Singurul jurnalist din generatia ante-decembrista ramas la conducerea unui cotidian central, Sorin Rosca Stanescu, a renuntat vineri la sefia publicatiei pe care a fondat-o in urma cu 14 ani – ziarul "Ziua". El neaga presiunile patronatului in luarea acestei decizii, desi surse din redactia "Ziua" sustin pentru Cotidianul ca publicatia ar trebui sa obtina profit in maximum o luna si jumatate.

Dupa retragerea recenta a lui Cristian Tudor Popescu atit din functia de director al ziarului "Gandul", cit si din fruntea Clubului Roman de Presa, demisia (sau demiterea) lui Sorin Rosca Stanescu incheie o epoca in presa scrisa din Romania. Sefii de ziare care, ani la rand, au tras dupa ei publicatiile de tranzitie au dat piept, mai nou, cu legea profitului, si au pierdut. Cele doua plecari au o cauza asemanatoare. Directorii au facut un pas inapoi in fata obiectivelor impuse de patronate si au ramas simpli editorialisti. Oficial, SRS va fi promovat. Asa scrie in comunicatul de presa dat publicitatii de "Ziua" si asa a sustinut si fostul ei director, insa doar la a doua incercare. Cu o jumatate de ora inainte de anuntul oficial, Rosca Stanescu declara pentru Cotidianul ca este "director la Ziua" si nu se pune problema unei plecari.

"Singura demisie pe care mi-am dat-o a fost in 1988, de la ziarul «Informatia Bucurestiului» si din Partidul Comunist Roman, in scris, spunind ca nu sint de acord cu politica PCR", spunea fondatorul ziarului Ziua.

Ulterior, el a revenit cu precizari: "Am dorit sa ma ocup de ceva mai important, care este legat tot de profesia aceasta, de jurnalist. A fost la cererea mea, iar patronatul a acceptat acest lucru". Rosca Stanescu a negat orice presiune din partea actionarilor si a exclus posibilitatea ca ziarul sa fie amenintat cu inchiderea. "Cel mai important este faptul ca nu exista disensiuni in redactie sau intre mine si actionari", a insistat el. Surse din redactia Ziua vorbesc insa despre o atmosfera tensionata, tabere impartite si obiective (prea) greu de indeplinit.

De altfel, plecarea lui Rosca Stanescu naste deja lupte pentru putere in redactie. Comunicatul precizeaza: "Functia de publisher al ziarului ZIUA a fost preluata, incepind de astazi, 25 ianuarie 2008, de domnul Mihai Palsu". Acesta, considerat unul dintre apropiatii "Nasului" (cum i se zice lui Rosca in redactie), a urcat in ierarhie din functia de redactor sef-adjunct.

Redactorul-sef de la "Ziua", Adrian Patrusca, declarase, pentru Cotidianul, inaintea aparitiei vreunei pozitii oficiale a ziarului: "Sint si ramin redactor-sef. Desi director editorial si redactor-sef e acelasi lucru. Puteti sa-i ziceti cum vreti. Sorin Rosca Stanescu nu mai este director editorial, eu sint cel care ma ocup de partea editoriala. Stanescu este directorul fondator si va scrie editoriale, probabil de 2-3 ori pe saptamina". SRS a explicat si el schimbul: "Eu n-am fost director editorial, am fost publisher al grupului de presa. Rolul acesta e preluat acum de Mihai Palsu". Nici unul dintre cei trei nu a vrut sa ofere detalii concrete despre cauzele acestei schimbari ierarhice.

Biroul Roman de Audit al Tirajelor consemneaza scaderea continua a cotidianului "Ziua". Daca, in decembrie 1999, media lunara difuzata era de 50.000 de exemplare, aceasta a coborit treptat, ajungind la circa 17.000 de exemplare in septembrie 2007.

Prieten cu Basescu si Patriciu, acuzat de breasla Sorin Rosca Stanescu a infiintat "Ziua" in 1994, alaturi de alti jurnalisti de la ziarul "Ultimul Cuvant", un proiect editorial ambitios, care a esuat insa dupa numai citeva luni de la lansare. Treptat, SRS si-a capatat insa o reputatie mai mult decat negativa in breasla: a fost acuzat de spalare de bani si de santaj prin presa. In 2006, Inspectorii Oficiului de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor i-au analizat conturile si au ajuns la concluzia ca exista "indicii temeinice de spalare de bani". In acelasi an, Stanescu a fost invinuit in dosarul penal privind operatiuni pe piata de capital cu actiuni emise de societatea Rompetrol Rafinare, detinuta pe atunci de primul actionar important al ziarului Ziua, Dinu Patriciu.

De altfel, legatura lui Rosca Stanescu cu Patriciu este la fel de cunoscuta ca si cea cu Traian Basescu. SRS a fost prieten cu actualul presedinte al Romaniei timp de 15 ani. Dupa declansarea anchetei impotriva lui Dinu Patriciu insa, relatiile cu Basescu s-au rupt, presedintele reclamind ca ziaristul ar fi incercat sa-l santajeze.

In prezent, potrivit agentiei Mediafax, controlul asupra grupului de presa Ziua este detinut in proportie de 100% de Asociatia Salariatilor din SNP Petrom.

Luna demisiilor: miscari la varful presei centrale Tot in aceasta saptamina, si tot in contextul unor neintelegeri cu patronatul, Emil Hurezeanu a renuntat la functia de director editorial al cotidianului "Romania libera". Potrivit analistului media Iulian Comanescu, plecarea sa ar putea fi urmata si de cea a lui Dan Turturica, actualul redactor-sef de la "Romania libera", care s-ar putea indrepta spre "Adevarul". In ceea ce priveste acest din urma cotidian, patronul sau, Dinu Patriciu, a recunoscut la emisiunea "100%", a lui Robert Turcescu, ca s-a "suparat foarte tare" pe conducerea ziarului dupa ce aceasta a decis sa titreze "Afara cu sobolanul!", in decembrie, in toiul scandalului declansat de accidentul comis de ministrul Ludovic Orban.

In aceasta luna a demisionat si Cristian Tudor Popescu, din functia de director al cotidianului "Gandul". Tensiunile dintre el si patronul MediaPro, Adrian Sarbu, au fost determinate de obiectivele pe care acesta din urma le-a impus ziarului pentru 2008. "Eu, ca director editorial, trebuia sa fiu de acord cu acesti parametri. Un ziar care ramine quality newspaper nu poate sa ii atinga in conditiile actuale ale presei romanesti", a explicat Popescu.

In decembrie, redactorul-sef al aceluiasi cotidian, Adrian Ursu, anuntase ca paraseste publicatia, iar anterior, in noiembrie, un alt jurnalist din echipa de fondatori, Bogdan Chirieac, demisionase in urma unor articole din "Evenimentul zilei" in care se dezvaluia ca o firma in care este actionar are afaceri de milioane de euro cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale.