Astazi va fi vernisata expozitia de miniaturi neorealiste „Just a glimpse", de Oana Farcas, la galeria de arta contemporana HAG.

Miniaturile Oanei Farcas au in jur de trei centimetri latime Oana Farcas face parte din trendul neorealist, uneori cu accente hiperrealiste, al tinerei generatii de pictori iesite de pe bancile Facultatii de Arta si Design de la Cluj-Napoca. Consacratii Victor Man si Mircea Suciu, cu orientare estetica asemanatoare si cu aceeasi pregatire universitara, sint ilustrativi pentru generatia respectiva. La cei 26 de ani ai sai, Oana Farcas are deja in palmares peste 10 expozitii nationale si internationale si si-a cizelat o tehnica miniaturala cu atit mai greu de dobindit in conditiile in care a adoptat un stil puternic figurativ.

Concret, artista reda in expozitia „Just a glimpse", de la galeria HAG, scene sociale contemporane pictate pe bucati de lemn care au, in medie, 3 cm latime, ajungind uneori si la jumatatea acestei dimensiuni. Iconografia miniaturilor, de inspiratie sociala, s-a conturat pe parcursul unui an, iar artistul Cosmin Moldovan apreciaza ca tema care le grupeaza este memoria. „«Just a glimpse» e atunci cind privesti un lucru, dar n-ai apucat sa vezi prea mult din el. Ramine in urma acestei priviri o imagine reziduala, mai mult o impresie a lucrurilor vazute, iar Oana Farcas cuantifica aceste imagini in miniaturi relevante pentru dimensiunile la care le reduce memoria."

Unele scene sint decupate parca din subiectele care retin in mod obisnuit atentia media (incendii, tribune pline de oameni cu ocazia unui eveniment sportiv etc.), iar altele sint pictate parca dupa fotografii de grup. Nu lipsesc nici portretele, uneori cu nuante expresioniste, sau scenele care par mostre de voyeurism. In pofida abilitatii artistei de a surprinde detalii, cele mai multe personaje au chipurile usor neclare, ca pentru a arata cum deformeaza memoria realitatea: sterge identitatile, aspira unele emotii si suprapune altele, adauga un aer sumbru sau supraliciteaza amanuntele.

Oana Farcas obisnuieste sa lucreze dupa fotografii, deopotriva color si alb-negru, astfel ca unele picturi, in ulei sau acrilic pe lemn, sint in tonuri de gri, in contrast cu un unic element colorat strident. Tehnica reflecta, crede artista, regulile arbitrare dupa care opereaza memoria. Insusi stilul miniatural este marcat de aceeasi tematica: amintirea „micsoreaza" obiectele pina la granitele cu neantul. Elegant si omogen, stilul Oanei Farcas pare suficient de elaborat cit sa tradeze personalitatea unei artiste deja formate, cu un discurs estetic coerent, care impresioneaza discret.