Ca o alternativa la educatia oferita de cele cateva masterate sau cursuri din facultati a aparut Gra­dinita, prima initiativa
privata de scolire a celor interesati de o cariera in publicitate.

Era in 2005, iar proiectul ii apartinea Teodorei
Mig­dalovici. In urmatorii doi ani, proiectul inceput pe o baza online de tipul
scolilor la distanta a crescut, seminariile au bene­ficiat de spatii informale si
ins­pi­rationale si de tutori de referinta din industria locala. Cei mai buni
dintre cei inscrisi au participat la Festivalul de la Cannes.

Scoala ADC*RO, care isi va des­chide portile de la 1
februarie, o data startul concursului de admitere, este rezultatul unui
parteneriat intre Art Directors Club Romania si Uniunea Agentiilor de
Publicitate din Romania (UAPR) ca partener principal. ADC*RO a fost constituit
la inceputul acestui an ca o asociatie a
profesionistilor din industria de comunicare din Romania (Directori de
Creatie, Art Directori, Copywriteri, Designeri etc.) si al carei obiectiv este
acela de a promova si de a sustine standardele de calitate si integritate in
domeniul comunicarii, pe plan intern si international.

La prima editie a scolii ADC*Ro vor participa ca tutori
directori de Crea­tie de la agentii de referinta: Adrian Botan (McCann
Erickson), Bog­dan Naumovici (Leo Burnett), Ser­ban Alexandrescu
(Headvertising), Liviu David (Next Advertising), Ema Prisca (Graffiti BBDO),
Car­men Tiderle (GMP), Valentin Su­ciu (Odyssey), Costin Popescu (Cap), Octav
Gheorghe (Gavri­la&Asociatii), Sorin Tranca (Friends Ad­vertising), Dorian
Pascuci (ADDV Euro RSCG).

Formarea oamenilor in agentie, practica uzitata pana acum in
lipsa de altceva, devine insuficienta daca dorim sa ne raportam la ierarhia
valorica din plan international. “E o
nevoie capitala de scoli dedicate gandirii creative. Avem nevoie de oameni care
sa invete sa gandeasca. Si aici ajungem la cat e de discutabila calitatea formarii
din agentii - pentru ca formare nu inseamna sa preiei mimetic idei cu Archive
pe ge­nunchi”, considera Roxana Balan, coordonator de proiect la Gradinita.

Liviu David, director de Creatie la Next Advertising, a
trecut prin experienta formarii in agentie, iar intalnirea cu spatiul formativ
al unei mari scoli de publicitate a fost un episod de referinta in viata sa
profesionala. “E greu sa cresti fara sa ai bazele unei scoli in care oameni cu
experienta sa-ti arate niste drumuri. Pierzi mult timp cautandu-le si pe unele
poate n-ai sa le gasesti nicioda­ta. Eu am lucrat in D'Arcy Romania ca­tiva
ani, timp in care n-as putea spune ca am stat degeaba. In tot acest timp m-a
ajutat intuitia sa vin cu idei si rezolvari interesante, dar nu stiam intotdeauna
care sunt mai bune si de ce. A trebuit sa intru la scoala de concept a
industriei australiene de publicitate, sa stau de vorba cu niste baieti foarte
tari de acolo, ca sa inteleg multe lucruri pe care eu inainte doar le intuiam,
fara sa mi le confirme cineva vreodata. Dupa opt ani de bajbaieli in Romania,
am reusit sa inteleg si eu ce-i ala un concept bun abia la capatul Pamantului.
Pentru asta e buna o scoala.”

In afara de formarea unor oameni competitivi profesional, o scoala
de publicitate de referinta ar contribui si la o insanatosire a ambiantei
profesionale din industrie marcata in acest moment de migratii frecvente de la
o agentie la alta: “Realitatea e ca ne confruntam cu o lipsa acuta de oameni si
o migratie exagerata a angajatilor dintr-o agentie in alta. Asta a dus la o
inflatie salariala fara precedent. In plus, agentiile cheltuiesc foarte mult
timp, bani, know-how cu pregatirea acestor oameni. Scoala ADC*RO isi propune sa
aduca o generatie de creativi juniori mai bine pregatiti, care sa creeze un
mediu mai compe­titiv in piata si sa externalizeze o parte a costurilor de
training a agentiilor”, ne-a declarat Adrian Botan, director de creatie la
McCann Erickson si vicepresedinte al UAPR.

FORMAREA. In
2007, la Gradinita, programul de formare a constat in “patru ore saptamanale,
timp de patru luni, in care 22 de lectori au tinut prezentari despre ce inseamna
un print valoros. Urmau evaluarile lucrarilor participantilor, executate pe
brief-uri date la inceputul programului. Din 2008 avem opt ore de training sap­tamanal
pe module diferite si la discipline diferite”, declara Ro­xana Balan. ADC*RO
mizeaza de asemenea pe rolul formator al practicii: “Scoala are o parte practica
consistenta, nefiind bazata doar pe teorie; cea mai mare parte a programei scolii
consta in lucrul in agentii cu feedback direct de la directori de creatie, pe
briefuri foarte ase­manatoare cu cele reale. Este singura scoala care iti da
cele mai mari sanse sa te angajezi, la terminarea ei. In contextul lipsei acute
de oameni din industrie, practic, cei care vor 'absolve>> vor reprezenta un mare
interes pentru angajatori”, considera Adrian Botan.

Formarea in PR

Citeste si:

“Nu poti spune ca mediul academic al relatiilor publice din
Romania nu e ofertant din ipunctul de vedere al bazei teoretice, dar cred ca exista o
pro­blema la capitolul experientei practice, adica aplicarea acelor cunostinte in
lumea reala. Intr-un fel, avem de-a face cu o
situatie similara cu cea din piata de publicitate; marea diferenta e ca
acolo industria depune eforturi serioase pentru ca studentii sa aiba parte de o
educatie activa. Chiar daca organizatiile de relatii publice nu au venit pana acum cu nici o solutie, mi-ar placea, totusi, ca univer­sitatile de specialitate sa
se axeze mai mult pe organiza­rea unor stagii de practica rele­van­te.” -
Mihnea Miculescu, Ju­nior PR Executive McCann Erikson.

Educatia

“Creativii romani au
avut rezultate invatand singuri, la inceput. Mai tarziu, cand au aparut primii
directori de Creatie, oamenii au invatat de la acestia si abia atunci
rezultatele au inceput sa vina. Scoala nu face decat sa preia aceasta 'reteta>> a
tutoratului”

Adrian Botan, McCann
Erickson

Ierarhii

“Problema e a
directorilor de Creatie, care nu reusesc sa adune in jurul lor oameni noi,
suficient de pasionati, de ta­lentati si de realisti, iar multi dintre cei cu
experienta (nu toti exceptionali) au devenit pre­tentiosi si mercantili. Ia sa
avem concurenta, sa vedeti cum se schimba mentalita­tea”

Liviu David , Next
Advertising

eliza.dumitrescu@jurnalul.ro