Reprezentantii marilor companii din Romania admit la unison ca afacerile lor sunt afectate de criza internationala. Variatiile de curs sunt principala problema, iar scumpirea in lei a produselor livrate pietei interne poate ameninta volumul vanzarilor.

Business Standard & Cotidianul

„Alro Slatina exporta circa 80% din productie, iar cea mai mare parte a materiilor prime se plateste in valuta. La inceputul acestui an am incheiat, cu Deutsche Bank, doua contracte de vanzare forward de dolari si cumparare de RON, in valoare totala de aproximativ 131 de milioane RON, care se vor derula pe tot parcursul lui 2008", spune Marian Nastase, vicepresedintele Consiliului de Administratie al Alro. Primul care va resimti criza este consumatorul final. „Impactul negativ este dat de cresterea costurilor produselor din cauza cresterii pretului energiei si materiilor prime, ca urmare a inflatiei si devalorizarii leului", spune Ramona Brad, Director Relatii Externe al P&G Romania. Un curs euro-leu ridicat conduce la cresterea valorii in lei a serviciilor oferite clientilor.

Ioan Niculae, patronul InterAgro, afirma ca deprecierea leului in fata monedei euro si a dolarului a influentat in bine afacerile grupului, pentru ca societatea exporta produse si ingrasaminte chimice. Aproximativ 90% din veniturile InterAgro sunt in valuta. Gheorghe Caescu, directorul general al Iasitex, apreciaza cresterea cursului euro-leu pentru ca aduce beneficii firmei, procentul exporturilor fiind de circa 60%. Veniturile companiei au crescut de la inceputul anului cu circa 10-12%.

CEZ precizeaza ca impactul este indirect, afectand activitatea de furnizare, printr-o achizitie mai scumpa a combustibilului importat si a materiilor prime. Andreea Mihai, director de marketing Carrefour: "Nu am simtit de la inceputul anului o scadere a consumului. Credem ca va trebui sa mai asteptam pentru a avea o imagine pertinenta a urmarilor. Importurile se pot scumpi, inflatia poate avea o crestere neprevazuta" . Holcim Romania inregistreaza cresteri ale costurilor de productie. "Nu se poate estima exact impactul asupra businessului pana in acest moment, dar, pentru o achizitie de 5 mil. euro, se plateste cu 2,2 mil. lei mai mult decat s-ar fi platit in noiembrie 2007", explica Rozica Ovejanu, director economic Holcim Romania.