Taxa de prima inmatriculare sau ce o mai fi ea i-a depasit pana si pe initiatorii ei. Sa ne reamintim contrele dure dintre Sulfina Barbu, fostul ministru al Mediului, si Sebastian Vladescu, la fel de fost ministru, dar al Finantelor. Ultimul incercan
Taxa de prima inmatriculare sau ce o mai fi ea i-a depasit pana si pe initiatorii ei. Sa ne reamintim contrele dure dintre Sulfina Barbu, fostul ministru al Mediului, si Sebastian Vladescu, la fel de fost ministru, dar al Finantelor. Ultimul incercand sa linisteasca spiritele, pe fondul declansarii protestelor din ianuarie-februarie 2007, spunea ca, fiind vorba despre o "simpla" taxa de mediu, cetatenii o pot contesta si anula printr-o initiativa legislativa cetateneasca. Afland vestea, Sulfina Barbu a iesit la rampa dezmintind afirmatiile colegului de cabinet. Direct, l-a acuzat pe Vladescu de dezinformare, subiniind ca taxa cu pricina are atata legatura cu mediul cat are legea in comun cu normele si regulile europene. Timp de un an s-au chinuit ministrii Cabinetului Tariceanu sa afle taina taxei. Sa fie ea fiscala sau una de protejarea mediului, intrebari cu raspunsuri ambigue. Sincer, toata aceasta discutie nici nu merita atata timp cat acum, cand comisarul european Laszlo Kovacs continua sa avertizeze ca ajungem in instanta, unde este sigur ca o sa pierdem, toti se dau pe dupa taxa. Ba, mai mult, se acuza intre ei. Liberalii dau vina pe Sulfina Barbu, ca initiator, si pe cei din Comisia de Buget din Senat (condusa de PSD) ca sustinatori initiali. PD-L are "dreptul la replica" si da de pamant cu liberalii acuzandu-i ca fac jocurile importatorilor auto. Sulfina Barbu nici ea nu se lasa, dezvaluind in emisiunea Nasu ca nu are nicio implicare in proces, deoarece toata tarasenia asta cu taxa de prima inmatriculare a fost facuta exclusiv la Ministerul Finantelor. Mai mult, sugera domnia sa, primul-ministru este initiatorul, intrucat in 2006, intr-o sedinta de guvern, a cerut o expertiza asupra impactului asupra vanzarilor auto dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Cetateanul, platitorul de taxe, nu mai intelege nimic din acest circ, dar nu are ce face cu exceptia indeletnicirii de a plati si injura. Ordinea nu conteaza.
Deocamdata, batalia este politica si fiecare vrea sa castige capital din "grija" fata de contribuabilul buzunarit de Fisc pentru luxul de a cumpara o masina. Fie ea si second-hand. Din acest punct de vedere, politicienii au timp berechet, deoarece noua taxa, acum declarata de mediu, ar urma sa fie introdusa abia de la 1 iulie 2008. Şi pana atunci? Ce se intampla? Absolut nimic. Romanii vor continua sa plateasca o taxa aberanta, taxa aparata cu dintii de Guvern. Şi, ca acestia sa continue sa plateasca la inmatriculare, aceiasi guvernanti fac promisiuni aiuritoare. Cetatenii sunt amagiti ca dupa 1 iulie, in mod democratic, vor putea sa recupereze o parte din taxa platita astfel incat sa nu se simta discriminati. Promisiunea este facuta de un oficial al Executivului. "Din punct de vedere administrativ, statul roman nu va introduce niciun fel de normative suplimentare pentru a impiedica accesul cetatenilor la recuperarea unei parti din taxa. Se discuta despre diferenta de taxa si nu despre intreaga taxa. Chestiunea aceasta s-ar putea sa fie introdusa si in normele ce sunt pregatite pentru a acompania ordonanta care va fi data pana la sfarsitul lunii", spunea la Guvern Adrian Ciocanea, seful Departamentului pentru Afaceri Europene.
Adica de aici se intelege ca posesorul unui autoturism Euro 3, cu vechime de 5 ani, inmatriculat anul trecut, platind atunci 1.140 de euro, ar urma sa primeasca de la vistierie, dupa 1 iulie, o diferenta de 148 de euro, intrucat noua taxa este stabilita la 992 de euro. La prima vedere schema pare rationala. Doar la prima vedere, caci daca ne luam dupa logica diferentelor de taxe se poate ajunge, pe modelul mentionat, la situatia in care cel care a cumparat in 2007 un autoturism Logan nou sa fie chemat la Fisc pentru a achita statului ... diferenta de 297 de euro. Aceasta deoarece in noua formula taxa aceasta de mediu creste, in cazul nostru, de la 183 de euro la 480. Sa vezi atunci scandal, un scandal ce risca sa fie declansat de incoerenta celor care sustin fara argumente solide aceasta taxa.
Guvernul este in fault. A comis o eroare in mod intentionat. Culmea, se si recunoaste acest lucru. "Ţinand cont de necesitatea adoptarii de masuri pentru a asigura respectarea normelor de drept comunitar aplicabile, inclusiv a jurisprudentei Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, avand in vedere faptul ca aceste masuri trebuie adoptate in regim de urgenta, pentru evitarea oricaror consecinte juridice negative ale situatiei actuale, in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta", se arata in motivatia proiectului de ordonanta de urgenta. Şi daca a incalcat normele europene, atunci trebuie sa remedieze situatia. Cum? A explicat destul de clar comisarul european Leonard Orban intr-un recent interviu in care a punctat: "Exista o decizie a Curtii Europene de Justitie care spune ca sumele obtinute prin colectarea unor taxe care nu sunt compatibile cu acquis-ul comunitar trebuie rambursate. In consecinta, romanii vor putea sa isi recupereze banii platiti". Guvernul nu prea intelege acest lucru si iata ca exista riscul ca unii posesori de autoturisme sa mai bage mana in buzunar pentru... diferenta de taxa.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.