Reprezentantii Guvernului au incercat, ieri, sa explice justetea taxei de prima inmatriculare, noua forma promovata de Executiv avand binecuvantarea Comisiei Europene. Chiar daca forul comunitar se gandeste sa introduca o astfel de taxa, unica, la ni
Reprezentantii Guvernului au incercat, ieri, sa explice justetea taxei de prima inmatriculare, noua forma promovata de Executiv avand binecuvantarea Comisiei Europene. Chiar daca forul comunitar se gandeste sa introduca o astfel de taxa, unica, la nivelul UE, nu este exclus ca romanii, care au platit pana acum taxa de prima inmatriculare, sa-si primeasca, cel putin partial, banii inapoi.
Procedura de recuperare a taxei auto va fi reglementata, probabil, si prin normele de aplicare a noilor valori, iar statul nu va introduce bariere administrative pentru a impiedica proprietarii de masini sa solicite restituirea unei parti din sumele achitate, a declarat seful DAE, Adrian Ciocanea. "Statul roman nu va introduce nici un fel de bariere administrative pentru a impiedica cetatenii sa isi exercite drepturile, in cazul in care acestia vor dori sa recupereze o parte din taxa. Din statistici se pare ca putine vor fi diferentele in senul negativ, se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intreg cuantumul", a afirmat seful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE). Cu alte cuvinte, romanii care castiga procesele de recuperare a taxei platite vor primi doar diferenta dintre valoarea platita si contestata si suma propusa prin noul act normativ, mai "prietenos" cu masinile second-hand.
Attila Korodi, ministrul Mediului, a declarat, ieri, la Guvern, ca "nu Romania a inventat taxa de prima inmatriculare", variante ale acesteia fiind aplicate si in alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda si Grecia. El a tinut sa precizeze ca, in noua varianta de taxa, cand suma de plata este mai mare in cazul masinilor noi decat cele vechi, s-a tinut seama de faptul ca un autovehicul nou are mai mult timp la dispozitie sa polueze, decat unul vechi. Ministrul a explicat astfel ca o masina noua are o durata de viata, dar si de poluare de pana la 20 de ani, in timp ce un autovehicul vechi va mai polua doar cativa ani. Pe de alta parte, se ia in calcul capacitatea motorului si calitatea catalizatorului, dar si faptul ca valoarea masinii scade in timp. De aceea, taxele variaza, pentru motoarele Euro 4, de la 30 de centi pentru un cm, la 8 euro, pentru motoare non-Euro. Ministrul Mediului a precizat ca, in calcularea taxei, nu s-a luat in considerare si poluarea solului, rezultata in urma degradarii masinilor.
Taxa model
Comisia Europeana (CE) urmeaza sa elaboreze o formula de taxare a poluarii auto, unica si obligatorie la nivelul statelor membre, similara cu noua formula a taxei de prima inmatriculare din Romania, a declarat, ieri, intr-o conferinta de presa, ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila Korodi. "UE nu a contestat niciodata taxa, ci ne-a sustinut in imbunatatirea acesteia. Noua formula ia in calcul principiile europene de taxare in functie de durata de viata a sursei de poluare, de devalorizarea unui bun odata cu invechirea acestuia, principiul de libera circulatie a marfurilor, dar si principiul <<poluatorul plateste>>", a spus ministrul. Propunerea Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) de suplimentare a numarului de masini scoase din uz cu plata unei prime de casare este analizata in prezent de Guvern din punct de vedere financiar, a precizat ministrul Korodi. "Am primit o scrisoare din partea APIA si analizam. Se fac analize financiare, daca pot fi viabile, daca pot sa contribuie si luand in considerare si celelalte programe la fel de importante", a spus Korodi.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.