Duminica, sala Teatrului National de Opereta (TNO) „Ion Dacian" va fi redeschisa cu spectacolul in doua acte „Bal la Printul Orlovski", dupa mai bine de trei ani de reparatii.

Evenimentul de lansare are, de asemenea, doi invitati speciali: pianistul Horia Mihail si violonistul Alexandru Tomescu (foto), care vor performa la celebrele instrumente pianul Bosendorfer si vioara Stradivarius. Anul trecut, in luna aprilie a fost redeschisa scena TNO, insa „reparatiile nu erau finalizate, ceea ce insemna ca erau disponibile doar 260 de locuri pentru spectatori, iar scena era minuscula", explica directorul general Razvan Dinca. In prezent, dupa mai mult de trei ani de reparatii, sala are 470 de locuri, iar scena mult mai ampla permite efecte spectaculoase de-a lungul unei reprezentatii.

Razvan Dinca spera ca aceste imbunatatiri vor atrage un public mai variat: „Pina acum, spectatorii veneau la fel ca la opera, adica pentru muzica, in special, ceea ce se va schimba, deoarece in viitor se vor putea bucura si de o miscare scenica mult mai buna, si de performantele artistilor care trebuie sa cinte, sa danseze si sa joace teatru". In luna februarie, Teatrul „Ion Dacian" pregateste trei premiere ai caror regizori si-au adaptat deja montarile pentru noua sala: un spectacol pentru copii, „Dragostea celor trei portocale", in regia lui Cristian Pepino, „Cabaret", piesa regizata de Beatrice Rancea, si „Urban Kiss", cu regia, coregrafia si interpretarea lui Razvan Mazilu.

Aceste spectacole fac parte din genuri muzicale mai mult sau mai putin indepartate de opereta, pentru ca directia institutiei si-a propus dezvoltarea unor zone cu care publicul romanesc este mai putin obisnuit: teatrul-dans si mai ales musicalul. In mod surprinzator, arata Razvan Dinca, spectacolul „Broadway-Bucuresti", care a avut premiera anul trecut, a avut mai putina priza la public decit o piesa mai clasica precum „Contesa Maritza". Directorul pune acest lucru pe seama faptului ca romanii nu ar fi obisnuiti sa guste musicalul, cu atit mai mult cu cit „nici o institutie artistica autohtona nu a sustinut acest gen".

„Spre deosebire de vecinii nostri, ungurii, care sint renumiti pentru teatrul de opereta cu toate variantele sale plus genurile asemanatoare, noi ne-am axat mai mult pe opera, pe opereta, in secundar, si deloc pe musical", sustine Dinca. TNO nu va renunta totusi la musicaluri, ci va dezvolta chiar o orientare serioasa spre acest gen. In acest scop vor fi angajati actori care au si talent muzical, iar, treptat, regizorii, instrumentistii si interpretii isi vor restringe aria de preocupari la opereta sau la musical. Deocamdata, media de virsta a artistilor angajati ai Teatrului „Ion Dacian" este de 40 de ani, insa Razvan Dinca si-a propus ca, in timp, cifra sa scada din ce in ce mai mult, pentru ca „tinerii se pot adapta mai usor unor zone noi, mai putin reprezentate in institutiile artistice de la noi". In plus, directia si-a propus si transformarea contractului de munca al salariatilor TNO in contract de colaborare pentru a pastra doar cei mai potriviti artisti pentru noul profil al institutiei.