasca productia. Cotatiile internationale mari ale barilului de titei au dus si la scumpirea gazelor naturale. Miercuri, Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie a hotarat cresterea tarifelor la gaze cu 8,5%. In acelasi timp, pretul benzinei si al motorinei fluctueaza si el in funtie de barilul de titei. In cursul lunii ianuarie, combustibilii s-au scumpit in medie cu doi bani, aproximativ 200 de lei vechi, iar din cauza accizelor aplicate, motorina a devenit mai scumpa decat benzina. “Cea mai mare parte a resurselor petroliere sunt concentrate in mainile unor state precum Arabia Saudita, Iran, Irak, Venezuela si Rusia, unde sunt nationalizate si puse sub controlul statului. Guvernele acestor state nu urmaresc doar sa scoata profit, ci au de asemenea interese geopolitice si ideologice”, a precizat expertul. Potrivit acestuia, pretul petrolului va ramane crescut pe viitor, in timp ce statele membre ale Organizatie tarilor Exportatoare de Petrol (OPEC) nu intentioneaza sa creasca productia, profitand de conjunctura de pe piata petroliera.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.